Shade al zichtbaar

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Shade al zichtbaar

Berichtdoor segers301 op 16 jan 2011 17:23

EDUARD schreef:
segers301 schreef:Ben net een kijkje gaan nemen in de garage, alles ziet er hier nog goed uit, ook de trachycarpus buiten alles in orde. alleen heb ik in de garage gemerkt dat de dicksonia een zwarte rol had, heb eens gevoeld en de rol brak meteen af, helemaal rot, de andere rollen zien nog groen maar zijn ook niet echt hard.
Staat vorstvrij onder een koepel dus licht genoeg. Ik veronderstel dat hij te veel water gekregen heeft, kreeg elke week na eens in de kop te voelen of hij droog was een klein beetje water in de kop ( minder dan 1/4 liter). heb nu nog geen water gegeven. De kop voelt nu wel nat maar de grond voelt droog aan. De veren zien er wel nog allemaal mooi groen uit, wat doe ik nu best en komt het nog in orde?

Jonathan

Hoi, dan zou ik de kop even droger houden, maar de grond iets meer bevochtigen, deze mag ook zeker niet uitdrogen!
Gr. Eduard.

Ok dan laat ik het water in de kop voorlopig zo tot deze weer droger aanvoelt en dan minder naar om de 2 weken ofzo? heb alvast de grond wat water gegeven.
Hoop dat het nog in orde komt.

Jonathan
segers301

10 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 jan 2011 17:45

arian1970 schreef:Francois,
Heb je die butia's in de volle grond staan? Of staan deze in een kas, als je ze in de volle grond hebt staan ben ik wel benieuwd wat voor maatregelen je hebt genomen om ze te beschermen.

Arian

Hey Arian

Mocht je het interessant vinden, hier vind je hoe ik mijn Butia eriospatha in volle grond heb beschermd. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 jan 2011 19:24

Jonathan, nagelang hij droger wordt zal het wel goed komen, ik voel altijd even [vingerspitsgevoel] zo als de Duitsers zeggen, wel vreemd dat een rol wegrot! Hou het wel even in de gaten dat het niet gaat schimmelen in de kop! En wacht maar even met dat kopgieten, tot dat je ziet dat het beter gaat, en hou ons op de hoogte ;)
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor segers301 op 16 jan 2011 20:11

EDUARD schreef:Jonathan, nagelang hij droger wordt zal het wel goed komen, ik voel altijd even [vingerspitsgevoel] zo als de Duitsers zeggen, wel vreemd dat een rol wegrot! Hou het wel even in de gaten dat het niet gaat schimmelen in de kop! En wacht maar even met dat kopgieten, tot dat je ziet dat het beter gaat, en hou ons op de hoogte ;)
Gr. Eduard.

Zal ik zeker doen, "als" het nu zou beginnen schimmelen, kan ik dit dan met een product behandelen? Heb Bordeauxse pap in huis maar weet niet of ik dit mag gebruiken voor een boomvaren.. als er een ander product nodig is kan ik al eens uitkijken waar ik dit kan vinden voor het geval dat...

Jonathan
segers301

10 bedankjes

Berichtdoor arian1970 op 16 jan 2011 20:53

Niek
Had jij hem vorige winter dan ook al buiten staan en is die er toen zonder schade doorgekomen. Ik overwinter hem nu nog steeds in een kas maar hij wordt veel te zwaar kan de pot alleen nog maar op een skatebord kantelen of met een steekwagen(dat is wel een stuk moeilijker en zwaarder) op zijn plek krijgen. Vorig jaar had ik voor het eerst wat gelere bladeren en zat er spint in of iets dergelijks, als reaktie gaf bijna iedereen de volle grond in.
Ik had toen ook al een tijdje extra ijzer toegevoegd maar de bladeren werden niet donkerder, hij groeid verders goed maar de bladeren blijven die gelige kleur houden t.o.v. mijn andere palmen .

Arian
arian1970

9 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 jan 2011 21:50

Nee, het is z'n eerste jaar. Sinds juni staat hij in de volle grond.
Ik heb er wel goede hoop in hoor. Veel kouder dan een kortstondige -5°C is het niet geweest in het hok. Meestal lag de temperatuur rond de 0°C en de lichtslang (= enige warmtebron) heb ik nog maar 2 of 3 keer een nacht aan moeten leggen en een paar keer een aantal minuutjes om de temperatuur iets op te krikken.

Butia's hebben ventilatie nodig en kunnen dan ook slechts tegen een standplaats binnen.
Misschien vandaar dat jouw exemplaar het niet zo goed deed?

Ik houd je in ieder geval op de hoogte ;)

Vrgr
Niek

Mijn Butia eriospatha in augustus 2010
Butia eriospatha 201008.JPG
Butia eriospatha 201008.JPG (156.74 KiB) 4029 keer bekeken
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 17 jan 2011 11:09

Hoi Arian mijn Butea's heb ik allen buitenstaan de eriospatha staat in de voortuin deze heb ik februari2010 geplant en is ruim 180 cm hoog ik heb de stam en de wortel bedekt met jutte zakken wel iedere keer sneeuw van de bladeren verwijderd zelfs voorzichtig met bladblazer zodat de speer droog bleef en rond de stam zoveel mogelijk, dit heb ik ook gedaan met mijn andere butia's in het voorjaar gaan mij butea's ook de volle grond in misschien maak ik hier wel een afdak voor mits ze niet te groot worden .
Niek heeft een leuk voorbeeld gemaakt op het forum en op zijn site.
Wat ik wel wil zeggen dat ik op goeree overflakkee woon en niet meer dan 6 graden vorst hadden ,de nattigheid viel ook mee dus het is van groot belang waar je vandaan komt succes en groeten Francois Eijkhout
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 17 jan 2011 12:39

Alles ziet er voorlopig nog ok uit maar ik ga er vanuit dat het eerst half april moet geraken eer men gerust kan zijn want die lange vochtige periodes (niet alleen met veel neerslag maar ook zeer hoge luchtvochtigheid )zijn gevaarlijk .De winter is ook nog lang en vroeger heb ik hier zelf begin maart nog serieuze vorstperiode gehad.Ik denk niet dat we er al vanaf zijn ,januari mag dan wel warmer zijn dan normaal ik zou de winterbescherming nog niet te ver leggen.Dat er nu nog geen schade zichtbaar is wil zeker niet zeggen dat er nog geen schade is.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 jan 2011 12:53

Ik sluit me daar volledig bij aan. Ik vond het ook niet alles dat het nu ineens zo warm is.
De planten beginnen weer aan te slaan en dan krijgen ze weer ineens zo'n koudegolf te verwerken.
Bovendien wordt het ook op de zolder te warm nu.
Fingers crossed en hopen dat het seizoen dit jaar iets eerder begint dan afgelopen jaar. ;)

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 17 jan 2011 23:51

segers301 schreef:
EDUARD schreef:Jonathan, nagelang hij droger wordt zal het wel goed komen, ik voel altijd even [vingerspitsgevoel] zo als de Duitsers zeggen, wel vreemd dat een rol wegrot! Hou het wel even in de gaten dat het niet gaat schimmelen in de kop! En wacht maar even met dat kopgieten, tot dat je ziet dat het beter gaat, en hou ons op de hoogte ;)
Gr. Eduard.

Zal ik zeker doen, "als" het nu zou beginnen schimmelen, kan ik dit dan met een product behandelen? Heb Bordeauxse pap in huis maar weet niet of ik dit mag gebruiken voor een boomvaren.. als er een ander product nodig is kan ik al eens uitkijken waar ik dit kan vinden voor het geval dat...

Jonathan

Hoi, ik heb bij de boomvarens goede ervaring met Baycor van Bayer! dat sproei je over de schimmelplekken heen, werkt goed, nooit schade of uitval mee gehad, ik maak indireckt wel veel reclame voor dat bedrijf!! Tijd dat ze wat terug doen :roll:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming