draco schreef:Vooropgesteld dat de herkomst betrouwbaar is, beide hybrides princeps x wagnerianus en wagnerianus x princeps lijken op Trachycarpus princeps en niet of een wagnerianus.
Aha ik had het blijkbaar niet helemaal goed gelezen. Ik ben dit voorjaar bij Lieven in Oostham geweest, die mooie exemplaren van deze kruisingen heeft staan, en inderdaad, in beide richtingen lijkt er zeer veel princeps in te zitten. Mooi zo, want mijn grootste princeps is een mannetje dus vind ik best wel leuk
Maar helemaal gelijkend op zuivere princeps zijn ze toch ook niet vind ik, ik heb lang geleden tientallen zuivere princeps opgekweekt en die waren in het beginstadium toch anders dan de wagnerianus x princeps zaailingen die ik nu heb staan.
Maar desalnietemin, inderdaad nog steeds opmerkelijk te zien dat er van de mannelijke princeps zo veel invloed is!
De princeps x wagnerianus zaailingen die ik had staan hebben de winter helaas niet overleefd...
knalkop schreef:Trachycarpus, washingtonia, sabal, phoenix en misschien ook nog wel de butia zijn denk ik een rommeltje en je kunt de labels inmidddels niet helemaal vertrouwen denk ik.
johny schreef:juist om de zuivere soorten zo veel mogelijk zuiver te houden.
Denk dat al lang verleden tijd is voor bepaalde soorten trachycarpus waschingtonia ?
Labels moet je sowieso nooit zomaar vertrouwen. Over andere geslachten spreek ik mij niet uit, maar er zijn voldoende liefhebbers die zuivere trachycarpus soorten hebben staan.
Persoonlijk doe ik enkel zaken met liefhebbers, die er zorg voor dragen om de soorten (en hybriden) zuiver te houden.
Er zijn immers teveel mensen op het internet die zaden van bijvoorbeeld wagnerianus aanbieden, maar die ook fortunei ofzo in hun tuin hebben staan en er verder niet bij nadenken.