Plantegroei onder LED

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Plantegroei onder LED

Berichtdoor lapalmeraie op 03 maart 2011 11:34

http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Re: Plantegroei onder LED

Berichtdoor Sodiac op 03 maart 2011 15:41

Toevallig dat ik ook bezig was met een experimentje met LED-verlichting. Ik had nog 5 rgb LED strips liggen waarmee ik op het moment niets mee deed. Dus ik dacht laat ik even 6 peper zaadjes zaaien en testen of die lampen het ook goed doen qua groei.

Van de zaadjes zijn er 5 uitgekomen en omdat ze waren gezaaid op een plaats met weinig licht zijn het meteen dunnne sprietjes geworden. Twee heb ik bij het raam gezet voor daglicht en drie heb ik onder de LED-verlichting gezet.

Zie de foto's:

Led verlichting gemaakt op een boodschappenkratje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Links het plantje van onder de LED-verlichting, rechts daglicht:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Links het steeltje van onder de LEDs (paars), rechts het steeltje van bij het raam (wit):
Afbeelding

De plantjes onder de LED-verlichting (die 16 uur per dag aanstaat) groeien beter dan die bij het raam. Ik zeg dus niet dat LED-licht beter is dan daglicht. Het daglicht 'staat' namelijk gewoon minder lang 'aan'. Omdat te testen zou ik de LED's moeten koppelen aan de zonsopkomst en -ondergang.

Ik wilde alleen testen of het makkelijk is in de winter al te beginnen met het kweken van pepers die niet van die doorgeschoten sprietjes zouden worden.

Zoals verder te zien is, zijn de steeltjes van de plantjes vanonder de LEDs paars en die bij het raam wit. Heeft iemand hier misschien een verklaring voor?
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Greener op 03 maart 2011 23:51

Dit noemen we zonnebrand. (pluis de peperforums er maar eens op na, hier proberen we alle soorten verlichting)
Ik zie met het blote oog een rood spectrum = niet goed.
Het rode spectrum is voor de bloei. beter is meer naar blauw te neigen.

Bij pepers krijg je op deze mnaier bloemknoppen op plantjes van 10 cm hoog wat dus niet de bedoeling is.
Ik heb zelf ook al verschillende testen gedaan en er zeer veel over gelezen.
Ik blijf bij de simpele tl voor de opkweek. Kijk eens naar de henneptelers, zelfs diegene die met led kweken starten met tl.

Succes,

Sebas
Greener

34 bedankjes

Berichtdoor Greener op 03 maart 2011 23:52

Om terug te komen op de zonnebrand (ik was weer eens te snel...)
Een goed teken, betekend veel licht.
De test had je wel beter op kunnen zetten door na kieming meteen beide verlichtingen te geven ipv na een tijdje.

Sebas
Greener

34 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 04 maart 2011 01:27

Ik kan daar toch weinig over vinden. Zonnebrand lijkt me sterk. Zo sterk is het licht nu ook weer niet. Ik lees op wikipedia iets over Anthocyanin maar dat verklaart het nog niet helemaal. Op een andere website lees ik iets over stress. Zou volgens hun kunnen liggen aan temperatuurschommelingen, zuurte van de grond of een te kort aan bepaalde stoffen. Dit kan allemaal echter niet het geval zijn omdat de plantjes bij het raam precies dezelfde omstandigheden hebben.

Het verschil is allleen het licht en het feit dat ze sneller groeien. Zal misschien iets met het spectrum te maken hebben. Hopelijk is er nog een expert op het gebied van licht in de buurt? :)

Voor de test zijn beide plantjes trouwens tegelijkertijd naar de betreffende lichtbronnen verplaatst.
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 04 maart 2011 01:43

Op 17 november 2010 is een forumlid hier al een topic over begonnen. Zoek maar even terug in deze rubriek. Misschien is daar nog iets interessants te vinden. Ik heb echter al een tijd geen vervolg meer gelezen.....

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 04 maart 2011 11:56

Greener schreef:Ik blijf bij de simpele tl voor de opkweek. Kijk eens naar de henneptelers, zelfs diegene die met led kweken starten met tl.

Wat voor TL gebruik je hiervoor Sebas?

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 maart 2011 10:32

orinoco schreef:Op 17 november 2010 is een forumlid hier al een topic over begonnen. Zoek maar even terug in deze rubriek. Misschien is daar nog iets interessants te vinden. Ik heb echter al een tijd geen vervolg meer gelezen.....

Groet,Ben

Hierbij even de directe link ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 06 apr 2011 01:03

Ik heb nog even snel een update van de plantjes. Links onder LED's en rechts direct bij de raam.

Afbeelding

De linker is nu verpot aangezien er ook wortels uit de gaten begonnen te komen. Het stammetje van de LED-plant is echter nog steeds aan de donkere kant. Ik heb veel naar oorzaken gezocht, maar het blijkt ongeveer aan alles te kunnen liggen. De plant groeit goed, dus ik zie er geen probleem mee. :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 06 apr 2011 01:27

Opmerkelijk verschil! :o
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips