Toevallig dat ik ook bezig was met een experimentje met LED-verlichting. Ik had nog 5 rgb LED strips liggen waarmee ik op het moment niets mee deed. Dus ik dacht laat ik even 6 peper zaadjes zaaien en testen of die lampen het ook goed doen qua groei.
Van de zaadjes zijn er 5 uitgekomen en omdat ze waren gezaaid op een plaats met weinig licht zijn het meteen dunnne sprietjes geworden. Twee heb ik bij het raam gezet voor daglicht en drie heb ik onder de LED-verlichting gezet.
Zie de foto's:
Led verlichting gemaakt op een boodschappenkratje:

Links het plantje van onder de LED-verlichting, rechts daglicht:
Links het steeltje van onder de LEDs (paars), rechts het steeltje van bij het raam (wit):
De plantjes onder de LED-verlichting (die 16 uur per dag aanstaat) groeien beter dan die bij het raam. Ik zeg dus niet dat LED-licht beter is dan daglicht. Het daglicht 'staat' namelijk gewoon minder lang 'aan'. Omdat te testen zou ik de LED's moeten koppelen aan de zonsopkomst en -ondergang.
Ik wilde alleen testen of het makkelijk is in de winter al te beginnen met het kweken van pepers die niet van die doorgeschoten sprietjes zouden worden.
Zoals verder te zien is, zijn de steeltjes van de plantjes vanonder de LEDs paars en die bij het raam wit. Heeft iemand hier misschien een verklaring voor?