planten verzenden

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

planten verzenden

Berichtdoor djoeke op 04 aug 2010 21:46

Hey,,

Ik zou planten willen verzenden , maar heb dit nog nooit gedaan .
Wat is hiervoor de beste oplossing ?
Hoe doen jullie het ?
Kan mij moeilijk voorstellen dat je gewoon met je plant naar de post gaat :roll:
En het zou naar nederland zijn .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Re: planten verzenden

Berichtdoor Christophe op 04 aug 2010 21:52

Hey Djoeke,

Je woont vlak naast de Nederlandse grens dus dat is al een goed begin. Even over de grens en je pakje in Nederland posten scheelt je al een pak verzendkosten. (daar in Sint Jansteen aan die loodgieter of zoiets) Vervolgens gewoon een doos nemen waar je plantje net in past en half opvullen met papierproppen (van oude kranten), plantje erin en verder opvullen met proppen. Dan alles dicht plakken, adres erop en weg ermee ;)

Geloof dat de verzendkosten (onverzekerd) in Nederland 6,7€/pak bedraagt.

Veel succes!

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor erna op 04 aug 2010 21:58

Hallo Bart,

Een tijdje geleden zelf een pakketje ontvangen met plantjes erin, en die waren verpakt als volgt :

De potaarde was bedekt met nat keukenrolpapier, en daarna de pot (niet de plant) volledig ingepakt met doorzichtige krimpfolie ( plakt). Op deze wijze kan er geen potaarde meer uit de pot vallen, en blijft de potgrond toch wat vochtig.
Naast de plant zaten dan een 3-tal bamboestokjes zodanig dat de plant zelf niet kan beschadigen ( was door de folie geprikt).
En dan de plant goed vastzetten in een doos, en veel krantenpapier gebruiken zodat alles zo weinig mogelijk kan bewegen, er zaten ook plastiek zakjes in, gevuld met lucht... maar ik weet echt niet hoe ze dat gedaan hadden.
Zo zijn planten uit Australië bij mij toegekomen, en ze waren allemaal in heel goede staat, waren een weekje onderweg geweest.
groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Dalmate op 04 aug 2010 23:06

Zaailingen verzend ik ook met de wortels in nat keukenpapier, het geheel doe ik dan in een envelop waarin bubbeltjesfolie zit.
Met grotere planten heb ik persoonlijk geen ervaring.

Groetjes.
Dalmate

0 bedankjes

Berichtdoor ExoPlants op 05 aug 2010 12:33

Mijn methode:
1. Bare-root de zaailing/plant.
2. Ziplock bags (gewoon bij AH of zo). Daar doe ik een handvol cocopeat (geen water toevoegen).
3. De wortels in de baggy, in de cocopeat.
4. Roll de baggy en ik krijg zo en soort "worst" :) Scotch/duct tape en de worst blijft een worst. Doe dezelfde voor alle zaailingen. Mischien, als er meer van dezelfde species zijn, meer zaailingen in dezelfde baggy.
5. De bladeren blijfen uit van de baggy.
6. Neem de doos. Bubble folie waar de bladeren komen; plakken in de doos.
7. Een voor een, de baggies in de doos zetten en ruim scotch/duct tape gebruiken. Elke baggy blijft vast aan de doos.
8. Dan meestal doe ik "lucht kussen" (de heel lichte dingen) in de doos. De bladeren komen vast tussen de dingen en de kans is minder dat iets mis gebeurt. Als ik geen kussen heb op dit moment, dan bubble folie rond de bladeren.
9. Als de doos te groot is, dan meer bubble folie en mischien gewoon gescheurde kranten/papier tot de doos vol is.
10. Factuur, visit card, instructies, etc..
11. Nog een keer ruim duct tape voor de doos.

Het kan een beetje langer duren, maar ik ben zeker dat niks bewegt of breekt in de doos. En de ontvanger is blij mee.

Ik heb pakketten ontvangt en soms waren ze... even zeggen... niet zo goed verpakt. Gewoon een bag/tasje met wat potgrond en alles darin. Mischien een beetje duct tape, maar niet te veel. En de bladeren waren ooit vol, maar niet meer. In mijn ogen, het is en kwestie van presentatie...

Cheers,
Adrian
http://www.ExoPlants.nl

...on the other square, to the left, it was elegantly engraved in capital letters: ALL THINGS MOVE TO THEIR END...
ExoPlants

2 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 aug 2010 14:31

Goed inpakken kan inderdaad wat tijd in beslag nemen.
Zo heb ik ooit 2 Ravenala's verzonden. Had speciaal in bamboe een frame gemaakt zodat de 3L potten sowieso onderin de doos bleven zitten. Potten afgedekt, elke plant een individuele kap ter bescherming van het blad etc. Zelfs als de doos op z'n kop had gestaan was er niets aan de hand geweest.

Omdat het pakket na een week nog niet was aangekomen zijn we gaan rondbellen. Bleek dat het koeriersbedrijf in NL het pakket had geretourneerd naar de Belgische post wegens onjuist adres. Het adres klopte echter wel maar de bediende in het postkantoor het de laatste letter van de postcode blijkbaar onduidelijk overgenomen. Maar ook daar was het pakket niet opnieuw binnengekomen.
Plots na bijna 4 weken kwam het pakket dan toch plots bij de ontvanger aan.

Natuurlijk waren de Ravenala's kapot. Zolang zonder licht.
Zonde van de planten zeker omdat je met een minimum inspanning in 2 minuten de postcode via internet kan checken. :evil:

De klachtenprocedure heeft ongeveer een jaar aangesleept en bracht helemaal niets op.
De beloftes over vergoedingen e.d. op hun site is dus niet terecht.

Verzenden naar Nederland voor mij dus enkel maar als het via de reguliere post kan, geen pakketjes. Of ik doe het pas op de post als ik weer eens in NL ben.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Pater-ik op 05 aug 2010 17:51

Hallo,
We hebben het er eens over gehad in het verleden hier kan je bekijken wat de reactie's waren en er zijn ook foto's. ;)
G'tjs
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips