Tuinkabouters.

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Tuinkabouters.

Berichtdoor videomaster op 28 jul 2010 00:05

Naar aanleiding van een bericht dat je hier kan nalezen en de quote:
lapalmeraie schreef:Dat staat er allemaal mooi bij hoor.
Ik zie dat je dezelfde soort beeldjes hebt staan als Stefan (dest_planten) ;)

Vrgr
Niek

...volgende vraag: wie heeft er nog een echte tuinkabouter in zijn tuin staan? Eerlijk antwoorden en hoe gehavend hij ook is, 't zou leuker zijn met een foto erbij!
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Re: Tuinkabouters.

Berichtdoor Tosaman op 28 jul 2010 11:13

Ik in ieder geval niet.
Ik weet wél dat er in Egmond aan Zee bij een verzamelaar ruim 100 verschillende tuinkabouters in de voor- en achtertuin hebben gestaan. Zal een kijken of ik een foto van de voortuin kan maken als: 1) Ik daar ben (volgende week) en 2) Als die verzamelaar daar nog woont. :D
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 28 jul 2010 11:42

Wij waren een tijdje terug in een tuincentrum, waar ik een zag staan. leek mij wel humor om een mee te nemen en wou hem in de kar leggen (big smile) je had mn vriendin moeten horen :mrgreen:

hij is er dus niet gekomen....
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor amourath op 28 jul 2010 11:55

bommetje schreef:Wij waren een tijdje terug in een tuincentrum, waar ik een zag staan. leek mij wel humor om een mee te nemen en wou hem in de kar leggen (big smile) je had mn vriendin moeten horen :mrgreen:

hij is er dus niet gekomen....

Gelukkig had je je vriendin bij! Tuinkabouters zijn bijna net zo gruwelijk als de kerstmannen-op-een-ladder die je in december aan veel te veel gevels ziet bengelen... vre-se-lijk! Ik vind ze zelfs een beetje eng... :shock:
De beeldjes van dest_planten vind ik tenminste origineel! Da's leuk gevonden, zoiets zou er in mijn tuin ook mogen komen, maar een dwerg? Geen sprake van. De dieren die hier al op sommige foto's te zien waren (de gorilla en papegaai) zijn ook mooi!

Benieuwd naar het Thaise alternatief, want het verjagen van tuingeesten zal daar wel nog leven! Bij ons weet niemand nog waarom ze er eigenlijk staan... :roll:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 jul 2010 12:09

Geweldige topic :lol:

Het enige beeldje dat in huize La Palmeraie te vinden is:
's 201004.JPG
's 201004.JPG (126.52 KiB) 4160 keer bekeken

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 28 jul 2010 14:38

Videomaster heeft géén tuinkabouters staan, heb ik hier ook nog nooit gezien. Het enigste beeld dat we dan wel hebben is van een Boeddha in een Dhyana mudra wat het basis symbool is van de mudra, ook de meditatie mudra genoemd. De handen zijn in open ovaalvorm bijeen in het centrum van de schoot, duimen raken elkaar lichtjes.

Afbeelding

amourath schreef:Benieuwd naar het Thaise alternatief, want het verjagen van tuingeesten zal daar wel nog leven!

Tuingeesten bestaan inderdaad, en die dienen ook elke dag gunstig gestemd te worden. Zo hebben we hier ons geesteshuis staan, dat dient geplaatst te worden vooraleer de woonst betrokken kan worden.
De bedoeling van dat huis is om de geesten van het grondstuk een nieuw onderkomen te geven, vermits je hun plaats hebt afgenomen. In zulk een geesteshuis staan echter ook een aantal popjes, om de geesten te "entertainen", met elk hun eigen betekenis.

Afbeelding

Een beetje offtopic, maar om een idee te geven hoe het er op zulke inwijding er aan toe gaat..., een fotoverslag uit toen nog zéér jeugdige tuin van Videomaster, dat ik ooit schreef om mijn Thailand forum.

Wonen in Thailand brengt van die kleine sociaal / culturele verplichtingen met zich mee, net zoals toen wij in ons huis trokken.
Ik heb het over Tham-Boen.... oftewel "goede daad verrichten"

ten huize van videomaster...

Afbeelding

Na 's morgends offers gebracht te hebben aan het geesteshuis....

Afbeelding

Afbeelding

Nam de voorhoede plaats onder de carport.....

Afbeelding

terwijl de oudere "phra song" het zich aangenaam maakten op het voorterras....

Afbeelding

al snel volgde de achterhoede.... (had ik er zo veel uitgenodigd?).....

Afbeelding

en ze blijven maar komen!......

Afbeelding

vrouwtje lief blijft lachen (wie zegt dat een Thaise alleen maar kan glimlachen?)......

Afbeelding
Na een eerste inspectie van de tuin.......

Afbeelding

vonden ze iets dat ze nog nooit gezien hadden.... een stenen BBQ!

Afbeelding

Alhoewel ik een traiteur besteld had, werd de wasplaats door de gasten omgetoverd tot een beenslachterij....

Afbeelding

Ook de keuken werd snel publiek domein.......

