fruitvliegjes

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

fruitvliegjes

Berichtdoor christian op 22 dec 2009 17:57

hoi,

nu de winter is aangebroken heb ik sommige palmen en bananenplanten naar binnen gehaald en staan nu in huis. alleen ik heb nu heel erg veel last van fruitvliegjes. ze komen allemaal uit de grond. ik heb al gegoogled wat ik hier tegen kan doen maar azijn met afwasmiddel werkt niet. weet u iets wat ik hier tegen kan doen en welk middel ik kan gebruiken voor het bestrijden hier van. zowel voor mijn palmen en bananenboomjes. ik had ook al iets gehoord van sigaretten en as hiervan. dat ze van de nicitine dood gaan. alvast bedankt.

mvg chris
christian

1 bedankjes

Re: fruitvliegjes

Berichtdoor Christophe op 22 dec 2009 21:44

Hey Christian,

Ik heb deze winter geluk. Ik heb nog geen vliegjes gevonden. Wel bladluizen op de E.glaucum, maar dit is inmiddels opgelost ;)

Je hebt inderdaad veel middeltjes tegen deze vliegjes. Bv. tabak (geen as) in water mengen en dit erop spuiten. De nicotine zou schadelijk zijn voor ze. Verder kan je ook regenwormen in de potjes steken, maar die zal je nu niet zomaar vinden in de koude. Bovendien kunnen ze misschien uit de pot kruipen :?

Veel succes!

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 22 dec 2009 22:21

Waarschijnlijk zijn dit geen fruitvliegjes maar de rouwvaren mug.
Iets groter dan fruitvliegjes en ook een beetje minder snel.

Best de grond lichtjes laten uitdrogen en regenwormen (bv een hengelzaak) in plaatsen.
Helpt dit niet dan zijn er nematoden die je kan bijvoegen.

Rouwmuggen /sciaravliegen (engels: fungus gnats) leven van schimmels die dikwijls massaal voorkomen in een slecht verteerde en rottende compost waar veel organisch materiaal in zit ... de vliegen zijn vrijwel onschadelijk .. de larven echter vreten zich een weg door al wat ze tegenkomen

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor christian op 22 dec 2009 23:52

hoi,

bedankt voor de tips maar ik denk alleen als ik met wormen aan kom zetten in huis dat de boompjes eruit vliegen en ik er achteraan hahaha. maar nematoden wat zijn dat. is dat een spray of een vloeistof wat je toe moet dienen. de grond is gewone palmen grond van dcm. deze gebruik ik ook voor de bananenboompjes.

mvg chris
christian

1 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 23 dec 2009 00:28

Hallo Chris, Peter dat is het grootste tuig om binnen te krijgen! Waren ze maar trager dan fruitvliegen dan zou ik ze vangen en aan mijn kameleons voeren [Jongen] ik heb al jaren varens in en bij het huis dus ook ik ben hier mee gezegend, de vliegjes laten zich verassen als je vlakbij de kluit met de stofzuiger [mondstuk] zit even stoten en ze vliegen op ,en zuigen maar! Erger inderdaad zijn de larven, die vreten in ieder geval bij varens aan de wortels van jonge zaailingen,
doe je er niets aan dan verslappen ze binnen de korstte tijd en is het einde verhaal, ik heb veel boomvarentjes op die manier verloren! Ik heb goede ervaring met een bestrijdingsmiddel van Bayer genaamd Admire, dit heb ik op aanwijzing van een tuinder toegepast en 2x over de kluit [in het gietwater] gegoten dit met een week tussen de behandeling in. met positief resultaat, met regen wormen heb ik geen ervaring wel had ik deze massaal in een cycas zitten wat op den duur leidde tot verzuring van de aarde! maar het zou kunnen werken.
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 23 dec 2009 00:39

Natuurlijke vijand van de rouwvarenmug:

Nematoden
De Nematoden (Steinernema sp.) tegen de Varenrouwmug zijn met het oog niet-waarneembare aaltjes, die in de potgrond de larven van de Varenrouwmug opzoeken en binnendringen, waarbij een bacterie afgescheiden wordt die de larve van de Varenrouwmug doodt. Tevens leggen de aaltjes hun eitjes in de larve van de Varenrouwmug.
http://www.denhaan.nl/varenrouwmug.html
http://www.biogroei.be/biogroei/product ... toden.html

Vleesetende planten in de buurt helpen ook beperkt; bv: drosera, sarracenia

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 23 dec 2009 00:44

Eduard,

Persoonlijk heb ik nog nooit nematoden moeten gebruiken.

Al mijn regenwormen die ik vang gaan tegen de tijd dat de planten overwinterd moeten worden mee de pot in (bloempot, niet de kookpot 8-) )
Dit in combinatie met het laten opdrogen van de grond en eventueel de bovenste laag een beetje door elkaar te woelen had bij mij steeds een gunstig effect. Vliegjes weg na zo'n 14 dagen.

Nu kan ik me inbeelden als je met een grootte aantasting zit en het een plant is die niet mag opdrogen dat dit niet voldoende is.

Peter
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 23 dec 2009 01:02

Hoi Peter, natuurlijk een heel goede link over de varenrouwmug! Ik spreek uit eigen ervaring bij jonge boomvarens, in het bijzonder de C. medullaris, die hebben ook van die vlezige wortels, waar zo aan gevreten werd, dat de plantjes ploften! , en heb het zo kunnen beteugelen.
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 dec 2009 14:05

Bedankt voor de info! :D
In een ander topic haalde ik hetzelfde probleem aan.
Gezien de vraag toch regelmatig terugkeert, zal ik hem eerdaags ook opnemen in de EHBO handleiding voor palmen ;)

Ook het resultaat: ontsnapte regenwormen in de woonkamer :mrgreen:
Dat product van Bayer ga ik zeker eens opzoeken, ik vroeg me al af of er geen middeltje tegen bestond.

Voorlopig ga ik elke avond met de stofzuiger door het huis. Dat helpt ook behoorlijk goed.
Je moet natuurlijk wel even volhouden om hun snelle levenscyclus te doorbreken.
Het opzuigen gaat zoals eerder gezegd wel heel goed. De meeste vliegjes zitten bij het raam, vervolgens tik ik tegen de potten waardoor er ook nog heel wat opschrikken.... ghostbusters! 8-)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 23 dec 2009 22:36

EDUARD schreef:Hoi Peter, natuurlijk een heel goede link over de varenrouwmug! Ik spreek uit eigen ervaring bij jonge boomvarens, in het bijzonder de C. medullaris, die hebben ook van die vlezige wortels, waar zo aan gevreten werd, dat de plantjes ploften! , en heb het zo kunnen beteugelen.
Gr. Eduard .

Eduard,

Misschien een beetje sarcastisch:

varen rouw mug

Groetjes,

Peter
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?