Het ging om de Bhut Jolokia, die ongeveer even heet is als 200 chilipepers.
Ik heb de Adjoema peper staan thuis. Die wordt veel gebruikt in de de Afrikaanse en Surinaamse keuken.
Die is 'slechts' zo pikant als 120 chilipepers
De capsaïcine prikkelt de warmtezintuigen in de mond (niet de smaakzin) en geeft daardoor het idee dat het gerecht te heet is. Je hebt dus het GEVOEL dat je mond in brand staat, maar in werkelijkheid gebeurt er niets. Die rode vlekken en blaren in zijn gezicht is dus echt theater
Melk drinken zoals hij deed helpt wel. Alcohol of vet lost de capsaïcine op. Water niet.
Dat drinken helpt dus niet.
Mijn adjoema peper heeft net 2 rijpe vruchten, verder nog niets maar ik vermoed dat hij nu wel weer nieuwe bloemen gaat maken. De kleinste peper ga ik opnieuw zaaien. Het kiempercentage is vrij hoog dus later zal ik hiervan vast plantjes over hebben net als vorig jaar.
@Christophe: heeft ze die Adjoema peper zo gegeten?!
Dat wordt eigenlijk nooit gedaan. Enkel als straf bij vreemdgaan las ik eens.
Wij verwerken hem enkel in gerechten en in een hele pikante versie van Sambal.
In het begin vond ik dat ook veelste pikant, maar zoals videomaster aangaf, went dit vrij snel.
Nu ben ik juist degene die erom vraagt
Wel heel herkenbaar is dat velen opscheppen over hun 'pikante' voorkeur.
"Ah laat maar proeven, ik kan dat hebben" is hier vaak gehoord.
Maar bij deze moeten ze toch altijd wel toegeven dat enkel een mespuntje van de sambal al heel heet is. De peper zo eten zou ik niet eens toe laten.
De gedetailleerde uitleg over pepers, hun werking en het kweken. Net als de recepten voor Sambal en een Afrikaans gerecht... allen in het artikel dat Christophe al meegaf
Vrgr
Niek