Afbeelding

Hier kende de inhoud van alle kasten geen geheimen meer.....

Afbeelding

alhoewel ik vond dat alles op zijn plaats stond, werd de woonplaats snel volledig omgebouwd.

Afbeelding

de eerste drankjes werden uitgeschonken.....

Afbeelding

voor de "mannen" natuurlijk "Chang" (bier)en "SangSom" (rhum)....

Afbeelding

Sommige gasten waren nog moe van de lange reis....

Afbeelding

na dat ieder zijn/haar schoenen netjes aan de deur geplaatst had......

Afbeelding

zijn we er uiteindelijk toch aan begonnen.... na een half uurtje samenzang door de "phra song"

Afbeelding

hadden we zelfs wat publiek in huis.....

Afbeelding

sommige hebben nu eenmaal een naam van toogplakkers, en blijven die naam dan houden.....

Afbeelding

na de viering, hadden de "phra song" honger.....

Afbeelding

véél honger!.....

Afbeelding

aan de mensen buiten werd echter ook gedacht.....

Afbeelding

Afbeelding

en uiteindelijk na 20 flessen "SangSom" (flessen van een halve liter bier), 96 flessen "Chang" (flessen rhum van 1 liter), en niet getelde flessen frisdrank om alles aan te lengen...... zijn ze toch vertrokken!

Afbeelding

Eind goed, al goed!

Slaap wel....

Afbeelding

:thai:
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor amourath op 28 jul 2010 14:55

videomaster schreef:Videomaster heeft géén tuinkabouters staan, heb ik hier ook nog nooit gezien. Het enigste beeld dat we dan wel hebben is van een Boeddha in een Dhyana mudra wat het basis symbool is van de mudra, ook de meditatie mudra genoemd. De handen zijn in open ovaalvorm bijeen in het centrum van de schoot, duimen raken elkaar lichtjes.

Dat vind ik dus ook tof én passen in een exotentuin: mocht ik ooit zo'n Boeddha-beeld op de kop kunnen tikken tegen een redelijke prijs, dat zou niet misstaan! De kans is bestaande dat ik dan eentje in een 'verkeerde' houding kies maar goed... 't is de intentie die telt... :)

videomaster schreef:en uiteindelijk na 20 flessen "SangSom" (flessen van een halve liter bier), 96 flessen "Chang" (flessen rhum van 1 liter), en niet getelde flessen frisdrank om alles aan te lengen...... zijn ze toch vertrokken!

:shock: ... *schol* - 96 flessen rhum?! Flinke drinkers zo :lol:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor erna op 28 jul 2010 15:22

Leuke reportage, zo leren we ook de gebruiken van andere landen kennen. Nu weet ook Michael wat hem te wachten staat... veel drank in huis halen lijkt wel het belangrijkste !
Waren al die mensen al na 1 dag weg ? Of bleven ze ook overnachten ?
Wat het boeddha beeld betreft zit ik alvast goed, heb er eentje identiek zoals beschreven, alleen is het in zwarte steen en niet goudkleurig. Zijn de kleuren van zo'n beeld eigenlijk van belang in het boeddhisme ?

groetjes,
Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 28 jul 2010 16:03

amourath schreef:De kans is bestaande dat ik dan eentje in een 'verkeerde' houding kies maar goed... 't is de intentie die telt... :)

Ik ga er hier niet over uitwijden, maar voor diegene die wil weten welk beeld bij hun geboortedatum hoort, klik hier op mijn forum.

amourath schreef:
videomaster schreef:en uiteindelijk na 20 flessen "SangSom" (flessen van een halve liter bier), 96 flessen "Chang" (flessen rhum van 1 liter), en niet getelde flessen frisdrank om alles aan te lengen

:shock: ... *schol* - 96 flessen rhum?! Flinke drinkers zo :lol:

Sorry, verkeerde drank bij de flessen geplaatst! De SangSom is rhum, en de Chang zijn flessen bier van een halve liter.... :oops:

erna schreef:Of bleven ze ook overnachten ?

Gelukkig niet!

erna schreef:Zijn de kleuren van zo'n beeld eigenlijk van belang in het boeddhisme ?

De kleur van het beeld is naar mijn weten niet belangrijk. Wel hebben we hier per dag een kleur.

Vele Thai geven véél aandacht aan de gelukskleur die bij hun geboortedag hoort.Sommige huishoudens binden bijvoorbeeld twee kleuren rond de paal van hun geesteshuis... een voor de man, en een voor de vrouw.

Zelfs de koninklijke vlaggen laten zien op welke dag de persoon geboren was.

Princess Sirindhorn was bijvoorbeeld geboren op een zaterdag, dus haar vlag is purper.

De koning was geboren op een maandag, dus zijn vlag is geel.

De koningin was geboren op een vrijdag, dus haar vlag is blauw.

Afbeelding

Waar blijven die foto's van de tuinkabouters? :D

:thai:
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 jul 2010 21:35

Ik heb horen zeggen dat je een boeddhabeeld nooit zelf mag kopen maar altijd moet ontvangen... klopt dat of is dat gewoon een slimme hint van iemand die er zelf een wilt :roll: :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips