washingtonia weer naar buiten met hulpmiddelen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: washingtonia weer naar buiten met hulpmiddelen

Berichtdoor alloo op 10 maart 2015 20:00

Persoonlijk vind ik steekwagens voor palmen totaal niks,dan hangen de bladeren en stengels in uw gezicht,en sommigen palmen hebben venijnige stekels.

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor Herman op 10 maart 2015 20:38

Misschien dan een integraalhelm voor jou Fons! :)
Ja idd ze zijn hartstikke duur maar verrekte handig.
Ik doe t wel met mijn pompwater en gewone steekfiets en vereende krachten.
Enne heb inmiddels 2 zoontjes die al 11 en 12 zijn. Haha
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 maart 2015 10:26

Hier idem, heb sinds 2 jaar zo'n steekkarretje (van nog geen €50,-) en dat is al een een verademing aangezien ik daarvoor alles zo optilde :oops:
Alles wat voor de steekkar te groot/zwaar wordt gaat ofwel de grond in, ofwel weg. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 maart 2015 19:49

Herman schreef:Misschien dan een integraalhelm voor jou Fons! :)
Ja idd ze zijn hartstikke duur maar verrekte handig.
Ik doe t wel met mijn pompwater en gewone steekfiets en vereende krachten.
Enne heb inmiddels 2 zoontjes die al 11 en 12 zijn. Haha

Een technische uitleg waar ik geen touw aan kan vastknopen - 'pompwater' hydraulisch wellicht? - Ook die 'steekfiets' maakt mij benieuwd :lol:

Ik heb overigens een professionele steekkar met een hoge greep en brede schop. Goedkope uitvoeringen zijn meestal te laag; je kunt er onvoldoende kracht mee uitoefenen. Er zijn ook speciale uitvoeringen voor kuipplanten die de kuip net onder de rand in de houdgreep kunnen nemen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 11 maart 2015 19:53

Yep die had ik dit weekend moeten hebben. Met mijn simpele steekkarretje..schoot mijn grootste terracottapot er vanaf &€)(?;!:zooi! ruim een meter hoog. :cry:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Herman op 11 maart 2015 20:37

Haha Draco, hier zeggen ze tegen een steekwagen ook wel steekfiets.
Inderdaad een een typfouten gemaakt : pompwater :D ik bedoel natuurlijk een pompwagen of te wel een palletwagen.
Deze is makkelijk om zware potten te verplaatsen. De pot moet ik wel eerst op de palletwagen schuiven. Of je zet de pot op een pallet om deze te verplaatsen.
Sorry voor de verwarring.
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 11 maart 2015 21:00

een steekwagen is inderdaad onmisbaar. ik heb er 1 gekocht voor €37,50 en dat is goedkoper dan een nieuwe rug.
ik heb dat ding al 2 jaar en hij doet het nog prima. wel heb ik de luchtbanden vervangen door massieve banden, al te vaak gehad dan met een draai met veel gewicht erop dat de band knapt :lol:
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 11 maart 2015 23:53

Dit is mijn voorlopig/tijdelijk steekwagentje totdat ik het geld heb voor een betere. Het is een handig ding als je niet al te grote kuipen hebt. Het nadeel is wel met bijv. een grote dicksonia fibrosa met een meter stam is dat je zelf nog iets gebukt moet lopen zeker als het een kuip is van gewicht.

Prima dingentje, heb je grotere kuipen die je niet zelf kan tillen kijk dan voor een betere.
Afbeelding
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor ick op 12 maart 2015 18:52

draco schreef:Ik probeer de werking te begrijpen. Het lijkt mij geen motortakel (@Rick) maar een hydraulisch bediende hefboom? Jammer dat je hier niet in de buurt woont, Ramon ;)

Hoi Draco,

Ik heb destijds (geïnspireerd door foto's van Ramon) een motortakel gehuurd. Zo heb ik 'm in ieder geval op Marktplaats gevonden, een takel om een motorblok van een auto te kunnen tillen.
Hij zag er exact zo uit als die van Ramon. Inderdaad is het een soort hydraulisch bediende hefboom, zoals je zegt. Je hangt een strop om de stam van de palm/boom die je wilt tillen en pompt het zo omhoog. Dan hangt 'ie van de grond af en kun je 'm verplaatsen zonder al te veel moeite.
Ik vond het een superidee van Ramon, hoewel ik vooral het rijden nog best zwaar vond (heb niet een heel egale ondergrond) en vooral was het lastig om de palm op zijn nieuwe plek te krijgen, daarvoor zaten de 'poten' van de wielen nogal in de weg...
Maar al met al een heel goede en simpele manier om zware planten en bomen in je eentje te kunnen verplaatsen.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 15 maart 2015 16:14

@rick,

voor die kleine metalen wieltjes ben je echt een vlakke gladde ondergrond nodig.
hoe groter de wieltjes hoe makkelijker hij te rijden is op een ongelijke ondergrond.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen