lapalmeraie schreef:Even biologisch doen (

): bepaalde planten 'communiceren' inderdaad met soortgenoten door het uitscheiden van bepaalde stoffen. Maar om het kiemen tegen te gaan, dat lijkt me evolutionair gezien niet interessant. Gevolg zou immers zijn dat ze elkaar verhinderen om te kiemen met uitsterving als gevolg. Maar bon...
Survival of the fittest noemen ze dat

Vogels doen het ook, als er veel jongen in het nest zijn durven ze wel eens de zwakste exemplaren naar beneden keilen, met de bedoeling de sterkere meer voedsel en dus overlevingskans te geven. Misschien hebben bepaalde planten ook zo'n mechanisme: andere zaailingen zijn concurrentie op vlak van voedsel, licht,... het is een theorie die me niet geheel onlogisch lijkt.
Toch geef ik je gelijk hoor, het kiempercentage zal voornamelijk bepaald worden door de versheid van het zaad, en de omstandigheden waarin ze gezaaid worden. Zo erg vind ik het ook niet, ik hoef geen bakken met 100 dezelfde palmen erin, wat doe je daar in godsnaam mee... een paar van elk is méér dan voldoende

Dat gezegd zijnde, nog even mijn nieuwe aanwinst tonen, speciaal voor de zaailingen gekocht: mijn mini-serretje

Alle plantjes die erin staan zijn afgelopen winter gezaaid geweest, vind ik wel leuk