Axel Amsterdam schreef:Nee, zo bedoelde ik het ook niet Dimi. Je ziet alleen dat het professioneel inpakken ruim van tevoren prima gaat, maar dat er in die tussen-situaties snel allerlei keuzes gemaakt moeten worden. En dan is een korte kabel vanaf de voet met een sterk schouw effect (dus meerdere lagen folie of fleece) wel een goed werkende truc. Bladeren van een washy behouden is bij ons wel moeilijk en eigenlijk de moeite niet als je snel moet zijn met inpakken. Dus de onderste rij snoeien is dan inderdaad de beste keuze voor overleven omdat inderdaad het schouw effect niet lukt als je fleece tussen de takken gaat vlechten. Toch is deze methode wel geschikt voor de echt grote washies waarvoor een hok niet meer mogelijk is. Er zijn er in ieder geval 2 in NL die hiervoor binnenkort in aanmerking komen, waaronder die van Robbin. Succes in ieder geval, ik ben nog altijd blij dat je butiagrus er zo goed uitziet na de zaag.
In principe staat mijn exemplaar al 2 winters nagenoeg onbeschermd door de hoogte, en heb ik inderdaad alleen tijdens de echt "koude" momenten ad-hoc beschermd. Moet eerlijk zeggen dat zelfs een paar bladeren bij elkaar proberen te binden op deze hoogte en ook door de grote van het blad nagenoeg niet te doen is. Probeer het wel, maar mijn focus ligt vooral op het groeipunt indien nodig. Overigens, zat er de afgelopen 2 jaar wel bladschade aan maar niet volledig bruin. 2024 is wel het minste jaar sinds tijden voor de palm. De vorst had natuurlijk bladschade gebracht maar veel blad was al beschadigd of geknakt door de eindeloze sterke wind. Groei is momenteel nog niet spectaculair te noemen door het relatief koele voorjaar en start zomer. Het blad wat wel is gegroeid is opnieuw flink toegetakeld door de hoge windsnelheden. We komen nu wel in de fase waarin over het algemeen de meeste groei wordt behaald, dus met beetje geluk knapt de palm nog wat op.
De palm staat overigens op nummer 1 voor nest locatie van de vogels, er hebben dit jaar al 5 nesten in gezeten van 3 verschillende vogelsoorten.