wie is al begonnen ???

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: wie is al begonnen ???

Berichtdoor Davy op 24 nov 2009 21:56

Nee ik ben herbegonnen e. De grote stam had die hernia weet je nog.....En het was net jaar 3! Dus deze stam is van dit jaar. We hopen het beste. Ik heb er nog op zolder in reserve. Ze staan prachtig. De zolder is een goed idee. Het is daar ook niet te warm. Er is meer verluchting en niet te droge lucht = geen beestjes!
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 24 nov 2009 22:28

Owja, de laatste winter was iets té voor je Musa basjoo :? Ik denk voor de meeste hoor ;)

Mijn basjoo wordt niet ingepakt deze winter. Hij staat net aan de keukenraam en ik heb niet echt zin om de hele winter op een beckaert draad met stro en een vliesdoek te zitten kijken. Vorig jaar had ik dit wel gedaan maar door de strenge winter was mijn Musa sikkimensis er toch ook niet doorgekomen. In het geheel niet meer :( Het was nog een klein plantje. Ik heb dan maar een basjoo in de plaats gezet. Je had me dit gezegd hoor, weet je nog? Ik moest weer zo eigenwijs zijn hé :lol:

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 nov 2009 11:58

Even een kleine update in huize "LP" ;)

Mijn Siam ruby heeft tijdens de verhuizing ook een klap gekregen.
Vorige week zag ik ineens hoe het onderste gedeelte van de stam gedeeltelijk zacht was geworden. Hij had ook helemaal geen stevigheid meer en hing redelijk door.
Van het weekend had ik eindelijk pas tijd om hem te verpotten. Maar nog voordat ik hiervoor de kans had was de hele stam enkele mm's boven de grond afgescheurd.
Natuurlijk heb ik hem toch van de te vochtige grond ontdaan aangezien het stompje nog mooi hard was. De wortels waren ook nog mooi. Het geheel heb ik in nieuwe stekgrond gezet. Dat was het droogste dat ik momenteel voor handen heb. Nu staat die pot opnieuw binnen. Gisteren heb ik er ook wat witte verse schimmel vanaf moeten vegen. Het stompje dat net boven de grond uitkomt was namelijk nog wat vochtig. Nu maar afwachten... Fingers crossed. :|

Gisteren trouwens ook de volgende planten binnengehaald:
- Bismarckia zaailingen
- Cycas revoluta en Dioon edule 'RV' zaailingen
- speciale Trachy zaailingen (princeps b/s, nanus, takil)
- 2 Strelitzia nicolai's (als backup)
- Albizia j. zaailing
- Sequoiadendron g. en Sequoia i. zaailingen

Het wordt nu immers weer kouder vooral 's nachts.
Ze stonden er allen nog prachtig bij. Vooral de Sequoiadendron is enorm gegroeid. Die wil ik in de toekomst in de volle grond zetten. Dan kan die helemaal mooi gaan groeien. :P

Buiten staat nu nog oa:
- Washingtonia filibusta, filifera en robusta's (grotere planten en zaailingen)
- Strelitzia nicolai zaailingen
- Phoenix d. en c. (waaronder ook zaailingen)
- Musa basjoo's (allemaal al uitgegraven wegens de verhuizing)
- Musa sikkimenis
- Musella lasiocarpa
- Kangoeroepoot (is zelfs terug gaan bloeien :roll:)
- Phormium
- Dicksonia a.
- Canna musafolia's (staan in pot dus kunnen in noodgevallen meteen de garage in)
- Roemeense paprika
- Yucca's
- Aloë vera stekjes
- Oleander n.
- en de trachy's (fortunei, wagnerianus, princeps green) natuurlijk.

Daarvan moet natuurlijk ook een heel deel naar binnen als het echt gaat vriezen.
Sst... nog niet zeggen tegen m'n vrouw hè :lol:

;)
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 26 nov 2009 14:00

Hier nog altijd alles buiten in zowel volle grond als pot. De vooruitzichten worden kouder, maar een dergelijke winterse periode met koude dagen en vorstnachten zit er verlopig nog niet in, en zolang de wind uit west tot zuid blijft waaien hoef ik me daar ook verder geen zorgen over te maken.

