Ensete Ventricosum

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Ensete Ventricosum

Berichtdoor GeL op 25 jan 2012 21:23

Ik denk niet dat de temperatuursveranderingen veel problemen zullen geven. Ensete ventricosum is niet echt een moeilijke klant ( in ieder geval niet om te kiemen :mrgreen: ).

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 jan 2012 01:14

:shock: Die kan er soms toch wel een paar jaar over doen hoor...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor GeL op 28 jan 2012 10:42

lapalmeraie schreef::shock: Die kan er soms toch wel een paar jaar over doen hoor...

:? Die heeft er bij mij nooit zo lang over gedaan hoor. Ik zaai ze nu ongeveer een 4-tal jaar ieder jaar opnieuw om reserve te hebben na de winter. Doorgaans staan ze na een maand al boven de grond (30°C). Ik beweer natuurlijk niet dat ik wacht op de 100% opkomst hé :fluiten: :D

Grtjs,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Joeppp op 06 feb 2012 18:20

Nu, twee weken later zijn ze nog niet ontkiemd.
Komt dat misschien omdat 's nachts de verwarming uit staat waar het bakje op staat, en dat het dan waarschijnlijk beneden de 20 graden komt; 18/19 graden ongeveer? Of moet ik gewoon nog even geduld hebben? :?
Groeten Joep
Joeppp

0 bedankjes

Berichtdoor Berry op 07 feb 2012 14:29

Joeppp schreef:Nu, twee weken later zijn ze nog niet ontkiemd.
Komt dat misschien omdat 's nachts de verwarming uit staat waar het bakje op staat, en dat het dan waarschijnlijk beneden de 20 graden komt; 18/19 graden ongeveer? Of moet ik gewoon nog even geduld hebben? :?

Hoi Joep,

Ze hebben een minimale temperatuur van 20 graden om te kiemen, overdag zit dit dus goed.
Het beste kan je ervoor zorgen dat de temperatuur niet daalt beneden de 20 graden, dus overdag rond de 25/30 en 's nachts 20 graden. Het maakt natuurlijk niks uit dat de temp onder de 20 komt, maar hierdoor kiemen de zaden minder snel. De zaden van de Ventricosum kiemen onregelmatig, het kan dus zijn dat er morgen een kiemt en de rest over een week of 2. Het komt wel goed met de zaden, gewoon geduld hebben! Dat is het belangrijkste met deze zaden! Heel veel succes gewenst!

Edit:

Handige link:
Over het zaaien!
http://palmvrienden.net/tropicalblog/ba ... te-zaaien/

Vervolg:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie/201 ... enplanten/
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor Joeppp op 14 maart 2012 18:28

Nu, ongeveer twee maanden later, zijn ze nog steeds niet gekiemd. :(
Moet ik het al opgeven of kunnen ze nog altijd kiemen?
Groeten Joep
Joeppp

0 bedankjes

Berichtdoor GeL op 14 maart 2012 20:29

Het kan nog altijd hoor Joepp, net wanneer je het wil opgeven kiemen die monsters meestal :evil: , ėėntje maar welteverstaan, de Ensete- en Musagoden willen dat je op zijn minst manisch-depressief wordt bij het kweken van die krengen, ze hebben trouwens een contract met exotische plantenwinkels, na een tijd ga je er van miserie gewoon ėėn kopen :mrgreen: :mrgreen:

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 15 maart 2012 00:04

Joeppp schreef:Nu, ongeveer twee maanden later, zijn ze nog steeds niet gekiemd. :(
Moet ik het al opgeven of kunnen ze nog altijd kiemen?

Kan zelfs 2 jaar of meer in beslag nemen voordat ze kiemen vandaar dat ik nooit meer Musa of Ensete soorten zaai, heb er gewoon het gedult niet voor, respect voor iemand die dat wel heeft.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken