Trachycarpus kruisingen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus kruisingen

Berichtdoor keesvl op 27 okt 2024 12:58

Hierbij 2 foto's van kruisingen princeps met resp wagnerianus en nanus. De nakomleing verschillen wel erg van elkaar.
Bijlagen
IMG_2618.jpg
Princeps Xwag
IMG_2618.jpg (211.7 KiB) 2487 keer bekeken
IMG_2547.jpg
PrincepsXNanus
IMG_2547.jpg (192.38 KiB) 2487 keer bekeken
keesvl

10 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 28 okt 2024 00:30

draco schreef:Vooropgesteld dat de herkomst betrouwbaar is, beide hybrides princeps x wagnerianus en wagnerianus x princeps lijken op Trachycarpus princeps en niet of een wagnerianus.

Aha ik had het blijkbaar niet helemaal goed gelezen. Ik ben dit voorjaar bij Lieven in Oostham geweest, die mooie exemplaren van deze kruisingen heeft staan, en inderdaad, in beide richtingen lijkt er zeer veel princeps in te zitten. Mooi zo, want mijn grootste princeps is een mannetje dus vind ik best wel leuk :P
Maar helemaal gelijkend op zuivere princeps zijn ze toch ook niet vind ik, ik heb lang geleden tientallen zuivere princeps opgekweekt en die waren in het beginstadium toch anders dan de wagnerianus x princeps zaailingen die ik nu heb staan.

Maar desalnietemin, inderdaad nog steeds opmerkelijk te zien dat er van de mannelijke princeps zo veel invloed is! :thumb_up:

De princeps x wagnerianus zaailingen die ik had staan hebben de winter helaas niet overleefd...

knalkop schreef:Trachycarpus, washingtonia, sabal, phoenix en misschien ook nog wel de butia zijn denk ik een rommeltje en je kunt de labels inmidddels niet helemaal vertrouwen denk ik.

johny schreef:juist om de zuivere soorten zo veel mogelijk zuiver te houden.
Denk dat al lang verleden tijd is voor bepaalde soorten trachycarpus waschingtonia ?

Labels moet je sowieso nooit zomaar vertrouwen. Over andere geslachten spreek ik mij niet uit, maar er zijn voldoende liefhebbers die zuivere trachycarpus soorten hebben staan.
Persoonlijk doe ik enkel zaken met liefhebbers, die er zorg voor dragen om de soorten (en hybriden) zuiver te houden.
Er zijn immers teveel mensen op het internet die zaden van bijvoorbeeld wagnerianus aanbieden, maar die ook fortunei ofzo in hun tuin hebben staan en er verder niet bij nadenken.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor johny op 30 okt 2024 20:54

beide hybrides princeps x wagnerianus en wagnerianus x princeps lijken op Trachycarpus princeps en niet of een wagnerianus.
Is dit een uitzondering of kunnen we dat ook verwachtrn van ander trachy soorten ?
johny

98 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 31 okt 2024 12:31

keesvl schreef:Hierbij 2 foto's van kruisingen princeps met resp wagnerianus en nanus. De nakomleing verschillen wel erg van elkaar.

Hoi Kees, dat zijn al flinke plantjes. Komen ze allebei van eigen gekweekte zaden? De princeps x nanus lijkt niet op princeps, maar ook niet echt op nanus. In een kas krijgen ze natuurlijk wel langere bladstelen. Hoe oud is dat exemplaar?

johny schreef:beide hybrides princeps x wagnerianus en wagnerianus x princeps lijken op Trachycarpus princeps en niet of een wagnerianus.
Is dit een uitzondering of kunnen we dat ook verwachtrn van ander trachy soorten ?

Mijn eigen ervaring met hybriden is beperkt, tot voor kort heb ik mij enkel met de "zuivere" soorten en variëteiten bezig gehouden.
Maar meestal hebben voor zover ik weet de nakomelingen de meeste eigenschappen van de vrouwelijke ouderplant. Volgens de vaststellingen waar het hier over gaat, zou het bij princeps niet per sé het geval zijn.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor keesvl op 31 okt 2024 22:57

Ja zeker, de verschillen zijn erg groot kruising met dezelfde princeps. Ze zijn een jaar of 6 oud. De verzameling kruisingen wordt steeds groter.. Dit jaar princeps X ukrhrulensis. De palmen groeien natuurlijk wel onder goede omstandigheden in de kas.
keesvl

10 bedankjes

Berichtdoor PeterHoofddorp op 01 nov 2024 18:44

Met de kruising T. princeps X T. ukhrulensis zal je wel erg mooie krijgen.
Ik vind ukhrulensis nog mooier dan princeps, en een kruising van deze beide palmen zal denk ik prachtige palmpjes opleveren!
Jammer dat het zoveel jaren duurt voordat het echt een mooi exemplaar word.
De witte onderkant van de bladeren is in de wind een prachtig gezicht!!
PeterHoofddorp

99 bedankjes

Berichtdoor draco op 03 jan 2025 17:54

Trachycarpus fortunei met 'Winsan' blad hangt weer vol met afrijpende zaden. Aanvankelijk gebruikte ik pollen van een mannelijke wagnerianus maar die is sinds 2 jaar niet meer beschikbaar. De zaailingen onder de palm zijn nog van deze kruising. Ook zonder interventie krijgt de palm jaarlijks volop zaden sinds Trachycarpus hier overal zijn aangeplant.
Bijlagen
Trachycarpus fortunei (bladvorm 'Winsan').jpeg
Trachycarpus fortunei (bladvorm 'Winsan').jpeg (721.5 KiB) 364 keer bekeken
Trachycarpus zaailingen.jpeg
Trachycarpus zaailingen.jpeg (662.78 KiB) 364 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

702 bedankjes

Berichtdoor Rob op 03 jan 2025 22:45

:lol: :lol:
Way to go Han!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1132 bedankjes

Berichtdoor Mate op 03 jan 2025 22:46

:o :applaus: prachtig
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

341 bedankjes

Berichtdoor Elknapo@gmail.com op 03 jan 2025 23:16

Ik vind het altijd een mooi gezicht om die zaailingen aan de voet van de stam te zien staan. Maar sterven deze zo dicht bij de moederplant langzaam af of kunnen ze zich toch ontwikkelen tot volwaardige palmbomen?
Ik heb zelf in een krappe pot een dubbele trachy staan (1 grote en 1 kleine stam) en die doen het naar omstandigheden aardig.
Elknapo@gmail.com

4 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen