Videomaster heeft géén tuinkabouters staan, heb ik hier ook nog nooit gezien. Het enigste beeld dat we dan wel hebben is van een Boeddha in een Dhyana mudra wat het basis symbool is van de mudra, ook de meditatie mudra genoemd. De handen zijn in open ovaalvorm bijeen in het centrum van de schoot, duimen raken elkaar lichtjes.

amourath schreef:Benieuwd naar het Thaise alternatief, want het verjagen van tuingeesten zal daar wel nog leven!
Tuingeesten bestaan inderdaad, en die dienen ook elke dag gunstig gestemd te worden. Zo hebben we hier ons geesteshuis staan, dat dient geplaatst te worden vooraleer de woonst betrokken kan worden.
De bedoeling van dat huis is om de geesten van het grondstuk een nieuw onderkomen te geven, vermits je hun plaats hebt afgenomen. In zulk een geesteshuis staan echter ook een aantal popjes, om de geesten te "entertainen", met elk hun eigen betekenis.

Een beetje offtopic, maar om een idee te geven hoe het er op zulke inwijding er aan toe gaat..., een fotoverslag uit toen nog zéér jeugdige tuin van Videomaster, dat ik ooit schreef om mijn Thailand forum.
Wonen in Thailand brengt van die kleine sociaal / culturele verplichtingen met zich mee, net zoals toen wij in ons huis trokken.
Ik heb het over Tham-Boen.... oftewel "goede daad verrichten"
ten huize van videomaster...

Na 's morgends offers gebracht te hebben aan het geesteshuis....

Nam de voorhoede plaats onder de carport.....

terwijl de oudere "phra song" het zich aangenaam maakten op het voorterras....

al snel volgde de achterhoede.... (had ik er zo veel uitgenodigd?).....

en ze blijven maar komen!......

vrouwtje lief blijft lachen (wie zegt dat een Thaise alleen maar kan glimlachen?)......

Na een eerste inspectie van de tuin.......

vonden ze iets dat ze nog nooit gezien hadden.... een stenen BBQ!

Alhoewel ik een traiteur besteld had, werd de wasplaats door de gasten omgetoverd tot een beenslachterij....

Ook de keuken werd snel publiek domein.......

Hier kende de inhoud van alle kasten geen geheimen meer.....

alhoewel ik vond dat alles op zijn plaats stond, werd de woonplaats snel volledig omgebouwd.

de eerste drankjes werden uitgeschonken.....

voor de "mannen" natuurlijk "Chang" (bier)en "SangSom" (rhum)....

Sommige gasten waren nog moe van de lange reis....

na dat ieder zijn/haar schoenen netjes aan de deur geplaatst had......

zijn we er uiteindelijk toch aan begonnen.... na een half uurtje samenzang door de "phra song"

hadden we zelfs wat publiek in huis.....

sommige hebben nu eenmaal een naam van toogplakkers, en blijven die naam dan houden.....

na de viering, hadden de "phra song" honger.....

véél honger!.....

aan de mensen buiten werd echter ook gedacht.....

en uiteindelijk na 20 flessen "SangSom" (flessen van een halve liter bier), 96 flessen "Chang" (flessen rhum van 1 liter), en niet getelde flessen frisdrank om alles aan te lengen...... zijn ze toch vertrokken!

Eind goed, al goed!
Slaap wel....