Sommigen vragen zich af of het mogelijk is om een cocospalmpje te kweken uit cocosnoten die je in de supermarkt kan kopen. Het antwoord hierop is ja.

Om te beginnen moet je zorgen dat je een goede verse cocosnoot hebt met veel melk.
Als je bij de cocosnotenbak staat in de supermarkt pak je er één uit en schud je ermee, hoor je de melk goed klotsen en lijkt de noot vanbuiten niet beschadigd, dan heb je een goede.

Laat de noot ongeveer 3 dagen weken in een emmer water en ververs het water dagelijks.
Eventueel kan er wat nitrozyme aan het water toegevoegd worden, maar dat is niet echt nodig.
Dan kan je de noot zaaien.

Neem een voldoende grote pot en vul deze met zaai -en stekgrond of en ander substraat. Het beste is een mengeling van zaai -en stekgrond en zand heb ik horen zeggen.
Over de diepte van de noot zijn de meningen nogal verspreid. Sommigen zeggen dat de nooit maar 1 centimeter in het substraat moet zitten en anderen zeggen dan weer dat de noot half in het substraat moet zitten en de 3 puntjes er ook in moeten zitten.
Belangrijk is nu dat de noot warm en vochtig weggezet word.
Het beste is 30-35°C, dan kiemt de noot met een beetje geluk al na een week of 3. Kouder kan ook maar dan duurt het langer. Onder de 20°C denk ik niet dat het lukt.
Ik heb het zelf geprobeerd in zaai -en stekgrond deze zomer en had de noot half ingegegraven. Na een week of 5 heb ik de noot opgegraven en merkte ik een kiemwortel van ongeveer 1cm lang. De noot terug ingegraven en nu, maanden later, nog steeds niets. Ik denk dat ik toen de wortel heb beschadigd met hem op te graven.
Als de nooit gekiemt is en je een klein cocospalmpje hebt moet je geen vloeibare plantenvoeding of iets dergelijks geven aangezien de palm de eerste maanden voedsel uit de noot haalt.
Zet de plant licht, vochtig en warm weg. Dan groeit hij normaal goed.
Zelf heb ik geen foto's, ik ga nu even toestemming vragen aan iemand om zijn foto's te gebruiken om hier te laten zien.

Groetjes
Kevin