TropiRo schreef:Dat zijn goede berichten Kristof, hier merk ik ook een beetje dat je met de juiste bescherming veel planten kan behouden.
Heb jij toevallig een B. yatay staan? en wat zijn jou ervaringen?
Hier is inmiddels een ware sneeuwstrom losgebarsten, je ziet haast geen hand voor ogen zo hard!!
Toch zal het straks weer gaan dooien aangezien de temperatuur sinds gisteren niet meer onder de 1 graden is gekomen en straks 5 graden wordt voorspeld met regen aan het eind van de dag.
Het wordt nog aankijken wanneer de vorst eindelijk verdwijnt, de komende 2 weken wordt hier 'snachts -1/ -2 graden voorspeld met dagtemperaturen van rond de 5 graden.
hoi,
de B. yatay heb ik nog nooit gehad en denk ook niet om er eentje aan te schaffen. buiten een enkeling doen ze het nergens goed in noordwest europa. dit is een palm die het heel erg heet moet hebben om wat te groeien. in hun habitat is het onwaarschijnlijk warm en vochtig met een constante aanvoer van water (grondwater zit daar amper 30/50cm diep!), iets wat hier niet niet realiseerbaar is. ze schijnen wel redelijk wat kou aan te kunnen maar ik denk dat ze daarvoor eerst goed moeten groeien anders maken ze ook de zo broodnodige suikers niet voldoende aan. in ons klimaat kwijnen ze dus traag weg. in de tuin heb ik enkel B. capitata, B. eriospatha en B. odorata groeien. in de kas heb ik een B. archeri in de volle grond en heb ook nog een B. archeri in pot. B. archeri groeit verassend goed hier maar heb geen idee wat de winterhardheid van deze Butia is. er zijn er die zeggen dat hij minstens even hard is als capitata, eriospatha en odorata en weer anderen zeggen dat het de minst winterharde is...verlopig blijft deze zeldzame palm dus in kuip of in de kas in de volle grond. van de B. purpurascens heb ik een zaailing uit zaad gekweekt, een trage groeier maar het is een gezonde plant. ben benieuwd hoe deze ultra zeldzame (in cultivatie) Butia soort er binnen enkele jaartjes zal uitzien.
@Niek,
"@kristof p: het schijnt dat je de Butia's goed moet ventileren tijdens de winter. Hoe pak jij dat aan? Of valt dat al bij al wel mee?"
ik heb mijn Butia's nog nooit ingepakt dus ik kan daar maar moeilijk antwoord op geven. ik hou ze enkel droog met een afdak. tijdens de meer normale winters geef ik ze geen bescherming of enkel een paraplu als het een periode erg nat weer is. waar het geregeld kouder dan -8/-10°C word met veel ijsdagen zal enkel een afdak vrees ik niet voldoende zijn en zal je inderdaad gans de boel moeten inpakken of dichtdoen. ik denk wel dat ze daar weinig problemen mee hebben zolang je maar geregeld lucht.
gr
Kristof