wie is al begonnen ???

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: wie is al begonnen ???

Berichtdoor jaak op 11 dec 2009 22:29

ik ga morgen ook mijn m.basjoo warm inpakken maar zou het een beetje anders willen doen dan Davy.
eerst een bekaert draad daarond jute , dan een tweede bekaert draad maar zorgen voor genoeg tusenruimte en opvullen met stro en daar rond vliesdoek en uiteraard nen hoed op zijne kop :lol:
iemand enig idee of dit aanvaardbaar is voor de komende winter :?:
indien goed bevonden zet ik wel wat foto's in dit topic.

gr, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 dec 2009 22:38

Ik moest daarvoor nog wel snel mijn serre monteren.
Ik had aanvankelijk deze serre, maar door een heel jaar zon, weer en wind en een tijdje half afgebroken in de hoek van de tuin te hebben gestaan omwille van de verhuis, was het plastic op veel plaatsen kapot. :?

Hierbij een korte samenvatting van het werk. Helaas geen tijd gehad om foto's te maken.

Eerst ben ik een stuk serreplastic gaan halen bij de AVEVE. De 7m (bij 6m) kostte me zo'n €30,-.
Bij thuiskomst heb ik het frame eerst op antiworteldoek geplaatst. Vervolgens de tentharingen op verschillende plaatsen door het frame en het doek in de bodem.
Daarna heb ik aan de 4 hoekpunten met touw een verticale verbinding gemaakt. (Had namelijk al eens gehoord dat bij iemand het bovenste deel losgerukt was door de wind.)
Toen begon het grootste werk; een geul graven, volledig rondom de serre. Toen dit eindelijk klaar was heb ik het plastic over het frame getrokken. Aan de onderkant is het plastic rond een metalen buis gerold. Dit ging samen met het overschot van het gronddoek de geul in en afdekken maar :mrgreen:
Aan de voorkant heb ik vervolgens de deur uitgesneden en de zijkanten rond het frame vastgetaped.
Voor de deur heb ik eerst een frame van bamboe-stokken gemaakt. Hierover heb ik een stuk plastic gespannen. De ophanging was even creatief zijn: tie-raps boven en onder aan één kant als scharnier, aan de andere kant een houtje-touwtje principe als slot. Onderaan heb ik ook een tentharing aan de deur vastgemaakt met een tie-rap om de deur in eender welke stand te kunnen blokkeren ;)

Daarna, in het inmiddels schemerdonker, de planten erin.
Er is natuurlijk wel een foto van het eindresultaat :)
DSC04149.JPG
DSC04149.JPG (41.89 KiB) 4124 keer bekeken

Maar het meerendeel staat toch effectief in huis hoor. Vrouw ook blij :roll:
Zéker toen ze één van de regenwormen die ze net met veel tegenzin op mijn vraag in enkele potten had gestopt (tip van p e t e r ;) ), moest onderscheppen tijdens z'n vluchtpoging... hij was al halverwege de woonkamer :roll:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 11 dec 2009 23:08

Ziet er goed uit Niek. Ik krijg ook net zo'n serre van een vriend van me die deze niet meer nodig heeft. Ik kan er een deel zaailingen in kwijt. De schappen kunnen hier prima voor dienen ;)
Zéker toen ze één van de regenwormen die ze net met veel tegenzin op mijn vraag in enkele potten had gestopt (tip van p e t e r ), moest onderscheppen tijdens z'n vluchtpoging... hij was al halverwege de woonkamer :roll:

:lol: :lol: :lol:
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 12 dec 2009 00:05

Hoi,

Ik moet mijn glazen serre dit weekend ook verder afwerken. Deze is meegekomen met de verhuis maar er waren tijdens de vervoer enkele ruiten gebroken. Ik heb sinds deze week de nieuwe glazen die de kapotte glazen moeten vervangen. Net op tijd dus :D En dan zo snel mogelijk elektriciteit trekken naar de serre zodat ik deze vorstvrij kan houden en mijn niet winterharde planten in de serre kan zetten voordat de felle vorst begint.

De kuipplanten staan gelukkig al in mijn garage. ;)

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor Davy op 12 dec 2009 12:19

jaak schreef:ik ga morgen ook mijn m.basjoo warm inpakken maar zou het een beetje anders willen doen dan Davy.
eerst een bekaert draad daarond jute , dan een tweede bekaert draad maar zorgen voor genoeg tusenruimte en opvullen met stro en daar rond vliesdoek en uiteraard nen hoed op zijne kop :lol:
iemand enig idee of dit aanvaardbaar is voor de komende winter :?:
indien goed bevonden zet ik wel wat foto's in dit topic.

gr, Jaak

Goed en niet goed ;) Rond je eindlaag (vliesdoek) zou ik ook een rieten mat doen. Ik verklaar: vorig jaar toch ondervonden dat bij regelmatige regenval het stro op den duur toch nat wordt....Het regent dus toch wat door die vliesdoek. Daarom dit jaar een rieten mat geplaatst. Wat betreft u extra laag: cava hoe meer hoe beter doch ik twijfelde al bij mijn lagen.....Toen ik de banaan eerder dit seizoen noodgedwongen terug moest uitpakken (niet windbestendig eerste poging) bleek de stam nat van de condens. Je moet dus een evenwicht vinden tussen veel lagen en luchtig. Een echte uidaging hé :D
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Davy op 12 dec 2009 12:23

lapalmeraie schreef:Mooi werk Davy :D
Mijn laatste planten zijn vandaag ook naar binnen of in de serre gezet.
Fingers crossed. ;)

Vrgr
Niek

Bedankt! Leuk die serre van u! Straks ga ik naar de AVEVE om nog vliesdoek. Dat systeem om dicht te ritsen is echt super. Zeer dikke doek en vooral regen en windbestendig. Niet goedkoop...maar elk jaar te gebruiken. Ik ga zelfs de jubea inpakken ermee. Vooral het feit dat je het snel kunt plaatsen en terug wegnemen bij zacht weer vind ik de max. Foto's volgen!
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Davy op 12 dec 2009 16:52

Zo, ik ben klaar. Ik heb uiteindelijk terug naar de winkel gereden om de jumbo vliesdoeken. 25 € stuk :oops: Gelukkig gaan die jaren mee! En vooral ze zijn super gebruiksvriendelijk. Gewoon rond u plant en dichtritsen maar. Onderaan zijn koordjes om het geheel aan te trekken. Ik zal die zelfs kunnen gebruiken als de palmen groter zijn: ik zal steeds de kruin kunnen bedekken en de speer dus.De stam zie ik dan wel later. Desnoods wat jute of zo. Zoals u kan zien heb ik dit jaar geen risico genomen met de palm in pot. De pot is duchtig ingewikkeld in dikke noppenfolie en dan zijn jasje dichtgeritst. In zachtere periodes hoef je maar open te ritsen en klaar.
Bijlagen
foto 3.jpg
foto 3.jpg (93.05 KiB) 4073 keer bekeken
foto 2.jpg
foto 2.jpg (101 KiB) 4073 keer bekeken
foto 1.jpg
foto 1.jpg (140.06 KiB) 4074 keer bekeken
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 12 dec 2009 17:43

Ziet er inderdaad wel gemakkelijk uit hé! Gewoon open en dicht ritsen. Het is wel duur maar je kan het hergebruiken, dus dan valt het wel mee.

Vandaag heb ik de serre ook grotendeels ingepakt. Ik kwam nog wat noppenfolie te kort, dus daar moet ik maandag snel nog even om. (dus foto's volgen iets later)

Het vuurtje brand al. Ik heb voor alle zekerheid een energieverbruiksmeter gekocht (18€, dus niet zo duur) om het verbruik van de warmteblazer te meten. Ik wil immers volgend jaar geen rekening van 400 € of zo :?

Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel zo'n warmteblazer verbruikt bij een gemiddelde winter. Nu juist hopen dat het een gemiddelde winter wordt, en niet zo een zoals vorig jaar ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 12 dec 2009 18:39

Zéker toen ze één van de regenwormen die ze net met veel tegenzin op mijn vraag in enkele potten had gestopt (tip van p e t e r ), moest onderscheppen tijdens z'n vluchtpoging... hij was al halverwege de woonkamer :roll:

Al een geluk dat ik geen kikkers aangeraden heb... :P

Ik kreeg deze tip vorig jaar van iemand anders en het was me goed bevallen. Ook andere mensen hadden hier goede ervaringen mee.
Wat is jouw ervaring ermee ?

Groetjes,

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 12 dec 2009 22:12

Vandaag de bananen uit de grond gehaald, ben ongeveer 10 minuten per stam/ kluit bezig geweest om hem uit de grond te spitten, bladeren eraf te halen, meeste van de aarde van de kluit te halen en ze in de berging te zetten.

De kluit van de basjoo:
Afbeelding

In de berging komt geen licht en de temperatuur blijft tussen de 2 en 8 graden, hier laat ik ze staan tot ongeveer maart en dan gaan ze weer de grond in.
De soorten die zo worden overwinterd zijn: M. basjoo, M. basjoo shakalin, M. sikkimensis, M. sikkimensis daj giant, M. itinerans en M. yunnanensis en dit jaar wil ik ook op deze manier proberen de M. cheesemani, M. hookeri, M. siam ruby, M. daijao, M. grand nain, M. acuminata sumatra en M. sapientum proberen te overwinteren.

Hier een foto van het bananen zooitje in de berging:
Afbeelding

Op de plastic zakjes die eraan hangen staan de namen, sommige soorten lijken teveel op elkaar vooral zonder bladeren, zal niet de eerste keer wezen dat ik ze door elkaar haal :? .

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming