wie is al begonnen ???

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: wie is al begonnen ???

Berichtdoor lapalmeraie op 19 nov 2009 22:59

Je hebt toch ook alweer een redelijk collectie hè Peter ;)
Bij mij is de Tetrapanax in herfstkleur momenteel. Het blad is heel donker groen-rood gekleurd.
Maar ziet er zeker goed uit hoor!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 19 nov 2009 23:02

lapalmeraie schreef:Tegen het einde van de maand heb ik een nieuw artikel af te hebben over de winterbescherming van palmen (cf. winterbescherming bananenplant)
Daarin zal ik de meest gebruikte technieken aanhalen + enkele soorten die hiervoor geschikt zijn.

Door de verhuizing met een beetje vertraging, maar door het zachte weer nog zeker op tijd is vandaag dan toch het artikel online gegaan;

Hoe bescherm ik mijn palm in de winter?

Vrgr ;)
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 19 nov 2009 23:03

Ik ben vooral benieuwd naar het resultaat van de Cycas revoluta. Ga je die ook gewoon onbeschermd laten Peter?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor draco op 20 nov 2009 19:27

Christophe schreef:Ik ben vooral benieuwd naar het resultaat van de Cycas revoluta. Ga je die ook gewoon onbeschermd laten Peter?

Christophe

als het erg strenge vorst word , of langdurig sneeuwt , dan komt er een afdakje boven en zal hij ingepakt worden , beetje zoals ik mijn musa's zal inpakken, kokertje errond vullen met hooi en houtmulch en afdekken met rietmat
maar hopelijk komt het zover niet
draco

Berichtdoor draco op 20 nov 2009 19:44

zoals beloofd foto's van hoe mijn plantjes momenteel binnen staan ( niet letten op de rommel , het is hem enkel te doen over waar ze staan en hoe ze eruit zien )
je zal zien dat ze allemaal zonlicht binnenkrijgen ( de ochtendzon , tot zo rond de middag ) de grote musa dwarf en maurelli die staan bijna vlak voor het raam ( staan op tafel die voor venster staat ) en de anderen staan op en dressoir maar hebben ook zonlicht
zoals je ziet zijn mijn musa ornata , velutina pink , dwarf cavendish ( de 2 kleintjes ) en de maurelli's niet in echt mooie staat
ze hebben bruine randen aan de bladeren , sommige bladeren zijn zelfs volledig bruin en uitgedroogd ( en neen , planten staan niet droog , krijgen geen water maar potgrond is wel nog vochtig ) en de maurelli's groeien zelfs door , weliswaar met langere bladeren dan wanneer ze buiten staan , minder rood gekleurd en precies ook minder mooi gevormd
1 kleine musa dwarf heeft precies niet zoveel last en blijft toch ietwat "mooi" zijn , net als zijn grote broer voor het raam , maar ja , een musa dwarf is in principe ook een kamerplant ( die groeit lekker door en bezorgt mij toch elke anderhalve week een nieuw blad )
de grote dwarf en de kleine zullen blijven staan , de andere verhuizen naar slaapkamer waar er praktisch geen licht zal zijn , ook iets minder warm ( hier beneden staan ze ongeveer max 18°) en bedoeling is om ze daar in "winterslaap" te brengen, dus ook minder of bijna geen water geven
alle reacties en commentaar zijn welkom

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
draco

Berichtdoor Christophe op 20 nov 2009 22:31

Hey Draco,

Net een jungle bij je binnen 8-)

Veel van mijn bananenplanten lijken op die van jou. Bij mij kwam het omdat ze te donker stonden. Wat ik nu heb gedaan is wat vloeibare meststof gegeven en ze op een lichte plaats gezet. Ze komen er langzaam weer door.

Andere bananenplanten staan dan weer supermooi bij me ...

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor draco op 20 nov 2009 22:53

ik hoop dat ze er door komen , want zoals het nu is vind ik het maar een triestige boel hoor , armtierige plantjes
en zeggen dat ze zo mooi stonden toen ik ze van buiten naar binnen haalde , mooi groen , stevige bladeren en alles in stevige groei
wat is nu het beste ???
ze daar laten overwinteren en ze behandelen als kamerplanten ( op tijd water geven en zoals Christophe zei ,ook een beetje vloeibare mest )
of ze overwinteren op een donkere kamer , minder temperatuur en misschien 1 of 2 keer wat water geven ???
draco

Berichtdoor p e t e r op 22 nov 2009 01:08

Hoi Draco,

Het is inderdaad droevig binnen met de musa's, om van mijn Jacaranda nog maar te zwijgen. Vooral omdat de musa's met de huidige temperaturen nog perfect buiten kunnen, maar dan moet je terug beginnen te sleuren hé.

Ik heb de mijne verspreid over het hele huis, ik slaap zelfs met mijn hoofd onder een Ensete Ventricosum Maurelli en an mijn voeten de Ensete Ventricosum. Als deze nog wat wil groeien dan kan ik volgend jaar mijn hangmat ophangen. :lol:

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Davy op 24 nov 2009 21:10

Ik heb dit weekend het omgekeerde gedaan. Zoals jullie weten was de hele verpakking incluus bananenboom tegen de grond gegaan. Ik dacht dat de stam geknakt was. Dus alles maar terug uitegepakt. Ten eerste, het blijft warm. Ten tweede: het was omwaaigevoelig en ten derde had het nog zin nu hij op zijn zij gelegen had? En wat bleek: niets geknapt! De stam is pas laat in het jaar daar gezet (met weinig wortels) en dus had de wind alles omgekieperd. Dus de wortels losgemaakt! Veel chance dus. De stam terug mooi rechtgezet en verzekerd met een paraplustok in de grond. Daarna alles zo gelaten. Die stam nam zo veel minder wind op en is blijven staan. Als het terug kouder wordt dan pak ik hem terug in, dan heb je minder wind in die periode en dan maak ik alles beter vast. Lesje geleerd!
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 24 nov 2009 21:46

Goed dat de stam niet geknapt is ;) Hopelijk houdt je hem over tot de lente. Zou hij al kunnen beginnen bloeien denk je? Waarschijnlijk niet hé ...
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming