Cycas revoluta

juli 18th, 2009 · 46 Comments


cycasrevoluta000.jpgNederlandse naam:
Valse sagopalm, Cycaspalm

Herkomst: zuid-oost Azië, Japan

Blad: hard v-vormig geveerd.
Net als bij varens ontrollen de nieuwe bladeren zich. Het blad kan een lengte van 1,5 meter bereiken.

Standplaats: half schaduw tot volle zon

Groeisnelheid: zeer langzaam

Hoogte volwassen: 3 meter

Vorstbestendigheid: -5°C

Kweken: Verse zaden kiemen zeer goed, sommigen zelfs al na enkele dagen! Belangrijk hierbij is voldoende warmte/vochtigheid. De moeilijkheid daarbij is het voorkomen van schimmelvorming. Aangezien de zaden op de aarde moeten worden gelegd is de kieming heel goed te volgen wat het des te interessanter maakt om dit proces te volgen. Voor een gedetailleerde zaaihandleiding voor de Cycas kunt u onze zaaihandleiding voor palmvarens bekijken. De Cycas is een zeer langzame groeier. Het ontrollen van de bladeren is echter een prachtig schouwspel om te volgen. Hij kan gehouden worden in de volle zon maar groeit toch beter in de halfschaduw. De winterhardheid wordt grotendeels bepaald door vocht. Hoe droger hij staat hoe meer kou hij kan verdragen. In de volle grond is een zeer goede bescherming onontbeerlijk. Als kuipplant loopt u minder risico. Cycas zijn tweehuizig. Voor het verkrijgen van bevrucht zaad zijn dus een mannelijk en een vrouwelijk exemplaar nodig.

Gebruik: In Afrika eet men het binnenste deel uit de stam, hiervan wordt Sagomeel gewonnen via een bepaalde procedure, want het Sagomeel (zetmeel) uit de stamholte is in onbewerkte vorm giftig.

De kieming in beeld, stap voor stap

Gezaaid op 24-02-2009
Photobucket
11-05-2009
Photobucket

26-05-2009
Photobucket

08-06-2009
cycas-revoluta-20090608

16-06-2009
Photobucket

25-06-2009
cycas-revoluta-20090625

30-06-2009
cycas-revoluta-20090630

09-07-2009
cycas-revoluta-20090709

Cycasgroei.jpg

11-08-2010

Cycasrevoluta01.jpg

Cycasrevoluta02.jpg

Cycas_Revoluta_Bladerkroon.jpg Cycasbloeimannelijk.jpg

Cycas_Revoluta_Zaadvorming.jpg

Misschien vindt u dit ook interessant:
Zaaihandleiding voor palmvarens
Verzorging van palmen
Palmen voor “dummies”

46 reacties »

  • Reactie door bart — 10 augustus 2010 21:41 @ 21:41

    Hey Niek ,

    Is die foto onder de zaailingen nu dezelfde plant of is die gewoon ter illustratie ?


  • Reactie door lapalmeraie — 11 augustus 2010 10:18 @ 10:18

    Hallo Bart

    Nee, dat is inderdaad louter ter informatie.
    Ik zal vandaag een nieuwe foto maken van die zaailing zodat je kunt zien hoe hard hij werkelijk gegroeid is.
    Zodra de foto er bij staat laat ik je iets weten.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Willem — 22 augustus 2010 20:55 @ 20:55

    Bij mijn plant ontwikkelen zich sinds enkele dagen stengels zoals op de op een na onderste foto links. Zijn dit nieuwe bladeren of heeft dit iets me de bloei te maken?


  • Reactie door lapalmeraie — 23 augustus 2010 10:04 @ 10:04

    Beste Willem

    Uw Cycas vormt een nieuwe kroon, ook wel de “flush” genoemd.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door mariette van dinther — 22 september 2010 10:59 @ 10:59

    Nu, ongeveer drie weken na aankoop, ontstaan er geelachtige vlekken (lijken op verfstappen) op de bladeren. Waar komen deze plekken vandaan en wat kan ik er aan doen?

    Vriendelijke groet,
    Mariëtte


  • Reactie door lapalmeraie — 22 september 2010 11:11 @ 11:11

    Beste Mariëtte

    Gele bladverkleuringen bij de Cycas zijn meestal een teken dat ze te nat staan.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door JER0EN R0LAND — 3 oktober 2010 21:57 @ 21:57

    Sagopalm schijnt erg giftig te wezen voor honden en katten, en kinderen die bladeren eten. Wij hebbeb een Sagopalm ongeveer 10 jaar, ik sleep de sagopalm wel dagelijks van de huiskamer naar tuin bij slechtweer of regen, en s’winter laten overwinteren in de huiskamer, ik wist ook niet dat de plant totaal gifitig is, de bladeren stekelen wel als je de plant moet verplaatsen.


  • Reactie door rinavan den Berg — 18 oktober 2010 23:06 @ 23:06

    wij hebben 2 weken geleden 2 sagopalmen gekocht. De verkoper vertelde ons eenmaal per week ongeveer een limonadeglas water te geven. De palmen staan voor de schuifpui op de convectorput. Van een sagopalm is nu de onderste kring bladeren geel aan het verkleuren. Kunt u mij vertellen wat ik daaraan kan doen, of wat ik verkeerd doe? Hebben ze misschien toch meer water nodig, of kunnen ze niet tegen de warmte van de convector?


  • Reactie door lapalmeraie — 19 oktober 2010 09:01 @ 09:01

    Beste Rina

    Vergeling van de bladeren duidt bij een Cycas meestal op een teveel aan water.
    Over de juiste hoeveelheid kan ik weinig zeggen omdat veel afhangt van de grootte en type van de pot, grootte van de plant, omgevingstemperatuur etc.
    Voel daarom even met de vinger in de potgrond. Deze mag bij een Cycas maar lichtvochtig zijn. Ze hebben een hekel aan nattigheid.

    Ik kan me voorstellen dat het boven de convectorput wel erg droog is. Om de luchtvochtigheid lokaal iets te verhogen kan het aangeraden zijn om de pot op klosjes (!) in een onderschaal te zetten. In de onderschaal kunt u zo een laagje water gieten om te laten verdampen zonder dat de pot in het water staat.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door marc — 12 december 2010 13:41 @ 13:41

    Dient bij overwinteren wel of geen water gegeven te worden?


  • Reactie door lapalmeraie — 12 december 2010 14:38 @ 14:38

    Beste Marc

    Ja, ook tijdens de winter heeft de Cycas water nodig.
    De hoeveelheid is wel drastisch minder dan tijdens de zomer.
    Alles hangt af van de overwintering standplaats. Hoe kouder hij staat, des te minder verdamping, des te minder water hij nodig zal hebben.
    Het veiligst is om hem aan de droge kant te houden zonder de kluit volledig te laten uitdrogen.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Kevin — 28 december 2010 19:55 @ 19:55

    Goeieavond,
    ik heb een vraagje over het zaad van de cycas revoluta, ze zeggen dat bij het drijven of rammelen het zaad slecht is en niet zal gaan kiemen maar met een kleine kans dat ze erdoor komen als ze 24 a 48 uur in lauw water liggen. Nu mij vraag is: ik heb wat van die zaden en die drijven niet in het potje maar ze rammelen wat maar niet overdreven is dat zaad nog steeds in orde of haal ik die eruit? Mogen ze heel lichtjes rammelen of totaal niet?

    Mvg.


  • Reactie door lapalmeraie — 28 december 2010 20:33 @ 20:33

    Beste Kevin

    Cycas zaad rammelt altijd wel een klein beetje.
    Voor het zaaien worden ze het best geweekt gedurende 48u.
    De zaden die daarna nog drijven zullen hoogstwaarschijnlijk niet kiemen. Dat vind ik persoonlijk een betrouwbaarder indicator.
    U kunt het natuurlijk wel altijd nog proberen. Wie niet waagt,…

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Kevin — 29 december 2010 20:49 @ 20:49

    Bedankt voor de snelle reactie had nog een vraaje. Aan wat kan je merken in het begin stadium of het een mannelijk of vrouwelijk exemplaar is en of je dat kan zien aan het zaad of tijdens het kiemenen zo ja aan wat?


  • Reactie door lapalmeraie — 29 december 2010 20:56 @ 20:56

    Beste Kevin

    Helaas kun je het geslacht pas determineren bij de bloei.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door kees — 15 januari 2011 00:17 @ 00:17

    Ik ben op vakantie in Suriname en in de tuin staat een Cycas. Deze heeft op alle jonge bladeren gele tot bruine vlekken en later gaan deze dood. Kan deze plant last hebben van een schimmel?

    groet Kees


  • Reactie door lapalmeraie — 15 januari 2011 00:25 @ 00:25

    Beste Kees

    Gele bladverkleuring bij een Cycas wijst meestal op een te vochtige bodem.
    Een Cycas houdt immers niet van natte voeten. Als dit niet het geval lijkt te zijn dan kan een gele kleur ook duiden op een tekort aan voedingsstoffen.

    Prettige vakantie nog
    La Palmeraie


  • Reactie door ilona — 31 januari 2011 13:04 @ 13:04

    ik wil graag weten of ik die gele bladeren eraf moet halen of gewoon laten zitten?
    voor de rest groeit hij goed dus vandaar ik niet goed weet wat ik moet doen

    groetjes ilona


  • Reactie door lapalmeraie — 31 januari 2011 13:20 @ 13:20

    Beste Ilona

    In principe kunt u de bladeren laten zitten tot ze volledig verdrogen. Zo haalt de plant de allerlaatste voedingsstoffen nog uit het blad.
    Maar om esthetische redenen mag u het blad ook al eerder afknippen hoor.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Geert Preneel — 3 maart 2011 16:00 @ 16:00

    Hello,
    mijn cycas revoluta kreeg vorige zomer prachtige nieuwe bladeren. Deze winter heb ik hem binnen gehouden in de inkomhal, aan het raam. Sinds enkele weken verkleuren de onderste bladeren geel, ondanks het feit dat ik de plant slechts eens in de drie weken een glaasje water gaf en eens om de 2 weken benevelde ik de bladeren. Zou dit de reden zijn van het geel kleuren ? Nu staat hij buiten in de zon, zouden die gele bladeren nog groen kunnen worden ?


  • Reactie door lapalmeraie — 3 maart 2011 21:59 @ 21:59

    Beste Geert

    Het geel worden van de bladeren kan duiden op te veel water, te weinig licht maar ook op een gebrek aan ijzer. In het laatste geval is de nerf wel nog groen.

    Een gebrek aan licht lijkt me het waarschijnlijkst na de donkere winterperiode.
    Maar ook te veel water is mogelijk. De Cycas heeft een hekel aan te natte grond, bovendien gebruikt hij in de winter niet zo heel veel water. In de hal is het waarschijnlijk ook niet zo heel warm waardoor de Cycas in rust is gegaan.

    Persoonlijk geef ik enkel water naar behoefte. Hiervoor voel ik met mijn vinger of met de vochtigheidsmeter in de potgrond om te controleren of de grond droog aanvoelt. Dan pas krijgt hij opnieuw water. Sinds hij binnen staat heeft hij nog maar nauwelijks extra water nodig gehad.

    Eenmaal geel is het niet waarschijnlijk dat de bladeren weer groen kleuren.
    Wel bestaat de kans dat hij in de zomer weer opnieuw flusht. De nieuwe kroon zal weer mooi van kleur zijn indien de condities optimaal zijn.

    Veel succes
    La Palmeraie


  • Reactie door annie hoogendoorn — 28 maart 2011 15:31 @ 15:31

    Goedemiddag,mijn vraag is heb een mooie Cycas revoluta waar 5 nieuwe bladeren in zijn gekomen maar die zijn nu helemaal geel en de uiteinde zijn gekruld wat heb ik verkeerd gedaan?En zijn ze nog te redden?
    Met vriendelijke groet Annie Hoogendoorn.


  • Reactie door lapalmeraie — 28 maart 2011 20:00 @ 20:00

    Beste Annie

    Geel blad kan wijzen op te veel water of te weinig voedingstoffen.
    Bij teveel water loopt de geelverkleuring vanuit de nerf naar de bladsegmenten uit.
    Bij te kort aan voedingsstoffen verloopt dit proces net omgekeerd.
    De vreemde krul aan het uiteinde van het blad kan te maken hebben met een tekort aan licht, iets wat in de wintermaanden niet abnormaal is.

    Het blad dat al aangetast is zal niet meer mooi worden.
    Enkel bij een tekort aan voedingsstoffen kan dit wel nog bijtrekken maar dat is een proces dat heel veel tijd vergt.

    Bij een juiste verzorging zal de Cycas wel nieuw blad aanmaken wat wel weer mooi zal zijn.

    Veel succes
    La Palmeraie


  • Reactie door koen — 21 april 2011 08:13 @ 08:13

    hallo,
    ik heb mijn plaant nu al drie bijna vier jaar.
    op deze tijd heb ik zenog niet verpot en heeft ie nog maar éénmaal een nieuw set bladeren bij gezet. de bladeren die erop stonden bij aankoop, drie ringen, daar zijn er al twee van weggeknipt wegens vergeling. plant staat in volle zon, in een veranda. hoe kan ik nu mijn plant helpen nieuwe bladeren bij te maken?


  • Reactie door lapalmeraie — 21 april 2011 12:46 @ 12:46

    Beste Koen

    Een Cycas revoluta vormt in gunstige omstandigheden elke 1 à 2 jaar een nieuwe bladkroon. Dit proces wordt ook wel de “flush” genoemd.
    Gunstige omstandigheden zijn veel warmte en qua watergiften mogen ze zeker niet te nat staan.
    Pas als de flush begint hebben ze behoefte aan meer water en meer voedingsstoffen.

    Wel lijkt het me aan te raden om na een aantal jaar de plant te verpotten in nieuwe potgrond zodat de potgrond niet verschraalt.
    Indien dit niet mogelijk is zou toch zeker de bovenste laag vernieuwd moeten worden.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door astrid — 17 juni 2011 16:11 @ 16:11

    Hallo,
    Ik heb met mijn verjaardag een palm gekregen. Echter, er zat geheel geen beschrijving bij. Ondertussen weet ik dat het een Cycas is.
    De eerste ring met bladeren zijn mooi donker groen. De tweede ring met bladeren (3 stuks) zijn een stuk lichter van kleur en zijn volledig gevlekt. Als je dan dichterbij komt, zie je dat de bladeren geheel lichtgroen en geel gevlekt zijn. Je zou haast zeggen dat ze groen en geel gestreept zijn.
    De grond was niet vochtig op het moment dat ik hem kreeg. Ik heb een klein beetje water gegeven.
    Moet ik de oplossing in extra voeding zoeken?
    Zo ja, wat voor voeding?
    Alvast bedankt voor het antwoord.


  • Reactie door lapalmeraie — 17 juni 2011 22:03 @ 22:03

    Beste Astrid

    Zit de ring met de verkleurde bladeren bovenop of is dit juist de onderste ring?
    De nieuwe bladeren komen uit het hart, de bovenste ring bevat dan ook de nieuwste bladeren, wanneer deze nog mooi zijn, maar de oudere bladeren verkleuren is dat normaal. Die sterven langzaam af waardoor de stam gevormd wordt.

    Wanneer het juist de nieuwste bladeren zijn die verkleuren moet de oorzaak elders gezocht worden.
    Misschien staat de plant nu in de zon terwijl dit nieuwe blad gevormd werd onder beschutte omstandigheden en dus nog niet bestand was tegen direct zonlicht?

    Bij te veel water of te weinig voeding verkleuren de bladeren ook geel, maar in dat geval alle bladeren.
    Dit lijkt me dus niet direct de oorzaak te zijn. Maar het blijft altijd moeilijk om een diagnose te stellen zonder de palm te zien.
    Qua voeding mag trouwens een gewone meststof voor palmen of kamerplanten gegeven worden maar zeer beperkt.
    Ze hebben dit eigenlijk vooral nodig tijdens de flush (aanmaak van nieuwe bladeren), dan lusten ze ook iets meer water. Zolang er nog geen nieuw blad gevormd wordt staan ze liever aan de droge kant en hebben ze ook nauwelijks voeding nodig.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Bruckers — 7 juli 2011 10:52 @ 10:52

    hoi

    Ik heb sinds enkele weken een Cycas Revoluta. Deze was mooi groen. Maar ik zie dat de plant begint te veranderen de blaren zijn niet maar mooi open en er zitten aan de onderkant witte vlekken. hoe kan ik dit oplossen?


  • Reactie door lapalmeraie — 7 juli 2011 11:19 @ 11:19

    Beste

    Zonder het zien van de plant is het altijd moeilijk om een juiste analyse te maken.
    Maar het niet meer mooi uitzien van de bladeren en de witte vlekken doen mij denken aan wolluis?

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Diny Schippers — 14 juli 2011 22:36 @ 22:36

    14 juli 2011 DCS
    In de tuin in Spanje heb ik een Cycas staan van minimaal 1 1/2 meter hoog en even zo breed. Hij staat in de volle grond.Ik gebruik druppel bevloeiing.Ieder jaar komen er nieuwe bladeren bij. In juni van dit jaar stond hij in bloei. Ik zie nu op de foto’s, dat het een mannelijke cycas is. Prachtig!!! Het duurt wel lang voordat de bloem helemaal volgroeid is en open gaat staan.Dat heeft ruim 3 weken geduurd.
    Om zaden te verkrijgen, zal ik toch op zoek moeten gaan naar een vrouwelijk exemplaar. Komen er nu nog meer bladeren bij of is de varen nu helemaal volgroeid?


  • Reactie door lapalmeraie — 16 juli 2011 10:05 @ 10:05

    Beste Diny

    Leuk om een bericht te krijgen uit Spanje.
    Aan uw beschrijving te horen moet dat een prachtig exemplaar zijn.
    Na de bloei zal er inderdaad weer een nieuwe bladkroon uitgerold worden, wat de “flush” wordt genoemd.
    De palmvaren groeit dus gewoon verder.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door corina Xozakos — 22 juli 2011 15:49 @ 15:49

    Ik heb zelf jaren in Griekenland gewoond en had daar prachtige cycas planten die idd ieder jaar een mooie kroon gaven. Uit pure nostalgie heb ik nu in het gazon ook een kleine cycas geplant; maar nu lees ik dat de cycas eigenlijk slecht tegen veel water kan; is deze plek wel geschikt; het gazon is ook net in aangroei en wordt veel besproeit en vangt ook veel regen. (nederlandse zomer!)
    Alvast bedankt voor uw reactie, je merkt dat u met veel interesse en zorg met planten omgaat!


  • Reactie door lapalmeraie — 23 juli 2011 20:51 @ 20:51

    Beste Corina

    Bedankt voor het compliment.
    Mijn Cycas staan nu ook allemaal gewoon buiten en doen het daar prima.
    Natuurlijk is extra besproeien bovenop alle regen niet echt ideaal. Ook zijn ze behoorlijk gevoelig voor vorst waardoor een zeer goede winterbescherming essentieel is wanneer u hem het hele jaar door buiten wilt laten. Het lijkt me daarom handiger om hem met pot en al in te graven zodat u hem in het najaar gemakkelijk weer naar binnen kunt halen om hem veilig te overwinteren. Onderin het plantgat kunt u een laag grind leggen voor een goede afwatering.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door thomas van der poel — 15 september 2011 09:36 @ 09:36

    Ik heb wel meer zo’n palm gehad en wat mij overkomt als ik deze laat overwinteren in de huiskamer er nieuwe bladen ontstaan (flush). Op zich geen probleem natuurlijk alleen deze worden dan veel te groot t.o.v. de rest van de palm waardoor deze er niet echt mooier op wordt. Wat kan je hier aan doen om de nieuwe bladen kort te houden??


  • Reactie door lapalmeraie — 15 september 2011 19:50 @ 19:50

    Beste Thomas

    Uw Cycas heeft tijdens de winter te warm en te donker gestaan.
    Door de relatief hogere temperatuur in de huiskamer wordt de plant gestimuleerd voor een nieuwe flush.
    De dagen zijn echter te kort en te somber waardoor het blad erg lang gerekt wordt zoals bij u.

    Zelf heb ik dit ook voor gehad afgelopen winter. De nieuwe kroon was inderdaad een heel stuk groter.
    In het voorjaar zijn deze bladeren vrijwel meteen kapot gegaan na het buiten plaatsen.
    Nadien heb ik deze bladeren gesnoeid en daarna heb ik niet veel bijzonders meer gedaan met deze Cycas.
    Momenteel is de plant opnieuw bezig aan een flush. Doordat hij nu nog buiten staat zijn deze bladeren wel perfect in orde.

    Komende winter ga ik de Cycas proberen iets koeler te stallen.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door bas — 8 oktober 2011 13:53 @ 13:53

    Hallo,

    Ik heb vandaag ook een cycas revoluta gekocht en ik was te nieuwschierig om de plant toch even de pot te halen.
    Nu bleek dat de wortels aan de puntjes rot waren maar de rest was nog wel ok.
    Ik heb hem nu verpot in voor mederrane planten potgrond ook heb ik wat koemest korrels gegeven.
    De pot heeft nu aan de onderkant 5 cm perliet korrels voor de afwatering.
    Is dit nu voldoende voor mijn plantje om hem weer te laten bekomen?
    Ook heb ik hem nu binnenshuis staan met de achterliggende gedachte om de wortles en bladeren :) een boost te geven maar hij moet wel van de zomer naar men tuin verhuizen, is dit de goede oplossing.

    Ik hoor graag van u

    Gr Bas


  • Reactie door lapalmeraie — 8 oktober 2011 14:05 @ 14:05

    Beste Bas

    Met de beschreven behandeling zal het wel goedkomen vermoed ik.
    Buiten is inderdaad niet meer aan te raden voor planten die (waarschijnlijk) net uit de serre van de kweker komen. Binnen op een hele lichte plaats vergt een mindere grote aanpassing.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Thea Biswane — 17 november 2011 12:26 @ 12:26

    Cycas,
    Ik heb een Cycas palm, in het begin mooi groen en net een bloem zo mooi als de bladeren uit de stam groeien.
    Ik geef deze palm 1 x in de week een beetje water.
    Nu had ik het laats vergeten en was er 2 wk over heen gegaan toen ik de palm pas weer water gaf. Een 2 a 3 wk daarna werden de bladeren langzaam aan geel en nus zijn ze allemaal geel, behalve de punten zijn nog groen. Wat is er aan de hand? Kan ik de palm nog redden? Ik zou een foto naar u toe kunnen sturen maar weet niet hoe dit moet, want via deze reactie op berichten lukt dit echter niet :-( Ik geef de palm nog steeds iedere week een beetje water, de grond voelt droog.
    m.vr.gr.
    Thea Biswane


  • Reactie door Thea Biswane — 17 november 2011 12:27 @ 12:27

    Oh ja en de Cycaspalm staat in de woonkamer sinds ik deze palm heb gekocht.
    m.vr.gr.
    Thea Biswane


  • Reactie door lapalmeraie — 17 november 2011 14:38 @ 14:38

    Beste Thea

    De ontwikkeling van een nieuwe bladkroon noemt men ook wel de “flush”.
    Dit is inderdaad prachtig om te zien.

    Tijdens die periode mag de watergift wat opgevoerd worden en heeft de palmvaren ook behoefte aan extra voeding.
    Bij te weinig water zullen de nieuwe bladeren verdrogen. Het geel worden van het blad kan hiervan een begin zijn.
    Bij te weinig voeding verkleurt het blad ook geel, maar meestal vanuit de bladpunten
    Ik denk dus dat de watergift aan de oorzaak ligt.

    Helaas wordt het geel geworden blad nu niet meer groen.
    Ook “flusht” een Cycas niet heel vaak; één keer in de één à twee jaar.
    De palmvaren zal er dus een tijdje niet meer zo heel mooi uit zien, maar groeit hier uiteindelijk wel overheen.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Wia — 28 november 2011 14:24 @ 14:24

    Hallo

    Ik heb sinds 5 weken de Cycas in huis staan maar nu zag ik dat er een soort schimmel op de bladeren zit?? En hij begint te stinken!
    Nou las ik net bij de andere reacties dat het misschien wolluis is maar kan ik daar aan doen??

    Vriendelijke groet,
    Wia


  • Reactie door lapalmeraie — 28 november 2011 14:31 @ 14:31

    Beste Wia

    Eerst moet u zeker zijn of het wolluis of schimmel betreft.
    Bij wolluis zijn de insectjes wel herkenbaar.

    Wolluis wordt het best chemisch bestreden.
    Tegen schimmel helpt alleen goed verluchten en droger houden.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Wia — 28 november 2011 14:35 @ 14:35

    Hallo

    Bedankt voor de snelle reactie!
    Ik heb net nog even goed gekeken maar het zijn volgens mij wel beestjes. Er komt ook een plakkerig goedje vanaf komt dat dan van de wolluis? En met welk chemisch goed kan ik het bestrijden?
    Vriendelijke groet,

    Wia


  • Reactie door lapalmeraie — 28 november 2011 14:57 @ 14:57

    Beste Wia

    Het aanbod kan verschillen per tuincentrum, maar elk tuincentrum heeft zeker producten in huis tegen wolluis.
    U informeert het best ter plaatse naar het juiste middel.
    Het plakkerige goedje is de zogenaamde honingdauw en wijst inderdaad op de aanwezigheid van de luizen.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Benny — 27 december 2011 00:20 @ 00:20

    Hallo,

    Net een Cycas Revolta gekocht.
    Wat betreft het (beperkt) vochtig houden van de plant, wat verdient de voorkeur: gieten langs boven (op de potgrond) of langs onder (in een schaaltje)?
    Dank bij voorbaat voor de reactie.

    Groetjes.
    Benny.


  • Reactie door lapalmeraie — 29 december 2011 12:19 @ 12:19

    Beste Benny

    In de rustperiode wordt er het best watergegeven op de potgrond om te voorkomen dat de grond te nat zou worden met wortelrot tot gevolg.
    In de zomerperiode kan de Cycas eventueel langzaam aan gewend gemaakt worden aan het watergeven via de onderschaal door de dosis steeds een beetje op te voeren.
    Het is daarbij wel belangrijk dat de grond tussendoor voldoende kan opdrogen. Cycas hebben immers een hekel aan natte voeten.
    Persoonlijk geef ik dan ook het hele jaar door water langs boven.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


Berichten RSS voor reacties op dit bericht. TrackBack URL

Geef een reactie