Opgelet voor de nieuwe winterprik!

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Opgelet voor de nieuwe winterprik!

Berichtdoor Dejagere op 01 feb 2010 14:44

Koudste januari sinds 1997 zag ik net.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 01 feb 2010 14:46

lapalmeraie schreef:Inderdaad, ik zou maar rap de lichtslang aanzetten als ik jou was :lol:

Mag dat ook zo een slang zijn?.... :shock:

Afbeelding

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor amourath op 01 feb 2010 15:25

videomaster schreef:Mag dat ook zo een slang zijn?.... :shock:

Slangen zijn koudbloedig maar in jouw geval moet dat haalbaar zijn ja :mrgreen:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 feb 2010 15:26

:lol: Zet er 220V op en hij geeft ook licht 8-)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 01 feb 2010 18:18

TropiRo schreef:Dat zijn goede berichten Kristof, hier merk ik ook een beetje dat je met de juiste bescherming veel planten kan behouden.
Heb jij toevallig een B. yatay staan? en wat zijn jou ervaringen?

Hier is inmiddels een ware sneeuwstrom losgebarsten, je ziet haast geen hand voor ogen zo hard!!
Toch zal het straks weer gaan dooien aangezien de temperatuur sinds gisteren niet meer onder de 1 graden is gekomen en straks 5 graden wordt voorspeld met regen aan het eind van de dag.
Het wordt nog aankijken wanneer de vorst eindelijk verdwijnt, de komende 2 weken wordt hier 'snachts -1/ -2 graden voorspeld met dagtemperaturen van rond de 5 graden.

hoi,

de B. yatay heb ik nog nooit gehad en denk ook niet om er eentje aan te schaffen. buiten een enkeling doen ze het nergens goed in noordwest europa. dit is een palm die het heel erg heet moet hebben om wat te groeien. in hun habitat is het onwaarschijnlijk warm en vochtig met een constante aanvoer van water (grondwater zit daar amper 30/50cm diep!), iets wat hier niet niet realiseerbaar is. ze schijnen wel redelijk wat kou aan te kunnen maar ik denk dat ze daarvoor eerst goed moeten groeien anders maken ze ook de zo broodnodige suikers niet voldoende aan. in ons klimaat kwijnen ze dus traag weg. in de tuin heb ik enkel B. capitata, B. eriospatha en B. odorata groeien. in de kas heb ik een B. archeri in de volle grond en heb ook nog een B. archeri in pot. B. archeri groeit verassend goed hier maar heb geen idee wat de winterhardheid van deze Butia is. er zijn er die zeggen dat hij minstens even hard is als capitata, eriospatha en odorata en weer anderen zeggen dat het de minst winterharde is...verlopig blijft deze zeldzame palm dus in kuip of in de kas in de volle grond. van de B. purpurascens heb ik een zaailing uit zaad gekweekt, een trage groeier maar het is een gezonde plant. ben benieuwd hoe deze ultra zeldzame (in cultivatie) Butia soort er binnen enkele jaartjes zal uitzien.

@Niek,

"@kristof p: het schijnt dat je de Butia's goed moet ventileren tijdens de winter. Hoe pak jij dat aan? Of valt dat al bij al wel mee?"

ik heb mijn Butia's nog nooit ingepakt dus ik kan daar maar moeilijk antwoord op geven. ik hou ze enkel droog met een afdak. tijdens de meer normale winters geef ik ze geen bescherming of enkel een paraplu als het een periode erg nat weer is. waar het geregeld kouder dan -8/-10°C word met veel ijsdagen zal enkel een afdak vrees ik niet voldoende zijn en zal je inderdaad gans de boel moeten inpakken of dichtdoen. ik denk wel dat ze daar weinig problemen mee hebben zolang je maar geregeld lucht.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 01 feb 2010 19:36

Hoi Niek, ik lees in een eerder bericht van die temperatuur wisselingen in je kas van +- 30 gr tussen dag en nacht, En Kristof p van jou heb ik dat ook al eens vernomen! Als jullie serieus met boomvarens willen starten en zeker als het gaat om ze te stallen, dan is dit absoluut de doodsteek voor de bestaande kronen die worden gelijk bruin, Je moet ervoor zorgen dat je de zon schermt met schaduwdoek en een automatisch opengaand raam hebt als beveiliging tegen over verhitting, voor palmen zal het niet zoveel uitmaken, Ik heb mijn winterstallingen tot Maart geheel uit de zon , en een vrij constante temp, gaat mee met de buiten temp. en wordt net boven de nul gehouden met vorstbeschermers.
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 feb 2010 21:04

Goed dat je het zegt Eduard. Tja, ik vrees dat ik dan al goed moet zoeken naar een oplossing.
Of blijven genieten van de boomvarens van anderen en het houden bij palmen en banaan-achtigen ;)
"Bezint eer ge begint" is hier heel toepasselijk hè.

@Kristof: Bedankt voor de toelichting.
Hier in het uiterste zuiden van Oost-Vlaanderen is de temperatuur natuurlijk niet zo gunstig als bij jou aan de kust. Maar met een vliesdoek tent eromheen en een lichtslang voor de noodgevallen zal het dan wel lukken.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Davy op 01 feb 2010 22:00

Wel verdraaid......

Ik had vorig jaar beter naar mijn vrouw geluisterd!

Zij wou toen persé een canariensis in die grote zwarte pot! Ik zei toen dat dat niet mogelijk was en hebben we er een humilis in geplaatst....

Met de ervaring met de doeken en de lichtslang is het dus toch mogelijk waarschijnlijk....

Damn! Ik zou beter ruilen met iemand voor ne canariensis..... :D
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Pietn op 01 feb 2010 23:19

Heb dit jaar men canariensis buiten in volle grond laten staan met enkel een fles over zen speer en ie staat er nog keurig bij! ben benieuwd als het wat warmer wordt wat ie gaat geven.
Pietn

7 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 02 feb 2010 00:28

EDUARD schreef:Hoi Niek, ik lees in een eerder bericht van die temperatuur wisselingen in je kas van +- 30 gr tussen dag en nacht, En Kristof p van jou heb ik dat ook al eens vernomen! Als jullie serieus met boomvarens willen starten en zeker als het gaat om ze te stallen, dan is dit absoluut de doodsteek voor de bestaande kronen die worden gelijk bruin, Je moet ervoor zorgen dat je de zon schermt met schaduwdoek en een automatisch opengaand raam hebt als beveiliging tegen over verhitting, voor palmen zal het niet zoveel uitmaken, Ik heb mijn winterstallingen tot Maart geheel uit de zon , en een vrij constante temp, gaat mee met de buiten temp. en wordt net boven de nul gehouden met vorstbeschermers.
Gr. Eduard .

daar heb je zeker gelijk in! die grote temperatuur schommelingen heb ik enkel in men kas die, gelukkig, veel zon ziet. die tijdelijke winterkas staat zowat de ganse dag in de schaduw en is veel stabieler qua temperatuur. heb daar al iedere winter een kleine cooperi instaan die het perfect doet daarin. Boomvarens plant je best niet aan in de volle zon dus als je bijv. een 'zwakke' Cythea zou aanplanten doe je dit best in de (half)schaduw waar er ook geen of weinig winterzon is. als je er dan een kasje zou rondbouwen in de winter heb je geen extremen qua temperatuur.
je hebt zeker gelijk qua sterke temperatuur schommelingen. een van men varens in de kas heeft nu bijna al verdorde bladeren. de nieuwste zijn nog groen en er komen krullen naar boven maar goed lijkt die zeker niet te zijn.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming