Strelitzia Reginae : wortelrot

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Strelitzia Reginae : wortelrot

Berichtdoor JmC4c op 09 feb 2012 17:16

Ik wou zonet mijn strelitzia verplanten.
Gelukkig dat ik dit wou doen want zie nu dat de wortels aan het rotten zijn. :o
'k Heb ze onmiddelijk ontdaan van hun grond en laat momenteel de wortel die rest wat verluchten.
Mijn watergift was blijkbaar veel te gul.
Zouden deze er nog doorkomen, en wat kan ik verder doen? :onzeker:
Hopelijk is het niet te laat.
09022012088-K250.jpg
09022012088-K250.jpg (233.52 KiB) 7298 keer bekeken
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae : wortelrot

Berichtdoor Berry op 09 feb 2012 17:50

Goed dat je ze wilde verpotten dan!

Rotte wortels mag je verwijderen, zo kan je beter zien als er nog gezonde tussen zitten. heb je dat al gedaan, zitten er nog gezonde bij? Ik zie dat je een foto erbij gezet hebt, maar ben op de tel dus kan hem niet duidelijk zien! Excuses hiervoor!
Daarna weer op potten in droge grond, verder zou ik dan toch maar de watergift proberen te beperken! :P Gebruik voorlopig alleen de planten spuit om de plant te besproeien.

Ik wens je heel veel succes, hopelijk komen ze erboven op! ;)
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 09 feb 2012 21:37

hoi, vind het toch een beetje vreemd, ik heb er ook eentje van zaad van Maart vorig jaar en die staat altijd vrij vochtig! In ieder geval geef ik water tot het op de schotel staat, het plantje groeit echt heel mooi heeft donkergroen blad en zelfs nog de eerste mini blaadjes die er ook nog aan zitten, dus ja wat moet het zijn, ben geen expert op dit gebied maar bij mij doet die het goed onder die condities :P
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 feb 2012 13:54

Als de wortels echt aan het rotten zijn moet je ingrijpen inderdaad, zoals hierboven beschreven. Maar het blad ziet er nog behoorlijk goed uit vind ik.
Ben je zeker dat het rot was?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 10 feb 2012 14:35

De zekerheid dat het rot is of was is een twijfelachtig geval.
Ik zag daarnet bij het afknippen van zo'n wortel dat er een klein wit larvetje inzat.
Mijn reginae nicolai staat op dezelfde plaats en onderschotel en deze heeft er geen last van, dus zal het wel te maken hebben met dit larvje.
'k heb de plant ontdaan van de rotte wortels en geropgepot in droge grond.
Alvast :thai: voor de reacties.

Grtz,
J-M
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Berry op 10 feb 2012 14:55

Edit: sorry, zo klein zijn deze larve niet nee! :P
Laatst bijgewerkt door Berry op 10 feb 2012 15:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 10 feb 2012 15:00

@ Berry : 'k denk niet dat ik deze op bezoek heb gekregen, het was echt zeer klein.
'k heb hier wel last gehad van varenrouwmug larven. Waarschijnlijk was dit het.
1 geluk heb ik, het is nog een klein exemplaar. Mocht deze komen te sterven, is het verlies beperkt. :thai:
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Berry op 10 feb 2012 15:07

JmC4c schreef:1 geluk heb ik, het is nog een klein exemplaar. Mocht deze komen te sterven, is het verlies beperkt. :thai:

Dat is een geluk, toch zonde dat je door een larve plaag een plant verliest! Maar daar gaan we niet vanuit. :thumb_up:

De varenrouwmug larven voeden zich ook met levende materialen zoals worte en stengelweefsel. Dit is makkelijk te bestreiden! :D Dus snel deze larven bestreiden en dan kan je in het voorjaar weer buiten van je plant genieten! :P

Succes ermee.
Niek schrijft:
Varenrouwmug
Dit kleine vliegje, sterk lijkend op het fruitvliegje maar net iets groter legt zijn eitjes in vochtige grond. Bij potplanten kun je deze oranjegeel tot transparante bolletjes dan ook regelmatig in de potgrond vinden. De vliegjes zijn niet zozeer schadelijk maar vooral hinderlijk. Ze planten zich wel zeer snel voort waardoor het in huis al snel wemelt van de vliegjes. De larven kunnen echter wel schadelijk zijn voor zwakkere planten. Ter bestrijding van de vliegjes kunnen er gele vangstrips geplaatst worden in de potgrond. De vliegjes worden hierdoor aangetrokken en blijven vervolgens vastkleven. Ook kan de stofzuiger gebruikt worden om alle vliegjes op te zuigen. Wanneer er tegen de pot geklopt wordt vliegen er ook een heel aantal op uit de grond. Maak hiervan gebruik om er zoveel mogelijk te vangen. Wanneer dit gedurende een week dagelijks wordt herhaald zal het probleem grotendeels verholpen zijn. Ook kan de potgrond begoten worden met een aftreksel van tabak. Dit is onschadelijk voor de plant maar doodt de larven. Als chemische bestrijding is Admire van BayerGarden zeer effectief.

Bron: http://palmvrienden.net/lapalmeraie/200 ... or-palmen/
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor GeL op 10 feb 2012 16:01

haha, "...ook kan de stofzuiger gebruikt worden..." :shock:
Ik kan je een Ensete livingstonianum laten zien die ik heb opgezogen terwijl ik op jacht was naar die Varenrouwmuggen :fluiten: . Hij heeft het in ieder geval overleeft maar heeft nu toch een lichte achterstand...en een pathologische hysterie voor alles wat op een stofzuigerslang lijkt :mrgreen:

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 feb 2012 16:05

:lol: Dat is inderdaad altijd even oppassen hè. Ik heb het ook wel eens hoor, dat één blad dan net even te dicht bij de slang komt een gggggllt... weer een blad naar de vaantjes :fluiten:
Maar verder werkt die techniek prima, zeker in combinatie met de gele plakstrips.

Bedankt voor het posten Berry :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?