Bismarckia Nobilis zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Bismarckia Nobilis zaaien

Berichtdoor videomaster op 22 sep 2009 08:52

ok, toch nog een vraag en dan niet alleen over de Nobilis, maar in het algemeen.

Welk woord moet er eigenlijk gebruikt worden voor de "noten" van gelijk welke palm.

Noot, vrucht, zaad? Ik bedoel, aan een kokospalm groeien noten, maar eigenlijk is dat eveneens de vrucht en het zaad.... aan een bismarckia of andere palm, groeien eveneens noten, maar zijn eveneens noten, vruchten of zaden?

Domme vraag waarschijnlijk..... :ugeek:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 sep 2009 09:31

OK, daar gaan we, houd je vast (de bioloog in mij is gewekt :lol: )

Een noot is een enkelvoudige dopvrucht.
M.a.w. een droge vrucht met meestal maar één zaad. De vruchtwand wordt vaak heel hard.
De Kastanje en de Hazelnoot zijn hier klassieke voorbeelden van.
Als het om eten gaat worden echter veel vruchten voor noot aangezien, ook al zijn ze dat officieel gezien niet. In dit geval is het vaak al voldoende dat de vrucht olieachtig is met een pit.
De kokosnoot is er zoeen. Dat is botanisch gezien géén noot.

Als een kokosnoot geen echte noot (dopvrucht) is, wat is het dan wel hoor ik je hier helemaal denken :D
De kokosnoot is eigenlijk een steenvrucht. Dat is een vrucht waarbij de binnenkant van de 'pit' uit een harde, steenachtige laag bestaat. Daarbinnen zitten het eigenlijke zaad. De Pistache en de Walnoot zijn hier andere voorbeelden van.

De vrucht is een algemene term voor het product dat onstaat na de bloei/bevruchting.
Daarbinnen zit het zaad. Vrucht is dus geen synoniem voor zaad, maar is eigenlijk het middel om het zaad op de juiste plek te krijgen.

Indien je wilt ontdekken hoe vanuit een bloem zaad ontstaat;
Van bloem tot zaadje

Het is zeker geen domme vraag als ik het aantal hits op dit artikel mag geloven! ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 22 sep 2009 10:15

lapalmeraie schreef:De kokosnoot is eigenlijk een steenvrucht.

't is dus eigenlijk geen kokosnotenpalm maar een "kokossteenvruchtpalm"... :lol:

Nu, mijn denkwijze gaat nog iets verder.... ergens in de zaaihandleiding is geschreven dat de zaden die bovendrijven na X-tijd bij het weken, niet geschikt zijn voor het zaaien. Echter, de kokosnoot (kokossteenvrucht) drijft over zee van het ene eiland naar het andere om daar te ontkiemen...... hier gaat deze regel schijnbaar niet op?.... moeilijk, ik blijf mijn "steenvruchten" ergens achterin de tuin werpen, daar komen ze ook uit. :|
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 sep 2009 10:24

Interessante bedenking.
De kokospalm gebruikt het water inderdaad juist als middel op de zaden te verspreiden.
De vezelige structuur zorgt voor drijfkracht. Natuurlijk is dat in zeewater al een stuk gemakkelijker.
Zouden ze ook drijven in zoetwater? Maar ik vermoed van wel.... er zit immers ook veel lucht binnenin.

Tja de uitzondering maakt de regel zeker ;)

Ik zat me ook al af te vragen of zo'n kokosnoot uit het groentenschap van de supermarkt ook nog zou kiemen? Iemand al eens geprobeerd?
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor David op 22 sep 2009 15:48

Een kokosnoot nee dat heb'k nog niet geprobeerd, was vandaag aan het denken om het eens te proberen met een advocado ;) iemand daar ervaring mee ?

Nog een vraagje over het zaaien van de bismarckia :D om nog een beetje on topic te blijven :D :D

Welke grondsoort zou ik best gebruiken? Heb tot nu toe voor alle palmzaden gewone stekgrond gebruikt, maar zie ook op andere forums dat er wel veel zijn die werken met 50/50 aarde - zand, sommige ook wel perlite, cocopeat,....

Iemand een suggestie?

Grtz
David

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 22 sep 2009 15:52

Hoi David,

Toon (lid van forum en Palmvrienden blogs) heeft een artikel geschreven over het zaaien van avocado (niet advocado ;) ) : Avocado zaaien

Zelf gebruik ik altijd gewone zaai en stekgrond. Het beste is om zelf een beetje te testen met verschillende grondsoorten. Het hangt ook weer van soort plant af en zo verder ... Van zodra ze gekiemd zijn verspeen ik ze en zet ik ze in kwalitatieve potgrond met perlite. ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 23 sep 2009 06:24

"Een poging tot" in beeld.

60 zaden van de Nobilis zijn het onderwerp van de poging. Van 30 zaden is het houterig omhulsel verwijderd, de andere zaden niet.

10 van de naakte zaden zijn zojuist in een bakje met water geplaatst om enkele dagen te laten weken en worden nadien onafgedekt in zakjes met aarde gestoken.
10 van de naakte zaden zijn in een schaduwrijk vergeethoekje van de tuin gedeponeerd.
10 van de naakte zaden zijn apart in zakjes gestoken met gewone bloemenaarde, 1mm bedekt met aarde en op een schaduwrijke plaats geplaatst.

De rest van de zaden, heb ik niet ontdaan van hun "jasje" en ondergaan hetzelfde lot als hun voorgangers.

Ben ik benieuwd wat het snelste gaat kiemen. We hebben een huidige dagtemp. van om en bij de 36°, in de nacht zakkende naar een 26°. Luchtvochtigheid is redelijk hoog, niets is afgedekt en bijna dagelijks krijgen we toch een deftige regenbui.

Het klimaat van BE/NL kunnen we hier (gelukkig) niet nabootsen, het is voor mij ook de eerste keer, maar hopelijk kan iedereen er toch iets van opsteken.

Wordt vervolgd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 sep 2009 12:34

Ook ik ben zeer benieuwd! Hou ons op de hoogte :)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 23 sep 2009 13:23

Ook ik ben erg benieuwd naar wat er komt. In Thailand zal alles wel een beetje meer 'vanzelf' gaan dan hier. Sommige kwekers laten zelf hun zaden (denk maar aan de Jubaea chilensis) in Spanje kiemen door het goede klimaat. Daar gaat het veel sneller dan bij ons. Ze doen dit niet per 100 of zo natuurlijk, maar per duizenden. Van zodra ze een 3-4 tal jaar zijn, komen ze naar België.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor David op 26 sep 2009 11:50

Hallo,

Heb eergisteren de zaden half in de grond gestoken (mengsel van zaai en stekgrond en zand) en ik merk nu dat er bovenop een soort schimmel komt.

Het is een witte haarachtige schimmel. Het is de eerste keer dat ik dit zie gebeuren.

Iemand een idee hoe dit komt ? Kan dit kwaad voor de zaden? en kan ik er iets aan doen?

Thx

grtz
David

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken