Dan moet het binnen wel eerst zo koud worden hè Lampenz
Dag Huub,
Ik zie en hoor via mijn site veel dergelijke ervaringen met roebelenii's en heb het zelf ook meegemaakt!
Ter illustratie;
Onderstaande palm kocht ik ergens in 2008 als aanvulling op de kleinere die ik toen al enkele jaren in mijn bezit had.

Na de verhuizing in eind 2009 besloot ik om deze niet langer buiten te zetten wegens gebrek aan schaduw.
Je zit dat ze binnen al ineens wat minder fris ogen.
binnen:

Na enkele jaren was het in, ik schat 2012 ineens gedaan. De bladeren werden helemaal bruin en kon ze er zo uit trekken.
De kluit bleek gewoon in orde etc etc.
Dit was dus blijkbaar het gebrek aan licht binnen, vooral tijdens de wintermaanden en zeker wanneer de temperatuur wel relatief hoog blijft.
Je kunt dit oplossen door de palm gewoon als terrasplant te behandelen en/of hem zeker tijdens de wintermaanden niet op kamertemp te houden.
Hem nu ineens buiten zetten om hem over een dikke maand weer te moeten binnen halen lijkt me niet verstandig. Maar zet hem, indien mogelijk, over een maand ofzo wel een stuk koeler. Dan kun je in die hoek tijdelijk een andere mooie terrasplant kwijt die wél de warmte nodig heeft.
Grt
Niek