Overigens wel pas geleden de hele kas leeggehaald, kapotte ruiten vervangen en van binnen goed schoon gemaakt. Ik ga wel in de aankomende 2 weken klein zaailing spul en dergelijke planten in potten stuk voor stuk onderhanden nemen en dan een plaatjes in de kas geven voor de winterse maanden straks.

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 29 nov 2009 13:56

Exotic Life schreef:een dergelijke winterse periode met koude dagen en vorstnachten zit er verlopig nog niet in

Nee volgens buienradar wordt het de komende 15 dagen nog geen winter. Overdag zo'n 7 graden en 's nachts tegen het vriespunt. Dan te bedenken dat we dan alleen nog maar december en januari hebben. Februari kan nog koud worden, maar meestal is het dan al gedaan.

Mooi zo!
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Pietn op 29 nov 2009 17:37

het is idd geen simpele winter voor de planten! Inpakken al of niet? Ik ben benieuwd of we vorst gaan krijgen voor kerst waar we vorig jaar al een pakje sneeuw en paar ijskoude nachten gekregen hadden.
1banaan binnen bij mij is al dood maar krijgt een zijscheut ernaast . De lasiocarpa doet het uitstekend binnen en rolt nog elke 2 weken een nieuw blad uit. De maurelli is al een grote plant en rolt heel langzaam ook soms nog een blad uit. De basjoo's boven gaan rustig vooruit. men trachy zaailingen staan ook al binnen. heb enkel men canariensis nog buiten staan die nog blijft groeien.
Pietn

7 bedankjes

Berichtdoor draco op 29 nov 2009 20:51

zaagmans schreef:
Nee volgens buienradar wordt het de komende 15 dagen nog geen winter. Overdag zo'n 7 graden en 's nachts tegen het vriespunt. Dan te bedenken dat we dan alleen nog maar december en januari hebben. Februari kan nog koud worden, maar meestal is het dan al gedaan.

Mooi zo!

toch oppassen met februari en zelfs maart ook nog hoor
tijdens deze maanden kan het tijdens de nacht nog hard vriezen hoor
mijn planten die binnen staan zullen toch maar ten vroegste opnieuw buiten gaan begin - half april hoor
draco

Berichtdoor TropiRo op 29 nov 2009 21:16

Als het weer zo blijft aanhouden kan de basjoo en itinerans tot half december in de grond blijven. De Ensete maurelli staat ook nog in de volle grond en groeit nog rustig door, vorig jaar rond deze tijd had ik hem uit de grond vandaan vanwege het koude weer.
Van mij mag dit weer nog lang blijven en hoop dat we weer een winter krijgen zoals 2005/ 2006.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 29 nov 2009 21:19

Pietn schreef:het is idd geen simpele winter voor de planten! Inpakken al of niet? Ik ben benieuwd of we vorst gaan krijgen voor kerst waar we vorig jaar al een pakje sneeuw en paar ijskoude nachten gekregen hadden.
1banaan binnen bij mij is al dood maar krijgt een zijscheut ernaast . De lasiocarpa doet het uitstekend binnen en rolt nog elke 2 weken een nieuw blad uit. De maurelli is al een grote plant en rolt heel langzaam ook soms nog een blad uit. De basjoo's boven gaan rustig vooruit. men trachy zaailingen staan ook al binnen. heb enkel men canariensis nog buiten staan die nog blijft groeien.

Het is eindelijk gedaan met regenen en wind, dus dat is al goed. Ik wacht altijd tot de laatste moment, maar ga dit jaar mijn basjoo's niet inpakken. Ik heb zoveel plantjes die te jong zijn waar ik eerst een oplossing voor moet vinden. Ik denk dat ik een warmteblazer in de serre ga zetten, maar daarover later meer op het forum ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 nov 2009 21:32

Dadelijk staan we allen op kerstavond Musa's uit te graven :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes