Cocosnoten zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Cocosnoten zaaien

Berichtdoor KevinC op 25 dec 2009 16:25

Hey

Sommigen vragen zich af of het mogelijk is om een cocospalmpje te kweken uit cocosnoten die je in de supermarkt kan kopen. Het antwoord hierop is ja. :)

Om te beginnen moet je zorgen dat je een goede verse cocosnoot hebt met veel melk.
Als je bij de cocosnotenbak staat in de supermarkt pak je er één uit en schud je ermee, hoor je de melk goed klotsen en lijkt de noot vanbuiten niet beschadigd, dan heb je een goede. ;)

Laat de noot ongeveer 3 dagen weken in een emmer water en ververs het water dagelijks.
Eventueel kan er wat nitrozyme aan het water toegevoegd worden, maar dat is niet echt nodig.

Dan kan je de noot zaaien. :)
Neem een voldoende grote pot en vul deze met zaai -en stekgrond of en ander substraat. Het beste is een mengeling van zaai -en stekgrond en zand heb ik horen zeggen.
Over de diepte van de noot zijn de meningen nogal verspreid. Sommigen zeggen dat de nooit maar 1 centimeter in het substraat moet zitten en anderen zeggen dan weer dat de noot half in het substraat moet zitten en de 3 puntjes er ook in moeten zitten.

Belangrijk is nu dat de noot warm en vochtig weggezet word.
Het beste is 30-35°C, dan kiemt de noot met een beetje geluk al na een week of 3. Kouder kan ook maar dan duurt het langer. Onder de 20°C denk ik niet dat het lukt.

Ik heb het zelf geprobeerd in zaai -en stekgrond deze zomer en had de noot half ingegegraven. Na een week of 5 heb ik de noot opgegraven en merkte ik een kiemwortel van ongeveer 1cm lang. De noot terug ingegraven en nu, maanden later, nog steeds niets. Ik denk dat ik toen de wortel heb beschadigd met hem op te graven.

Als de nooit gekiemt is en je een klein cocospalmpje hebt moet je geen vloeibare plantenvoeding of iets dergelijks geven aangezien de palm de eerste maanden voedsel uit de noot haalt.
Zet de plant licht, vochtig en warm weg. Dan groeit hij normaal goed.

Zelf heb ik geen foto's, ik ga nu even toestemming vragen aan iemand om zijn foto's te gebruiken om hier te laten zien. ;)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Re: Cocosnoten zaaien

Berichtdoor Christophe op 25 dec 2009 21:21

Dat ga ik zeker eens proberen Kevin. Zou wel leuk zijn dat het werkt.

Ik denk dat het verschil van diepte van de kans op rotting afhangt. Je zal zo'n beetje het evenwicht moeten zoeken hé. Als je naar de natuur kijkt, heb je meestal een goed idee van hoe je het best kan zaaien ;)

Als er resultaten zijn, dan post ik ze hier :D

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 25 dec 2009 23:09

Ok :) Ik ga binnenkort ook nog eens een poging wagen. :)

Zeker dat het kan lukken ;) Ik "ken" een paar mensen op een ander forum die het geprobeerd hebben en met succes. ;)

Groetjes
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 26 dec 2009 09:34

grad is ook lid van deze forum misschien kan hij een foto plaaten van zijn cocosnoot.ik ben er ook bezig en hij heeft ook een kiemwortel van 2cm

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 dec 2009 23:40

Je hebt er een bedankje bij voor deze 'handleiding' Kevin. ;)
Ik ga het zeker ook eens proberen, lijkt me leuk.

@arpad: heb je een propagator gebruikt of staat hij gewoon vlakbij een radiator ofzo?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 27 dec 2009 09:09

hoi niek

ik hebt vloerverwarming daar staat die op met een zak erover dat het toch een beetje vochtig blijft

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 06 jan 2010 22:22

Zonder de eerder geplaatste zaaihandleiding te willen verwerpen, hebben we best nog wat plaats over om en deel kokospalmen te plaatsen. Hier allemaal iets eenvoudiger, gewoon reeds gekiemde exemplaren van de grond oprapen vooraleer ze op de brandstapel belanden. Een 50-tal nieuwe exemplaren worden in de laadbak geladen, niets speciaals aan de hand.... of toch?

Afbeelding

Eén van de noten krijgt i.p.v. 1 scheut, 3 scheuten.....nog nooit eerder gezien!? Een gril der natuur of gebeurt dit wel eens meer?

Afbeelding

Afbeelding

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 jan 2010 22:28

Da's nog eens leuk shoppen zo :D
3 zaailingen uit één zaad... misschien heeft dat iets te maken met het feit dat een kokosnoot ook 3 ogen heeft? Kristof schreef daar pas iets over in deze post.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 06 jan 2010 22:41

lapalmeraie schreef:.. misschien heeft dat iets te maken met het feit dat een kokosnoot ook 3 ogen heeft?

Geen idee.... van de duizenden noten die ik hier al zag, is dit de eerste met dit fenomeen.

Wat me nu bij de andere noten wel opvalt, is dat de kiemling niet persé uit een van die ogen dient te komen.
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 06 jan 2010 22:47

Bij butia-soorten komt het ook wel eens voor. :)
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken