Mijn methode:
1. Bare-root de zaailing/plant.
2. Ziplock bags (gewoon bij AH of zo). Daar doe ik een handvol cocopeat (geen water toevoegen).
3. De wortels in de baggy, in de cocopeat.
4. Roll de baggy en ik krijg zo en soort "worst"

Scotch/duct tape en de worst blijft een worst. Doe dezelfde voor alle zaailingen. Mischien, als er meer van dezelfde species zijn, meer zaailingen in dezelfde baggy.
5. De bladeren blijfen uit van de baggy.
6. Neem de doos. Bubble folie waar de bladeren komen; plakken in de doos.
7. Een voor een, de baggies in de doos zetten en ruim scotch/duct tape gebruiken. Elke baggy blijft vast aan de doos.
8. Dan meestal doe ik "lucht kussen" (de heel lichte dingen) in de doos. De bladeren komen vast tussen de dingen en de kans is minder dat iets mis gebeurt. Als ik geen kussen heb op dit moment, dan bubble folie rond de bladeren.
9. Als de doos te groot is, dan meer bubble folie en mischien gewoon gescheurde kranten/papier tot de doos vol is.
10. Factuur, visit card, instructies, etc..
11. Nog een keer ruim duct tape voor de doos.
Het kan een beetje langer duren, maar ik ben zeker dat niks bewegt of breekt in de doos. En de ontvanger is blij mee.
Ik heb pakketten ontvangt en soms waren ze... even zeggen... niet zo goed verpakt. Gewoon een bag/tasje met wat potgrond en alles darin. Mischien een beetje duct tape, maar niet te veel. En de bladeren waren ooit vol, maar niet meer. In mijn ogen, het is en kwestie van presentatie...
Cheers,
Adrian