@Axel, ja inderdaad, zonder bladeren is het wel makkelijk inpakken en om dat schouw effect te creëren... Maar daar zat dus mijn probleem, ik dacht/hoopte de bladeren nog over te houden, omdat de weersvoorspellingen toen niet zo extreem waren. Ze voorspelden -4°C, dat is de grens van het blad en ik hoopte dat het in de tuin iets milder ging worden. Niet dus want het werd -6°C...
Ik heb zelfs in 2021 jouw methode ook toegepast. Die ijsweek in Februari 2021, ik weet het nog heel goed. Die winter had ik een ongeval gehad waardoor ik mijn rechterhand maanden lang niet meer kon gebruiken. Daardoor kon ik het hok ook niet meer bouwen en toen kwam die ijsweek... Doordat de weersvoorspellingen toen wel duidelijk extreem waren wist ik al op voorhand dat de bladeren verloren waren. Dus die heb ik toen gesnoeid waardoor ik de kale stam makkelijk kon inwikkelen met warmtekabel en doeken... en dus dat schouw effect er ook bij...en toen ging alles perfect.
Die methode zal inderdaad één van de weinige oplossingen zijn voor echt (te) grote Washi's inderdaad.
Maar soit...veel uitleg die er eigenlijk niet meer toe doet, het feit blijft dat ik mijn Washi veel te onvoldoende & nonchalant beschermd heb die winter 2022-2023...
Ja die van Robbin is inderdaad al een monster geworden. Hij heeft wel een groot voordeel van die muur waartegen zijn Washi staat...
En ja de Butyagrus is geweldig, echt een insane groeiend exemplaar, nog sneller dan Washingtonia...
Ik ben je nog steeds erg dankbaar dat jij me toen overtuigd hebt om mijn favoriet de kop af te zagen zeg maar...
Ik doe er nu veel voor om die steeds goed door de winter te krijgen. Maar dat ding gaat zo snel de hoogte in dat het ook snel ondoenbaar gaat worden om een hok te blijven bouwen.
Ik hoop dat ik dat nog enkele jaren kan volhouden. De Butyagrus zit nu al aan de 5m...
@Niek, ja dat samen binden van de bladeren is steeds een ramp tussen die zagen inderdaad. Zeker als er een volle kroon op staat...
Bedankt voor je foto & uitleg. Ziet er goed uit ja. Hopelijk kan jij er ook nog lang van genieten.
Ik ben niet iemand die snel op de tenen is getrapt of geen kritiek kan verdragen hoor, dus no worry's
Ik begrijp wat je bedoeld maar de groei was eigenlijk bijna gestopt. Er was nog amper groei. Het leek op een verstopping, de speren werden veel kleiner en kwamen amper omhoog. Dat stuk stam heb ik weggehaalt om de druk van de oude bladvoeten weg te nemen en de speertjes meer kans & ruimte te geven. Dat er dan meer of makkelijker vocht bij het palmhart kon geraken dan het origineel, daar geloof ik niet in. Ik geloof dus niet in een verschil, water vind altijd zijn weg...
En ja die extra winter zal inderdaad zeker niet geholpen hebben.
Ik ben ervan overtuigd dat ik met mijn warmtekabel te weinig delen heb verwarmd. Het had gewoon veel meer moeten zijn en nog meer naar onderen. En ik had de bladeren moeten verwijderen zodat ik alles terug kon omwikkelen zoals jullie ook aangeven.
Achja, niks meer aan te doen en bedankt voor jullie meedenken & raad geven