Trachycarpus fortunei aankoop

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus fortunei aankoop

Berichtdoor retep43 op 01 aug 2010 14:42

erna schreef:dat is heel mooi, en vanwaar kwamen die spotjes als ik vragen mag ?

groetjes, Erna

intratuin
Ik ben terug geweest, maar ze waren uitverkocht. Ze waren dan ook in de aanbieding van 25 voor maar 15 euro per set.
Ze vertelden dat ze nog opnieuw in de aanbieding zouden komen, maar ik heb helaas nog steeds niks
gezien.
Deze led spotjes geven dan ook ECHT licht af zoals het hoort, en niet zoals je wel eens ziet met
die solar rommel, want die geven nog minder licht af dan een klein waxine kaarsje.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 01 aug 2010 14:53

erna schreef:dat is heel mooi, en vanwaar kwamen die spotjes als ik vragen mag ?

groetjes, Erna

Laat ik nou net even op de site van intratuin kijken en daar de spotjes weer in de aanbieding zien liggen.
Ik zie dan wel maar 1 spotje, dus ga ik morgen als de wiedeweerga even kijken of dat nou weer die setjes van 3 stuks zijn, of dat ze nu per stuk verkocht worden.
Als blijkt dat ze per 3 voor die 8,99 zijn, dan koop ik meteen 10 setjes, want dat is dan echt voor
niks.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 aug 2010 15:58

@tosaman: nee hoor, niet voor de warmte, gewoon sierverlichting.

@retep43: goh, beroerd uitzien... ik vind dat nog wel meevallen.
Natuurlijk is hij nog niet mooi vol, maar het is dan ook nog maar een heel jong exemplaar.
En als je bedenkt dat hij nog geen 6 maanden na aanplant al -19°C op zijn dak krijgt met zeer minimale bescherming en erdoor komt met enkel wat bladschade (dus geen speerrot) dan vind ik ze toch behoorlijk winterhard hoor. :roll:
Maar als je een grotere volle palm gewend bent dan is een jonger exemplaar inderdaad wat behelpen.
Persoonlijk heb ik liever jongere palmen die uiteindelijk harder en voller worden doordat ze op die plaats opgegroeid zijn. Maar smaken verschillen hè ;)

Goeie tip trouwens van die spots bij intratuin.
Dat is dus gewoon op stroom? Want dat bedoelde ik.
Die solar dingen zijn aardig maar het geeft inderdaad niet veel licht.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor jraukema op 01 aug 2010 18:43

Bedoel je deze spotjes en zijn dit dezelfde als op de foto? Denk dat ze dan per 1 voor 8,99 weg gaan. Als je bij intratuin bent geweest zou je dan even kunnen laten weten of het per stuk of per set is? Ben ook wel geinteresseerd 8-)

@lapalmeraie

Ok bedankt voor de tips. Ik denk dat ik wel bereid ben om de beplanting wat extra te beschermen, maar niet om direct grote exemplaren te kopen. Kun je de wat kleinere wel goed beschermen?

Ow ja en de Ch. humullis kan ik net zo beschermen als de trachy?
Bijlagen
tuinverlichting.png
Nog geldig t/m 04 Augustus
tuinverlichting.png (146.17 KiB) 4762 keer bekeken
jraukema

2 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 aug 2010 20:02

Bedankt voor de foto van de spotjes, zo heb ik meteen een beter idee :)

De kleinere exemplaren kun je inderdaad makkelijker beschermen.
Maar doordat die al vanaf jongere leeftijd wordt geconfronteerd met koudere temperaturen zijn ze ook beter bestand tegen vorst. Grotere exemplaren werden meestal opgekweekt in het warme zuiden voor een snellere groei maar zijn dan ook minder kou gewend. Er zijn ook wel de zogenaamde Europese Kwaliteit Trachy's verkrijgbaar die wel altijd met koude geconfronteerd werden. Ook zijn de stammen van deze wat dikker. Natuurlijk zijn deze ook wel wat duurder.

Voor de Chamaerops kun je inderdaad dezelfde technieken gebruiken maar je zult deze al wat sneller beschermen omdat hij minder vorst kan verdragen. ;)

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 aug 2010 20:08

@retep43: ik neem aan dat de adapter meegeleverd wordt bij die spotjes?
En hoe bevestig je ze op de pot/de grond? Zit er een spies of i.d. bij?

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 01 aug 2010 20:14

jraukema schreef:Bedoel je deze spotjes en zijn dit dezelfde als op de foto? Denk dat ze dan per 1 voor 8,99 weg gaan. Als je bij intratuin bent geweest zou je dan even kunnen laten weten of het per stuk of per set is? Ben ook wel geinteresseerd 8-)

@lapalmeraie

ik zal je morgen even laten weten hoe het zit.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 01 aug 2010 20:16

lapalmeraie schreef:@retep43: ik neem aan dat de adapter meegeleverd wordt bij die spotjes?
En hoe bevestig je ze op de pot/de grond? Zit er een spies of i.d. bij?

Vrgr
Niek

@ niek

mijn trachy's waren ook relatief klein toen ik ze kocht, maar die heb ik in potten staan
en de eerste 2 winters onder het zonnescherm gezet met wat stro om de potten, en wat tempexplaatje losjes eromheen. de bladeren zijn dan ook nooit kapot gegaan, dus
toch een verschil met trachy's die in de volle grond moeten overwinteren.
Ik zie dan ook geregeld topics op andere forums waar veel trachy's erg beroerd de winter zijn doorgekomen of zelfs het loodje hebben gelegd, en dat waren allemaal exemplaren die in de
volle grond stonden.
De mijne waren in het begin +- een meter hoog, en nu zijn ze de 2 meter al voorbij,
en dat terwijl ze nog steeds in potten staan, en wordt mij wel eens geadviseert dat ik ze
beter in de volle grond kan plaatsen, omdat ze dan veel beter en sneller groeien, maar
daar hebben de mijne dus heel geen moeite mee, en worden de nieuwe bladeren ook alleen
maar groter en groter, dus zijn ze imo beter af in de pot dan in de grond.

De spotjes zijn eigenlijk vijverspotjes voor onder water, dus gegarandeerd waterdicht,
dus ideaal om ze als planten verlichting te gebruiken. Ze werken dus op een adapter,
en verbruiken maat 3 watt of zo, dus nog zuinig ook. Ze hebben alleen geen spies.
Ik heb ze dan ook gewoon los in de potten gelegd, en dat werkt prima.
Ze waren normaal 25 euro per 3, maar ze waren in het voorjaar in de aanbieding voor maar 15 euro, maar ik denk dat die 8,99 voor waar ze nu aangeboden worden, per stuk is, dus 27 euro voor 3 stuks, dus duurder dan in het voorjaar, maar dan haal ik maar 1 setje. Maar als het er weer 3 zijn, dan koop ik het hele rek leeg, want voor dat geld zul je dat snel niet meer vinden, en dan ook nog eens 2 of 3 jaar garantie, en dat is toch erg knap voor een made in china product.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 aug 2010 20:58

Bedankt voor de uitleg over de spotjes.
Ik zal ook eens een onderzoeksteam erop uit sturen, want hier in de buurt zit helaas geen Intratuin ;)

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Tropthaipalms op 01 aug 2010 23:15

jraukema schreef:Hallo,

Ik ben hovenier en sinds een poosje erg geinterreseerd geraakt ik exotisch tuinieren. Gewoon leuk om iets anders te hebben als de gewone standaard beplanting.

Ik wil dan ook flink wat exoten gaan aanplanten in mijn kleine tuintje.

Ik was op zoek gegaan naar een trachycarpus om mee te beginnen en kwam terecht bij exoterra.nl. Hier ben ik geweest en heb een albizia, 2 musa b. en een trachycarpus fortunei gekocht.

Ik vroeg mij af of het een goede koop is geweest voor 69.95(de trachy) en wat jullie ervan vinden hoe hij eruit ziet? En hebben jullie nog tips over hoe is hem het beste kan beschermen in de winter of is dit niet nodig?

Groeten,

Rene

De trachy ziet er helamaal goed uit , enkel vind ik de prijs 10 euro te duur. Normaal gezien kost zon trachy met deze stamhoogte een 60 euro.

Mvg Michael :thai:
Tropthaipalms

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen