Strelitzia nicolai

september 14th, 2009 · 135 Comments

Nederlandse naam:
Witte paradijsvogelbloem

Herkomst: Zuid-Afrika

Bladvorm: Grijsgroen banaanachtig blad, 1,5 tot 2,5 meter lang, lancetvormig, afwisselend geplaatst in waaiervorm

Stam: Kaal

Standplaats: Zon

Groeisnelheid: Snel

Hoogte volwassen: tot 10 meter

Vorstbestendigheid: -3°C

Kweken: Verse zaden kiemen zeer goed. Ook daarna groeit de Strelitzia nicolai behoorlijk snel. Hij heeft graag een zonnige standplaats en voldoende water tijdens het groeiseizoen. Voorkom echter dat de wortels permanent in het water staan. Verder is deze gemakkelijke plant een perfecte blikvanger in de tropische tuin. In kuip zal hij niet groter worden dan zo’n 3 meter. Aangezien hij niet goed tegen vorst kan, moet hij binnen overwinteren op een lichte standplaats. De watergift moet dan ook verminderd worden. Verpotten is pas nodig als hij helemaal uit de kuip groeit.

Gebruik: Deze sierlijke plant is prachtig in een hoge pot, bijvoorbeeld voor op het terras. Door de waaiervorm lijkt hij sterk op de nog exclusievere Ravenala madagascariensis.


Zaailingen van de Strelitzia nicolai

Misschien vindt u dit ook interessant:
Zaaihandleiding voor Musa, Strelitzia en Yucca

135 reacties »

  • Reactie door harry — 7 oktober 2009 13:45 @ 13:45

    Hallo Palmvrienden is het bij de Strelitzia-nicolai het zelfde als bij de regina de wacht tijd voor de bloei of is dat bij de nicolai langer of veel langer dan 3a4 jaar

    Graag wacht ik op uw reactie
    Met vr gr Harry


  • Reactie door lapalmeraie — 7 oktober 2009 21:02 @ 21:02

    Beste Harry

    De nicolai heeft veel langer nodig om tot bloei te komen.
    Waar de Strelitzia reginae al volwassen is bij 1,5m is de nicolai nog maar een jong exemplaar. Deze worden in volle grond zo’n 10m groot maar in kuip blijft dat maar beperkt tot ongeveer 2m. U moet daarbij niet rekenen op bloei. Alhoewel de meningen hierover verschillen. Persoonlijk vind ik deze soort vooral prachtig als ornament in de tuin omwille van de lange bladstelen en het lancetvormige imposante blad.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Tiny Drevijn — 8 februari 2010 15:29 @ 15:29

    Ik heb een strelitzia gekocht hij is prachtig, ik geniet er elke dag van. hij bloeit nu al 6 weken, wat is normaal de tijd van bloei, en wat moet ik als hij uitgebloeid is?De bloem af snijden?Gaat hij weer bloeien? wanneer en wat te doen?graag wat informatie. bij voorbaat dank
    Tiny Drevijn
    tinydrevijn@casema.nl


  • Reactie door lapalmeraie — 8 februari 2010 22:13 @ 22:13

    Beste Tiny Drevijn

    Leuk om te lezen dat u zoveel plezier beleeft aan uw Strelitzia.
    Vermoedelijk betreft het de Strelitzia reginae en niet de nicolai die in het artikel wordt beschreven.
    De reginae is diegene die ook veel als snijbloem wordt gebruikt. De nicolai zien we eigenlijk enkel maar als bladplant omdat deze vele malen groter wordt. Bloemen maakt de nicolai als potplant niet aan. Dit neemt natuurlijk niet weg dat ze beiden heel mooi zijn.

    De bloei treedt op in het voorjaar en duurt een aantal maanden. De uitgebloeide bloemen knipt u weg. Na de bloei heeft de Strelitzia een koelere rustperiode nodig. Overwinter hem daarom rond de 10°C op een lichte plaats. Daarna zal hij ongetwijfeld weer prachtige bloemen aanmaken.
    Qua verzorging is de Strelitzia een makkelijke plant. Geef hem in de zomer een lichte, warme standplaats op het terras. Hij heeft graag veel water wegens de hoge verdamping. Laat hem echter nooit met zijn voeten in een laag water staan om wortelrot te voorkomen. In het najaar plaatst u hem binnenshuis op een lichte koele plek. Bijvoorbeeld een onverwarmde kamer.
    Houd er rekening mee dat de bladeren in het voorjaar moeten wennen aan het directe zonlicht. Het is daarom aan te raden om het aantal uren directe zon gelijdelijk op te bouwen. Tijdens de zomermaanden mag u natuurlijk ook mest te dienen. Persoonlijke verkiezen we natuurlijke meststoffen boven kunstmest.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door dest_planten — 3 maart 2010 17:25 @ 17:25

    Hoi Niek,

    In een grote kuip wordt deze plant groter dan 2 mm hoor Ik heb er vroeger één gehad en die was al 2 m hoog toen ik hem kreeg. Na enkele jaren was deze al ca 3 m hoog (vanaf pot tot aan top hoogste blad). Helaas ben ik de plant door te veel watergift kwijtgeraakt.

    Groeten,

    Stefan


  • Reactie door dest_planten — 3 maart 2010 17:27 @ 17:27

    Hoi,

    Ik bedoel dus 2 m en geen 2 mm :)

    Groeten,

    Stefan


  • Reactie door lapalmeraie — 3 maart 2010 20:42 @ 20:42

    Hallo Stefan

    Bedankt voor de bijdrage. Het is bij deze aangepast in de beschrijving.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door joke vloemans — 20 augustus 2010 18:22 @ 18:22

    hoi, heeft iemand ook zaden te koop?
    ik woon in zuid frankrijk, pyreneën, en kan ze hier niet krijgen. uiteraard tegen betaling
    met vr groet
    joke vloemans


  • Reactie door lapalmeraie — 20 augustus 2010 18:43 @ 18:43

    Beste Joke

    Ik verkoop zelf geen zaden, maar kan u wel doorverwijzen naar Europalms.
    Daar heb ik persoonlijk goede ervaringen mee.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Dennis — 26 augustus 2010 00:48 @ 00:48

    Beste Joke,

    Ik heb zelf afgelopen jaar zaden besteld van de strelitzia alba, ik had er zes besteld voor 1,50, deze werden binnen 5 dagen geleverd en er zijn er 5l uitgekomen.

    Je kunt ze vinden op:

    http://www.tropical-terrace.nl/?page=catalog&view=subcategory&subcat_id=17

    met vriendelijke groeten,
    Dennis


  • Reactie door lapalmeraie — 26 augustus 2010 09:16 @ 09:16

    Beste Dennis

    De alba is inderdaad ook een mooie soort en dat is inderdaad een goed kiemresultaat.
    Bedankt voor uw bijdrage.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Edwin — 13 november 2010 19:07 @ 19:07

    Ik zou graag willen weten hoe je een strelitzia nicolai en een ravenala madagascariensis uit elkaar kan houden? Ben namelijk in het bezit van een plant waarvan duidelijk is dat het geen strelitzia regina is, maar wat het nu wel is?


  • Reactie door lapalmeraie — 14 november 2010 19:18 @ 19:18

    Beste Edwin

    Een goede vraag, deze planten lijken inderdaad behoorlijk op elkaar.
    Toch zijn er wel enkele verschillen;

    Zo is het blad van de Ravenala langwerpiger en smaller (lancetvormig) dan het blad van de nicolai.
    Ook maakt de Ravenala langere bladstelen aan en is de waaiervorm veel platter en oogt netter.
    Bij de nicolai is de waaiervorm wat rommeliger.

    Ook groeit de Ravenala een stuk sneller. Zo was mijn Ravenala na één jaar zo’n 50cm hoog, de nicolai daarentegen was rond diezelfde leeftijd maar zo’n 20cm groot.

    U mag mij anders ook een foto van de plant doormailen, dat maakt het bepalen van de soort een stuk eenvoudiger.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Wil — 12 februari 2011 10:40 @ 10:40

    Hallo ik heb ook zo`n prachtig nicolai ongeveer 2m groot bijna 1 jaar in bezit.Ik heb de plant overwinterd in een gesloten ruimte waar bijna geen licht komt.daarom heb ik ER een speciale ledlamp opgehangen wat ze tegenwoordig gebruiken bij groente teelt.Tot mijn verbazing heeft de plant toch bruine bladeren gekregen(maar niet alle bladeren gelukkig)Nu heb ik de plant onder de overkapping gezet die ik met rolluiken kan afsluiten en de temperatuur ligt nu tussen de 5 graden s`nachts en 10a12graden overdag.Ik hoop dat dit de oplossing is en dat de plant niet meer bruine bladeren krijgt.Ik vermoed dat de oorzaak toch teweinig licht was. Mijn vraag is of een bevestiging:heb ik het goed gedaan? met vriendelijke groet Wil


  • Reactie door lapalmeraie — 12 februari 2011 18:16 @ 18:16

    Beste Wil

    De nicolai heeft inderdaad ook tijdens de winter licht nodig.
    Kunstbelichting, bv. LED is goed wanneer het juiste spectrum gebruikt wordt.
    Anders is de belichting nutteloos.

    De nieuwe standplaats lijkt me sowieso geschikter.
    Controleer de bladeren ook op eventueel aanwezigheid van spintmijt.
    Een veel voorkomende plaag tijdens de overwintering binnenshuis waarbij de bladeren ook bruin worden.

    Bestrijding is noodzakelijk om de plant niet te verliezen. Bovendien is spintmijt behoorlijk hardnekking.

    Veel succes
    La Palmeraie


  • Reactie door Tara — 4 maart 2011 09:12 @ 09:12

    Hallo,

    Wij willen een Strelizia voor in de woonkamer. Onze voorkeur heeft de Nicolai ivm het mooie grote blad. Het blad van de reginae vinden we minder mooi. Is het mogelijk om een Nicolai in de woonkamer te houden, zonder dat deze in no time 2 meter hoog wordt? Het gaat ons echt om de bladeren, dus hij hoeft niet perse te bloeien.

    mvg. Tara


  • Reactie door lapalmeraie — 5 maart 2011 10:24 @ 10:24

    Beste Tara

    Van zaailing tot kleine plant is de groei niet zo heel snel.
    De derde foto uit het artikel toont een plant van 1 jaar oud, maar zo heb ik ook 2 planten van 16 maanden oud van dezelfde grootte. Daarna gaat het wel iets sneller.
    Ik schat dat ze rond de leeftijd van 3 jaar wel de 2 meter bereikt zullen hebben.
    Indien u met een klein plantje begint zal hij dus niet snel te groot zijn. Nadien kunt u een te grote plant ook altijd weer van de hand doen en opnieuw beginnen natuurlijk.

    Houd hem wel een een relatief kleine pot. Niet alleen is dit beter voor Streltizia’s. Ook remt dit de groei.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Joan — 5 april 2011 17:44 @ 17:44

    Hallo,

    Ik heb nu de vraag waar je een uitgebloeide bloem afknipt?

    Graag bericht.
    Groeten
    Joan


  • Reactie door lapalmeraie — 5 april 2011 18:21 @ 18:21

    Beste Joan

    U mag de bloem helemaal onderaan wegsnijden.
    Uit de stengel groeit immers geen nieuwe bloem of blad meer.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door peter — 21 mei 2011 10:59 @ 10:59

    hallo

    heb een strelizia reginae en wil deze in een andere pot zetten
    wat voor soort potgrond moet ik gebruiken
    en moet deze plant ook gesnoeid worden of laat ik alle bladeren gewoon zitten

    groeten peter


  • Reactie door lapalmeraie — 21 mei 2011 11:35 @ 11:35

    Beste Peter

    Ik zelf gebruik de potgrond voor de potgrond voor terrasplanten van DCM.
    Deze grond bevat een luchtige structuur voor een goede drainage.
    Enkel de bladeren die bijna volledig ingedroogd zijn moeten weggeknipt worden. Verdere snoei is niet nodig.
    Dit artikel beschrijft trouwens de Strelitzia nicolai. Voor de Strelitzia reginae hebben we een aparte beschrijving: http://palmvrienden.net/lapalmeraie/2010/05/strelitzia-reginae/

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door reivers — 31 juli 2011 13:01 @ 13:01

    Geachte,

    Ik heb een strelitzia augustu en ik heb een vraagje;

    Helemaal onderaan groeit een witte punt? Ik heb geen idee wat dit is? U misschien? Groet, Daan


  • Reactie door lapalmeraie — 1 augustus 2011 10:11 @ 10:11

    Beste Daan

    Zonder de plant te zien is het moeilijk om de juiste diagnose te stellen.
    Het enige dat ik zo kan bedenken is een wortel die iets te hoog gevormd werd, schimmelvorming of wolluis.
    De laatste twee zijn natuurlijk niet wenselijk, goed inspecteren is dan ook de boodschap.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Dick — 22 januari 2012 11:08 @ 11:08

    Hallo,
    Ik wil mijn Strelitzia Nicolai in een grotere pot omzetten. Onderin de pot doe ik kleikorrels maar wat voor een potgroend moet hierbij?
    Nu staat hij in een soort klei in de pot.

    Alvast bedankt!


  • Reactie door lapalmeraie — 22 januari 2012 11:32 @ 11:32

    Beste Dick

    De klei is in ieder geval niet goed.
    De Strelitzia staat namelijk het best in een goed drainerende grond.
    In het tuincentrum zijn diverse soorten potgrond verkrijgbaar maar zolang de afwatering expliciet aangehaald wordt is het in al goed.
    Doorgaans is dat potgrond voor Mediterraanse planten.

    De kleikorrels als onderlaag is prima, maar verzeker u ervan dat het overtollige water ook langs gaten onder in de pot gaan wegvloeien.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Ingrid — 15 mei 2012 22:49 @ 22:49

    Hallo,

    Wij hebben een strelitia nicolae van 2m en er groeit zelfs een nieuw plantje achter. Hij staat in een grote pot van 60op70 tegen de muur op 4m van de achtergevel dat volledig glas is en zuid gericht. De bladeren groeien naar het licht en daardoor staat hij krom! Heb hem al dieper geplant en vast gebonden aan een pilaar(dit trekt op niets)!!! Heb jij geen hulpmiddel om hem recht te houden?

    alvast bedankt
    Ingrid


  • Reactie door lapalmeraie — 16 mei 2012 13:24 @ 13:24

    Beste Ingrid

    De bladeren groeien inderdaad naar het licht toe.
    Misschien kunt u de plant regelmatig wat draaien zodat hij weer de goede kant op trekt?

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Kristoff — 29 juli 2013 19:59 @ 19:59

    Beste,

    Ik heb een strelitzia Augusta (denk ik).
    Sinds we hem kochten is staat hij binnen ons appartement dat veel licht binnen laat maar geen direct zonlicht.
    Hij was al zo’n 2 meter hoog toen we hem kochten.

    Hij staat hier nu enkele maanden, en in het begin groeiden er direct 2 scheuten aan de zijkanten die 2 mooie bladeren geworden zijn.

    Rond mei-juni begon centraal in de plant een nieuw blad de hoogte in te schieten. Het opgerolde blad groeide bijna tot het plafond (bijna 3m) maar het is echter nooit open gegaan.

    Momenteel begint zelfs de bovenste 20 cm lichtbruin te worden.
    Het oudste blad aan de zijkant is ondertussen ook helemaal geel geworden.

    Ziet u hierin een oorzaak?
    Staat de plant misschien te nat/droog? En hoe kan ik dit controleren?

    Alvast bedankt!


  • Reactie door Kristoff — 21 augustus 2013 08:04 @ 08:04

    ondertussen is het bovenste blad niet opengekomen, en bijna volledig bruin geworden.
    Er is echter wel plots een nieuw blad op komst!


  • Reactie door lapalmeraie — 21 augustus 2013 16:07 @ 16:07

    Beste Kristoff

    Mijn excuses voor de late reactie, ik was met vakantie.

    Ik zie niet direct een oorzaak voor het verdrogen van het hoogste blad. Misschien was de lichtval zo hoog niet optimaal? Gelukkig is er inmiddels nieuw blad gevormd.

    Strelitzia’s staan niet graag te nat. Bij elke watergift controleert u daarom het best eerst de vochtigeid van de grond door een vinger in de aarde te steken.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Natalie — 10 februari 2016 21:48 @ 21:48

    Beste,

    Ik heb sinds maandag een strelizia nicolai. Hij stond erg droog toen hij werd afgeleverd.
    Ik heb hem geplaatst bij een raam (maar niet het zuiden) en in deze ruimte gaat nu nog de verwarming aan. Vandaag zag ik dat de randen van de bladeren niet meer helemaal egaal waren. Er zitten wat kartelingen in de randen van het blad. Weet u wat de oorzaak hiervan is?

    Vriendelijke groeten,

    Natalie


  • Reactie door lapalmeraie — 11 februari 2016 10:07 @ 10:07

    Beste Natalie

    Tijdens de wintermaanden staat deze plant beter wat koeler en droger. Dat mag best een donkerder standplaats zijn zoals een hal bijvoorbeeld. In de verwarmde huiskamer wordt het blad snel lelijk.
    Tegen het voorjaar mag de plant dan weer naar de huiskamer of zelfs buiten op het terras.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Merel — 27 februari 2016 19:24 @ 19:24

    Beste La Palmeraie,

    Vandaag heb ik een Sterlizia Nicolai gekocht voor binnenshuis en vraag me af of ik ook voeding voor kamerplanten aan het water moet toevoegen?
    Alvast bedankt!


  • Reactie door lapalmeraie — 29 februari 2016 10:05 @ 10:05

    Beste Merel

    Van mei tot oktober mag dat zeker.
    Tijdens de donkerder wintermaanden wordt er beter beperkt water gegeven zonder voedingsstoffen.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Gijs — 13 juni 2016 22:00 @ 22:00

    Hallo allemaal, strelitzia nicolai gekocht, stond tot anderhalve week geleden binnen in woonkamer, niet naast het raam. Anderhalve week geleden verpot naar grotere pot, tijd op balkon gestaan tijdens zinnige dagen. Gisteren weer naar binnen gehaald. Bladeren worden bruin en splijten aan uiteinden. Wat te doen?

    Dank!


  • Reactie door lapalmeraie — 14 juni 2016 06:20 @ 06:20

    Beste Gijs

    Wanneer het blad splijt dan is het vermoedelijk beschadigd geweest. Op het balkon vermoed ik door de wind. Het is dan logisch dat de beschadigde delen een beetje indrogen.
    Het is overigens niet nodig om de plant steeds te verhuizen. Hij kan nu perfect buiten blijven staan tot ergens in oktober. Voor de eerste nachtvorst haalt u hem weer binnen en zet hem gewoon bij het raam.

    Vriendelijke
    La Palmeraie


  • Reactie door Danielle — 28 november 2016 11:19 @ 11:19

    Beste La Palmeraie,

    Ik kamp helaas met wolmijt bij mijn Strelitzia Nicolai. Ik gebruik hiertegen Promanal-R van ECOstyle. Werkt deze goed en/of ken u andere middelen die beter werken? Ik heb niet zo veel verstand van planten/Strelitzia Nicolai noch van bestrijdingsmiddelen. Ik spray het er alleen op, is dat goed zo? Heeft u nog tips om wolluis te bestrijden?

    Mijn plant gaat er steeds slechter uitzien helaas…Er vallen grote bruine/lichtbruine dorre vlekken in de bladeren. Wat kan ik hieraan doen?

    Kan ik zeer aangetast blad wegsnoeien? Hoe en waar?
    Kan ik überhaupt een blad wegsnoeien dat te groot/te veel is? Hoe en waar?

    Is het mogelijk u een foto te sturen? Ik zou graag bevestiging hebben dat het idd wolluis is (al ben ik daar vrij zeker van) en van de bruine plekken..


  • Reactie door Danielle — 28 november 2016 11:26 @ 11:26

    P.s is het trouwens noodzakelijk om de gehele plant in te sprayen of is alleen op de wolluis genoeg? (spray nu volledig in)

    Mvg Danielle


  • Reactie door lapalmeraie — 28 november 2016 15:12 @ 15:12

    Beste Danielle

    Het product lijkt me prima. Ik heb zelf goede ervaringen met hun (andere) producten en het is op basis van paraffineolie wat me uitstekend lijkt. Behandeling moet altijd op alle delen van de plant gebeuren, dus ook de bladstelen, onderzijde van het blad,… De insecten verspreiden zich immers en de olielaag legt zo een ondoordringbare film over de hele plant. Anders zouden de luizen enkel naar een andere plaats gaan. Nu is wolluis wel heel hardnekkig en zal het best wel even duren om er volledig van af te raken en zal de plant er inderdaad ook niet mooier op worden. Nu is de Strelitzia nicolai wel een vrij harde plant die ook met nog maar weinig gezond blad uiteindelijk weer zal herpakken. Knip gerust het blad dat lelijk of te hard is aangetast weg, vlak langs de basis van de stam.

    Een foto sturen mag overigens altijd naar lapalmeraie@palmvrienden.net

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door dominique — 20 december 2016 12:03 @ 12:03

    ik heb via Onszaden.nl zaden gekocht van een berg paradijsvogelplant maar ik vindt nergens info over de verzorging ervan of is de berg paradijsvogelplant oo de Strelitzia Alba ??!!!


  • Reactie door lapalmeraie — 20 december 2016 16:32 @ 16:32

    Beste Dominique

    Dat is de Strelitzia caudata. Die houdt zowat het midden tussen de alba en de nicolai. Qua verzorging mag u dezelfde regels volgens als voor de nicolai.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Marc — 25 maart 2017 08:21 @ 08:21

    Hallo,
    Ik heb een mooie Strelitzia Nicolai, ongeveer 1,8 m hoog.
    Hij staat aan het raam en de bladeren richten zich volledig naar de raamzijde.
    Kan het kwaad voor de plant dat ik die af en toe omdraai ? Ik vrees dat die anders in de toekomst helemaal scheef gaat groeien.
    Gr.
    Marc


  • Reactie door lapalmeraie — 27 maart 2017 07:03 @ 07:03

    Beste Marc

    Dat kan zeker geen kwaad. Draai de plant gerust elke maand een kwartslag voor een meer evenwichtige groei en opdat al delen van de plant evenveel licht krijgen.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Nemo — 23 april 2017 07:44 @ 07:44

    Hallo,

    Wij zijn op zoek naar een hele grote Strelitzia (het soort maakt niet uit) als hij maar enorm is. Wij wonen in een kerk en hebben muren van 20 meter hoog. Ieder plantje valt weg bij deze grote hoogte. Dus hoe hoger hoe beter! Weet u misschien een kweker die een groot exemplaar te koop heeft? Heel graag verneem ik uw reactie. Gr. Nemo


  • Reactie door lapalmeraie — 24 april 2017 12:14 @ 12:14

    Beste Nemo

    Mijn eerste bedenking bij zo’n indrukwekkende woning is of er ook voldoende licht en warmte aanwezig is? Klassieke kerken staan daar nu eenmaal niet om bekend waardoor de enige planten die je er dikwijls terugvindt (en met reden) de Howea forsteriana ofwel Kentiapalm is. Deze palmen gedijen immers erg goed op zeer schaduwrijke standplaatsen.

    Indien licht en warmte geen probleem zijn moet u voor echt grote exemplaren eigenlijk al naar een gespecialiseerde kweker die bv ook tropische zwembaden e.d. beplant. Ik denk hierbij aan Fachjan of Petrivo bv. Nu kan er bij een plant als de Strelitzia nicolai (de grootste soort binnen deze familie) ook best iets kleiner begonnen worden, eens goed geworteld groeien ze nog best snel. In dat geval kunt u beginnen met de grootste maat bij een verkoper als Mypalmshop.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Agnes — 4 mei 2017 22:08 @ 22:08

    Hoi,

    Ik heb al meer dan een half jaar een Strelitzia Nicolai van ongeveer 1.6m. Hij heeft al meer dan 4 4 maanden een nieuwe blad in aankomst dat niet echt snel groeit (blijft laatste 2 maanden op de zelfde hoogte hangen). Is dit goed? Kan ik er wat aan doen?
    Daarnaast heeft hij nu op een paar bladeren bruine punten. Hoe kan ik dit voorkomen?

    Hij staat in de woonkamer, ik heb hem al best vaak verplaatst van plek (van naast t raam naar wat verder van het raam). Verder krijgt hij laatste paar weken ongeveer 1x per week ongeveer 1L water en zit ie in een pot van ongeveer hoogte = 40-50 cm en diameter van 30-40 cm.

    Alvast bedankt voor het reageren!


  • Reactie door lapalmeraie — 5 mei 2017 07:53 @ 07:53

    Beste Agnes

    Het is heel normaal dat de groei onregelmatig verloopt, zeker in deze periode van het jaar.
    Zet de plant zeker zo licht en warm mogelijk, bij het raam lijkt me dan ook het beste. Vanaf nu mag er ook weer voeding worden toegevoegd aan het gietwater, zoals beschreven op de verpakking van de meststof. Een algemene meststof voor groene kamerplanten volstaat.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door David — 23 november 2017 22:47 @ 22:47

    Goedendag Team Palmvrienden !

    2 jaar geleden ben ik begonnen met wat Strelitzia zaden te ontkiemen en heb verschillende soorten : Nicolai, Reginae, Juncea, Alba en Caudata.

    Nu heb ik diverse uiteenlopende leeftijden gezien op het internet i.r.t. de Nicolai om tot bloei te komen, van 5 t/m 25 jaar.

    Echter lees ik net deze Palmvrienden pagina over de Nicolai met de vragen en reacties en u stelt in uw reactie op de 1e vraag dat een Nicolai in een pot c.q. kuip max. 2 -3 meter kan worden maar niet in de bloei zal geraken.

    Aan welke gunstige omstandigheden dient voldaan te worden om een Nicolai tot bloei te kunnen krijgen ? Is een bepaalde hoogte bijvoorbeeld ook een voorwaarde en dus een beperking voor binnen in een normaal rijtjeshuis om te overwinteren ?

    En anders heb ik de Reginae nog om over een paar jaar hopelijk van de bloemen te kunnen genieten :)

    Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
    David


  • Reactie door David — 24 november 2017 01:40 @ 01:40

    p.s. vergeet het voorbeeld rijtjeshuis. Zelfs al zou een Nicolai in een grotere en hoge ruimte kunnen overwinteren (ben mij bewust dat deze groot, breed en zwaar kan worden) en deze in een grote kuip van laten we zeggen 100 liter soort van getrained zou kunnen worden.

    Wat is (zijn) de belemmerende factor(en) voor de bloei bij een Nicolai in een kuip? Gaat er mij eigenlijk nog niet eens om of ik zulke omstandigheden zou kunnen realiseren maar puur uit interesse i.r.t. de groei en bloei wijze van deze bijzondere plant.

    Mvg,
    David


  • Reactie door lapalmeraie — 24 november 2017 11:32 @ 11:32

    Beste David

    Het Palmvrienden-team is hier beperkt tot mijzelf, maar dat hoeft de pret niet te drukken :)

    Uiteraard is het geen exacte wetenschap en kan ik alleen maar vaststellen dat het zeer zelden voorkomt dat een nicolai (de alba en caudata zijn gelijkaardig) tot bloei komt in pot. Vermoedelijk omdat ze onvoldoende kunnen ontwikkelen in pot en dus beperkter blijven in hoogte. Nu hoorde ik enkele jaren geleden dat iemand toch een bloeiende nicolai, in pot, in Vlaanderen had staan. Het exemplaar was zo’n 3 meter hoog. Het kan dus, mits voldoende geduld en plaats vooral. Juist omwille van die afmetingen zijn er weinig mensen die deze plant ook effectief (lang genoeg) houden. In warmere klimaten heb ik wel al veel bloeiende exemplaren gezien maar die waren dan gemakkelijk 5 meter hoog.
    Bij deze soort zou ik het toch vooral doen om de mooie bladvorm. Voor de bloei zijn de andere Strelitzia soorten geschikter.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door David — 25 november 2017 17:30 @ 17:30

    Beste Palmvriend N. de la Palmeraie,

    Merci voor de spoedige reactie ! Helder v.w.b. het verhaal omtrent eventuele bloei in een pot/kuip. Mijn oudste Nicolais zijn pas 2 jaar dus ik heb nog wel even de tijd.

    Gelukkig heb ik dus ook nog wat andere soorten :) Ik zat zo eens even te kijken en zag dat er ook mini-strelitzia zaden te koop zijn. Heb er een paar (Juncea dwerg en Mandela Gold dwerg) besteld in Duitsland. Ben benieuwd.

    Cheerio en Met vriendelijke groet,
    David


  • Reactie door Helmer Molenaar — 2 december 2017 13:24 @ 13:24

    Ik heb een paar maanden geleden een grote Nicolai aangeschaft (2,5m)
    Met de tijd is hij er steeds slechter uit gaan zien, vooral het inscheuren en opkrullen van het blad aan de uiteinden zorgt hiervoor.

    Hij staat op een lichte plek in een hoge ruimte (5m) en ik geef ‘m 1x in de week wat water.
    Heb niet het idee dat hij echt aan het doodgaan is want er is in de tijd dat hij hier stond een gigantisch nieuw blad komen opzetten en ontvouwen in het midden.

    Is er iets aan te doen om het inscheuren en opkrullen van de bladeren te voorkomen? Ik kan hem helaas niet naar een koelere plek (onder kamertemperatuur) verplaatsen.

    hoor het graag!


  • Reactie door lapalmeraie — 4 december 2017 07:21 @ 07:21

    Beste Helmer

    Dat opkrullen is inderdaad een gedrag dat niet abnormaal is tijdens de wintermaanden. Ik vermoed dus dat de droge verwarmingslucht er deels verantwoordelijk voor is. Indien het niet mindert is het misschien aan te raden om de luchtvochtigheid lokaal iets te verhogen door bv een bakje met water op de potgrond te plaatsen.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Danique — 22 januari 2018 09:14 @ 09:14

    Beste,

    Als ik nu een Strelitzia Nicolai aanschaf (januari/februari) kan deze dan in de woonkamer staan? Ik lees regelmatig iets over het plaatsen op een koelere plek in de wintermaanden wanneer de cv aan staat in huis? De bedoeling is de plant niet pal voor het raam te plaatsen maar halverwege de woonkamer. Wii hebben een heel licht huis maar direct zonlicht is er dan niet. Kan dit kwaad?

    Groet,
    Danique


  • Reactie door lapalmeraie — 22 januari 2018 11:27 @ 11:27

    Beste Danique

    Dat geldt eigenlijk meer voor de Strelitzia reginae. Die heeft echt een koele en drogere periode nodig om tot bloei te komen.
    Bij de nicolai is dat niet direct aan de orde omdat deze in pot zelden groot genoeg wordt om effectief te gaan bloeien. Althans, daar moet dan in huis ook voldoende ruimte voor zijn.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Pleuni — 4 maart 2018 20:56 @ 20:56

    LS.

    Sinds 1 maand hebben wij een Strelitzia Nicolai in de woonkamer. Hij is ongeveer 2 meter hoog en heeft 6 prachtig grote bladeren. Sinds een tijdje echter begint 1 blad, de grootste, aan de randen helemaal bruin en zo uitgedroogd te raken en dat trekt steeds meer naar het midden van het blad. 1 ander blad heeft dit ook, maar die randjes zijn maar een paar millimeter, terwijl het grote blad nu al een randen heeft van 5 cm dat bruin en uitgedroogd naar binnen krult. Wat kunnen wij hieraan doen? Is plantenvoeding nodig en zo ja welke? Hij zit in een grote pot met voldoende ruimte en onderin liggen hydrokorrels. We geven hem 1 keer per week water. Er komen wel al 4 nieuwe scheuten opzetten dus er groeit wel iets, maar dat ene blad gaat dus helemaal niet goed. Wat raadt u aan? Het is bij ons in de woonkamer tussen de 15 en 20 graden, afhankelijk of we thuis zijn of niet.

    Ik hoop dat u een goede tip heeft.

    Hartelijke groet, Pleuni


  • Reactie door lapalmeraie — 5 maart 2018 06:59 @ 06:59

    Beste Pleuni

    De mijne, die in de hal wel relatief donker en koel overwintert, doet dat momenteel ook op zelfs alle bladeren. Ik vermoed dat hij toch iets te vochtig staat. Nu groeien ze daar wel weer overheen. Wat dat betreft zijn het hele sterke planten.

    Vanaf april mag u weer voeding geven.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door melanie — 15 april 2018 22:51 @ 22:51

    Strelitzia Nicolai van zaadje tot bloei gekweekt.
    Plant staat momenteel in bloei 3meter hoog en 10jaar geleden gezaaid. staat in hoge veranda. Prachtig


  • Reactie door lapalmeraie — 17 april 2018 14:12 @ 14:12

    Beste Melanie

    Wat leuk en best wel bijzonder. Er zijn maar weinig liefhebbers die genoeg ruimte hebben om ze effectief zo groot te laten worden dat ze tot bloei komen.
    Bedankt voor het delen van uw ervaring.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Sanne — 23 april 2018 12:29 @ 12:29

    Goedemiddag!

    Sinds een paar maanden ben ik de trotse eigenaar van een grote strelitzia reginae (2,20m hoog). De eerste paar maanden stond hij er top bij en inmiddels heeft hij ook al 6 bloemen (met nog 2 onderweg), maar sinds een week of 2 zijn de helft van de stengels van de bladeren gebogen (allemaal naar 1 kant). De plant staat op het zuid-oosten, dus lekker in het zonnetje en ik heb geen gekke ziektes kunnen ontdekken. Hij krijgt 1L water per week op advies van de kweker. Als ik de aarde voel als ik mijn vinger erin steek, dan voelt dit ook licht vochtig. Ik heb geen idee waarom de plant zo slap wordt! Heeft iemand een idee? Ik heb de plant nu wel met de ‘slappe stengels’ richting de woonkamer gezet (dus van het raam af), in de hoop dat de bladeren weer richting de zon gaan groeien. Iemand nog andere ideeen? Eventueel kan ik een foto sturen.

    Groeten,
    Sanne


  • Reactie door lapalmeraie — 24 april 2018 07:05 @ 07:05

    Beste Sanne

    Het zou best wel eens door het licht kunnen komen inderdaad. Bij kamerplanten raad ik aan om ze dikwijls een slag te draaien zodat alle delen evenveel licht krijgen.
    Nu denk ik ook wel dat ze binnen een iets uitgerektere groei hebben gehad, op zoek naar licht zeg maar want 2,2m is voor deze plant, zelfs wanneer de pot wordt meegeteld, toch wel wat een de lange kant. Uiteraard geven de uitgerekte bladstelen ook veel minder steun waardoor doorhangen normaal is. In dat geval helpt eigenlijk enkel het ondersteunen met wat stokjes en een draad rond om bijvoorbeeld.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Sanne — 24 april 2018 07:24 @ 07:24

    Hartelijk dank voor de snelle reactie! Ik ga de plant even een tijdje zo laten staan en wat stokjes erbij plaatsen. Hopelijk komt het dan weer gewoon goed. Daarna dan dus telkens een slag draaien. Goed te weten dat het niet aan de hoeveelheid water lijkt te liggen. Bedankt!

    Groeten,
    Sanne


  • Reactie door Henk — 18 mei 2018 07:55 @ 07:55

    Mijn Nicolai van zo’n 2,5m groeit al een speer, maar het laatste nieuwe blad gaat aan de top (nog) niet open.het brede deel van ht blad gaat supermooi. Komt dat later misschien of kan ik het helpen met sproeien oid?

    Dank voor deze goede site!


  • Reactie door Henk — 18 mei 2018 07:59 @ 07:59

    Zijn er overigens meerdere soorten Nicolai?
    Ik heb en grote (2,5m) met stugge grijsgroene bladeren op korte bladstelen en een kleinere (1m) met dunne lange bladstelen met soepele grijsgroene bladeren.


  • Reactie door lapalmeraie — 18 mei 2018 10:05 @ 10:05

    Beste Henk

    Bedankt voor de leuke reactie.

    Het gebeurt inderdaad wel eens dat het blad wat inscheurt waardoor een bepaald deel niet goed ontrolt. Meestal help ik het dan een handje en maak ik het met de hand voorzichtig los. Er is maar één soort nicolai maar er is ook nog de Strelitzia alba en de Strelitzia caudata die er erg op lijken. Nu vermoed ik dat bij u het verschil misschien eerder verklaard kan worden door een verschillende standplaats. Wanneer ze iets donkerder staan wordt het blad wat uitgerekter en lichter van kleur.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Henk — 18 mei 2018 12:08 @ 12:08

    Bedankt voor je reactie, de bladpunt sprong idd direct open met een beetje hulp.


  • Reactie door Ellen — 21 mei 2018 09:24 @ 09:24

    Hallo,

    Wij hebben een strelitzia Nicolai van 4 meter hoog in onze woonkamer. Ik heb hem sinds 1 jaar. Hij groeide vorig jaar 2 meter misschien omdat hij veel licht heeft maar weinig direct zonlicht. Momenteel staat er weer een blad van 2 meter aan dat tegen de plafond duwt plus de steel van een meter moet er dus nog helemaal aangroeien. En zijn groeiseizoen is nog maar pas begonnen… Binnenblijven is zeer spijtig genoeg geen optie meer.
    We veronderstellen dat hij zal blijven groeien gezien het in de natuur een plant van 10 meter is. De enige optie is hem nu de zomer verder buiten te zetten. Maar wat nadien?

    We veronderstellen dat er geen strelitzia-aziel bestaat?

    Kan hij dan overleven in een stadstuin?

    Hij bestaat uit 2 planten. Als ik hem in twee scheur en verpot, kan de kleinste nog een jaar binnen staan. Wat voor soort potgrond dien ik dan te gebruiken?

    Alvast bedankt!


  • Reactie door lapalmeraie — 22 mei 2018 09:56 @ 09:56

    Beste Ellen

    De plant zou nu inderdaad perfect buiten gezet kunnen worden, mits een gewenningsperiode in de schaduw zodat het blad niet verbrandt. Het scheiden is inderdaad ook wel een idee om met de kleinere plant verder te gaan. De grondsoort heeft daarbij niet zo heel veel belang maar het is sowieso wel aan te raden om een goed drainerende grond te gebruiken. Bij het scheiden mag vrij grof te werk gegaan worden, ze zijn niet zo gevoelig voor wortelsnoei en de kans is groot dat u ze met een groot mes zal moeten scheiden.

    Wat betreft de te grote plant, buiten blijven is alvast geen optie. Bij enkele kortstondige graden vorst hebben ze al bladschade en bij strengere vorst vriezen ze volledig kapot. Sommige liefhebbers sluiten een deal met een plaatselijke autoverkoper die ze maar al te graag in de showroom stallen voor de wintermaanden in ruil voor het ophalen en weer afleveren. Doneren aan een botanische tuin of dierentuin bv is ook niet ongebruikelijk.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door k — 20 juli 2018 09:25 @ 09:25

    Beste La Palmeraie,

    Allereerst, fantastische website!
    Ik heb hier al veel informatie gevonden, toch heb ik nog een vraag waar ik graag wat duidelijkheid over wil scheppen.

    Ik ben in het bezit van een strelitzia die er ook mooi bij staat. Hij staat in een lichte en warme ruimte. Sinds kort bewater ik de plant via de onderschaal. Nu geef ik de plant dagelijks wat water via de onderschaal. Ik let er op dat dit direct wordt weggezogen. Dus ik laat nooit water in de schaal staan.

    Is deze methode wel verstandig? Of kan ik hem beter 1 á 2 keer per week water via de schaal geven in plaats van dagelijks?

    Alvast bedankt!

    Groet,

    Klaas


  • Reactie door lapalmeraie — 13 augustus 2018 10:09 @ 10:09

    Beste Klaas

    Mijn excuses voor de late reactie, ik was met vakantie.

    Bedankt voor het leuke compliment! Altijd leuk om te horen.
    De methode is zeker verstandig en bovendien heel natuurlijk. Deze plant groeit immers in warmere streken waar de bovenlaag van de grond ook snel opdroogt en de plant van dieper het water moet opzuigen. Helemaal doordat u goed opvolgt dat er niet permanent water in de schaal blijft staan.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Erwin — 7 september 2018 17:23 @ 17:23

    Hallo,

    Via e-bay heb ik een paar maanden geleden een klein Strelitzia reginae plantje gekocht.
    Deze is ondertussen ongeveer 15cm hoog.
    Wat ik mij afvraag is, Hoe kan ik zeker zijn dat het een Reginae is en bv geen nicolai?
    Kun je als de plantjes nog zo klein zijn al het verschil zien tussen deze 2 ?


  • Reactie door lapalmeraie — 10 september 2018 10:35 @ 10:35

    Beste Erwin

    Dat is bij die grootte inderdaad niet eenvoudig te zien. De nicolai zou iets vlakker en uitgerekter moeten groeien, meer in waaiervorm zeg maar. Maar dat is bij 15cm zeker nog niet zichtbaar.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Elke — 4 november 2018 22:30 @ 22:30

    Hé hallo,
    Wat super gaaf dat je zoveel tijd en liefde stopt in het beantwoorden van al onze vragen. Wow.
    Ook ik heb een vraag over mijn Nicolai. Ik wil ‘m graag snel laten groeien en heb ‘m net voor het eerst verpot naar een best ruime pot. Ik heb er hydrokorrels onderin gedaan en daarna opgevuld met potgrond. Daarna heb ik ‘m wat water gedaan en terug gezet op dezelfde plek waar hij al een jaar vrolijk staat te groeien. Voor t raam op t westen, veel daglicht, geen directe zon op t blad. Ik wil hem dus graag goed groot laten worden, hij is nu ongeveer 1,70. Maar ik lees jouw commentaren en twijfel nu of t wel handig is met die pot zonder gat en hydrokorrels. Het is overigens een zinken emmer en zou er dus gaten in kunnen steken? Of moet ik dan de hydrokorrels alsnog uitnemen?
    Alvast ongelooflijk bedankt voor je uitleg! Groeten Eke


  • Reactie door lapalmeraie — 5 november 2018 08:08 @ 08:08

    Beste Elke

    Bedankt voor her compliment. Leuk ook dat u het opmerkt.

    In principe zijn Strelitzia nicolai’s hele makkelijke planten en doen ze het overal wel goed. Helemaal natuurlijk wanneer ze lekker licht en warm staan zoals bij u het geval is. Direct zonlicht is daarbij overigens geen probleem hoor. Qua pot hebben ze trouwens niet zo heel veel ruimte nodig maar door de nieuwe verse potgrond krijgt hij nu wel weer verse voedingsstoffen wat wel positief is.

    Zoals u zelf al opmerkt is het inderdaad beter om drainage te voorzien onderin de pot. Dat kan nu alsnog nog heel eenvoudig door aan de zijkant van de pot, zo laag mogelijk, een gaatje te boren. Juist dankzij die laag hydrokorrels loopt het overtollige water dan zo netjes weg. Vergeet de pot uiteraard niet op een onderschaal te zetten om het weglopende water op te vangen.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Elke — 11 november 2018 16:24 @ 16:24

    Dank je wel!! Inmiddels heb ik Nico’s pot voorzien van een gaatje. Hij voelt zich trouwens super goed en hij doet je de groeten. Nogmaals bedankt voor het uitgebreide en waardevolle antwoord. Ik waardeer dat enorm!


  • Reactie door Mike — 30 december 2018 12:39 @ 12:39

    Ik heb een strelitzia nicolai zaad die kiemt.
    Nou komt er een wit stengeltje boven de grond uit van ong 2 cm en na een paar dagen begint dit zwart te worden.
    Vervolgens sterft het af en na een paar weken herhaalt dit verhaal zich bij hetzelfde zaadje.
    Wat doe ik verkeert heb het in een verwarmde kast staan met vol spectrum led lampen erboven.

    Alle andere musa plantjes en verschillende soorten uit zaad opgekweekt palmpjes doen het perfect.

    Luchtvochtigheid is 60%of wat hoger
    Temp rond de 30 graden.


  • Reactie door lapalmeraie — 31 december 2018 17:06 @ 17:06

    Beste Mike

    Bent u zeker dat het telkens uit hetzelfde zaadje komt? Het lijkt me immers te gaan om het coleoptyl waaruit inderdaad het eerste blad moet komen maar daarvan vormt het zaadje er maar eentje. De oorzaak zou een te nat substraat kunnen zijn, daar zijn deze planten in dit stadium erg gevoelig voor is mijn ervaring.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door marie louise gontier — 24 februari 2019 14:48 @ 14:48

    Hoi ik heb al 3 jaar een sterlitzia,en heeft nog nooit gebloeit staat heel licht aan het venster zuid west heeft geen middagzon groeit wel wat moet ik doen om te bloeien heb er nu een na maak in zitten B.V.D. grtjs. MARIE-LOUIS


  • Reactie door Sarah — 14 maart 2019 11:14 @ 11:14

    Dag!

    Ik heb sinds 1,5 jaar een prachtige strelitzia Nicolai van ruim 2m hoog. Afgelopen lente/zomer heeft deze twee bladeren erbij gekregen. De eerste is mooi stevig geworden en staat omhoog, maar de laatste is gigantisch en lijkt niet helemaal volgroeid (is niet erg hoog gekomen en is dunner/minder stevig). Het blad is ook wat ‘zachter’ dan de andere bladeren, niet zo stevig zeg maar. Verder hangt deze enorm naar de zijkant waardoor de hele plant steeds schever gaat hangen:( Ik twijfelde erover of ik dit blad weg kan snijden om de plant weer ruimte te geven maar nu heb ik begrepen dat deze dan niet meer verder zal groeien omdat nieuwe bladeren uit het laatste blad groeien… klopt dit? En zo ja, wat kan ik er dan aan doen om te voorkomen dat de hele plant nog schever gaat groeien? Alvast bedankt!

    Groet,
    Sarah


  • Reactie door lapalmeraie — 15 maart 2019 10:26 @ 10:26

    Beste Sarah

    Dit lijkt mij te wijzen op een te kort aan licht. Het blad gaat dan letterlijk op zoek naar licht en wordt veel slapper, lichter van kleur en zwakker. Het feit dat het blad juist in de donkere en korte wintermaanden werd gevormd speelt daarbij natuurlijk een grote rol. U mag het blad in ieder geval zonder problemen afsnijden.

    Het blad dat in de zomer gevormd wordt zal dit probleem minder/niet hebben. Een andere oplossing is de plant tussen mei en oktober buiten te plaatsen. Hierbij moet dan wel eerst een gewenningsperiode in de schaduw gerespecteerd worden zodat het blad niet verbrandt in het zonlicht. Gedurende de wintermaanden kan de plant dan binnen in een koelere ruimte overwinteren waarbij de groei vrijwel stil ligt.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Bjorn — 20 maart 2019 22:43 @ 22:43

    Beste, ik zou mijn nicolai graag buiten willen zetten. Vanaf welke temperaturen kan ik dit best doen? En mag hij in de volle zon of liefst beetje schaduw? En hoe zit het met bijvoorbeeld veel regen als hij buiten staat, mag ie daar gwn inblijven staan of dan toch best overdekt of binnen zetten? Mvg


  • Reactie door lapalmeraie — 23 maart 2019 18:27 @ 18:27

    Beste Bjorn

    Buiten gaat prima maar aangezien ze niet tegen vorst kunnen moet u wachten tot de nachtvorst echt volledig achter de rug is. Doorgaans is dat half april het geval.
    De plant kan vervolgens naar buiten maar moet dan wel een week of 2 geleidelijk wennen aan de zon zodat de bladeren niet verbranden. Gedurende die periode bouwt u het aantal uren zon geleidelijk aan op.
    Regen kan geen kwaad indien de plant in een pot staat met drainagegaten onderin zodat het overtollige vocht kan wegvloeien.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Bjorn — 23 maart 2019 20:38 @ 20:38

    Dankjewel voor de info, ga het zeker proberen.


  • Reactie door Ingrid — 21 april 2019 12:27 @ 12:27

    Iik heb een strelitzia Nicolai al 1,5 jaar binnen staan naast raam. Hij doet het prima, al twee nieuwe scheuten voor nieuw blad. Mijn vraag is omdat ik met zon vaak screeners dicht heb in huis is het dan goed om strelitzia paar uurtjes in zonlicht te plaatsen buiten.


  • Reactie door lapalmeraie — 23 april 2019 14:45 @ 14:45

    Beste Ingrid

    Eigenlijk niet. Hoewel een frisse zomerdouche van tijd tot tijd de plant wel deugd zal doen gebruikt u de verduistering vermoedelijk vooral op de momenten waarop de zon het meest intens is. Net als onze huid verbrandt ook het blad van de plant dat daar niet aan gewend is.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Rebecca — 28 april 2019 16:24 @ 16:24

    Dag,

    Wij hebben onze strelitzia nicolai nu bijna een jaar. Hij groeit prima, we hebben ondanks de wintermaanden 3 nieuwe bladeren gekregen. Wat mij wel opvalt is dat alledrie niet in een keer opengaan. Het onderste deel van de nieuwe bladeren ontvouwt mooi maar richting de top zijn het allemaal kleine stukjes. De bladeren zijn wel mooi groen en sterk maar toch vind ik het zonde.

    Heeft dit een oorzaak en is er iets dat ik eraan kan doen?

    Dank!
    Rebecca


  • Reactie door lapalmeraie — 29 april 2019 09:23 @ 09:23

    Beste Rebecca

    Ik heb dat bij de mijne ook gedurende wintermaanden wanneer hij binnenstaat. Andere planten vertonen binnen ook gelijkaardige symptomen, ik vermoed door het gebrek aan wind. Buiten worden de bladeren door de wind continue gestimuleerd en openen daardoor sneller en mooier. Althans dat is mijn theorie. In de tuinbouw zie je overigens ook wel eens machines die plastic flappen over planten laten gaan voor een natuurlijkere groeiwijze.

    Echt valt volgens mij dus niet echt veel aan te doen. Het blad een beetje helpen kan maar in mijn ervaring schuurt het dan soms juist nog sneller.
    Ik heb de mijne nu weer buiten gezet, het binnen gevormde blad sneuvelt daarbij toch vrij snel aangezien het ook te zwak is voor de omstandigheden buiten. Het nieuwere blad zal wel weer mooi zijn.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Lisanne — 29 april 2019 09:53 @ 09:53

    Hoi! Sinds december hebben wij een strelitzia nicolai, die het ontzettend goed doet. Echter zijn de laatste twee nieiwe bladeren een heel stuk lichter van kleur (heel lichtgroen, tegenover de donkergroene oudere blderen) en is een van de nieuwe bladeren gerimpeld. Doe ik iets verkeerd? De strelitzia staat voor een raam op het zuid-oosten en krijgt licht van voren en boven (staat in een soort serre). Ik geef de plant een keer per week water en geen voeding. Help!


  • Reactie door lapalmeraie — 29 april 2019 11:29 @ 11:29

    Beste Lisanne

    Hoewel het nieuwe blad altijd iets lichter van kleur is lijkt het me verstandig om vanaf nu toch ook wat voedinsstoffen aan het water toe te voegen zodat de plant weer op kleur kan komen. Een universele vloeibare meststof voor groene kamerplanten is prima. Qua dosering volgt u gewoon de voorschriften op de verpakking.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door James — 12 juli 2019 14:49 @ 14:49

    Hoi La Palmeraie,

    Onze Strelitzia Nicolai had een blad die elke dag een halve duim groeide. Uit dit blad is nu een nieuwe steel, die lijkt te zijn gestopt met groeien na ongeveer 15cm.

    Moet ik gewoon iets meer geduld hebben? Of gaat er iets niet goed?


  • Reactie door lapalmeraie — 8 augustus 2019 07:45 @ 07:45

    Beste James

    Mijn excuses voor de late reactie, ik was met vakantie.

    De groei verloopt inderdaad nooit helemaal regelmatig maar eerder met horten en stoten.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Mallory — 15 augustus 2019 22:05 @ 22:05

    Hallo! Ik heb sinds een half jaar een strelitzia nicolai. Flink gegroeid en veel mooie nieuwe bladeren zijn er bijgekomen. Sinds een paar weken vind ik hem erg hangen, nu sinds een week of drie is er ook nergens een nieuwe opkomende stengel te zien. Ik heb uiteraard al wat zitten lezen hier, ik draai hem morgen een slag bij zodat de andere kant meer licht krijgt.

    Verder heb ik de plant bestudeerd en zag ik veel schildjes zitten. Schildluis. Hoe kan ik dit het beste behandelen? Wellicht dat de groei daar door geremd wordt. Er zit ook veel plaksel op een aantal bladeren. Viel me nu pas op dat de grond achter de plant ook pakkerig is geworden. Ik hoop van je te mogen horen. Alvast bedankt! Groeten Mallory


  • Reactie door lapalmeraie — 19 augustus 2019 06:22 @ 06:22

    Beste Mallory

    De plotse lagere temperaturen en sombere dagen van de laatste tijd zal er ook wel voor iets tussen zitten maar de luis remt uiteraard ook de groei.
    Krab met de nagel zo veel mogelijk schildluis weg en spuit de plant, indien haalbaar, desnoods ook eens goed af met de plantenspuit. Vermijd daarbij overigens wel de volle zon aangezien de plant blijkbaar binnen staat en dit dus niet gewend is. Anders zou het blad verbranden.
    Behandel vervolgens grondig met een product tegen schildluis. In elk tuincentrum is wel voldoende keus daarvoor.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Pieter — 29 november 2019 17:59 @ 17:59

    Beste,

    Sinds enkele maanden in het bezit van een strelitzia Nicolai. Groeit goed met regelmatig nieuwe bladeren. Qua watergolft en standplaats doe ik (denk ik) niets mis. Toch valt me op dat elk nieuw blad steeds iets minder hoog komt dan het vorige. Waar kan dit aan gelegen zijn? Of is dit perfect normaal naarmate we dichter bij de winter komen?

    Mvg,
    Pieter


  • Reactie door lapalmeraie — 2 december 2019 09:12 @ 09:12

    Beste Pieter

    Op zich is dit niet heel abnormaal. Het zal vooral komen door de nieuwe omstandigheden en nieuwe standplaats die vermoedelijk lichter is dan die in het tuincentrum of bij de kweker. Wanneer ze te donker staan (en vaak ook tijdens de kortere/donkere winterdagen) maken ze juist langer, meer uitgerekt blad letterlijk op zoek naar licht. Wanneer ze dan wel weer genoeg licht krijgen groeit het nieuwe blad normaal maar lijkt door het langere blad ineens te klein.Het lijkt me eerder een teken dat de plant juist op de goede plek staat.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Margot — 12 december 2019 11:52 @ 11:52

    Beste

    We hebben sinds september een strelitzia nicolai aangekocht. In het begin groeide deze goed, maar nu verkleuren de bladeren en gaan de bladeren een voor een slap hangen. Kan dit komen door een te veel aan water? En wat kunnen we hier aan doen, want we willen niet dat de plant stukgaat ..

    Bedankt!


  • Reactie door lapalmeraie — 12 december 2019 12:10 @ 12:10

    Beste Margot

    Deze planten staan graag licht en niet al te nat. Te veel water of een te natte potgrond kan dus zeker een oorzaak zijn. Zeker nu, nu de dagen donkerder en korter zijn is het verstandig om de plant een rust periode te geven op een iets koelere plaats en met nauwelijks nog water. Net genoeg zodat de grond niet uitdroogt is perfect.
    Controleer het blad zeker ook even op de eventuele aanwezigheid van een plaag zoals spintmijt bijvoorbeeld. De EHBO gids voor bananenplanten op mijn site is daarbij een goede hulp.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Joanne — 25 december 2019 11:07 @ 11:07

    Goedemorgen,

    Sinds oktober heb ik een paradijsvogelplant volgens mij de Nicholai. Nu geef ik hem water met een watermeter en zitten er gaatjes onderin de pot. Er komen helaas steeds meer bruine ingedroogde plekken in vooral de buitenste bladeren. De plant staat twee meter vanaf een raam op het zuiden. Kunt u mij vertellen wat ik anders moet/kan doen om de bruine plekken tegen te gaan? Alvast heel erg bedankt :)

    Groet,
    Joanne


  • Reactie door lapalmeraie — 27 december 2019 17:54 @ 17:54

    Beste Joanne

    Bruine droge vlekken kunnen komen door een te droge lucht. Zeker in de wintermaanden wanneer de plant vrij warm staat, zoals in de huiskamer, maar ook relatief donker. Het beste gedurende deze donkere periode is een plek op een wat koelere plaats zoals een hal of een onverwarmde kamer bijvoorbeeld. Gedurende die rustperiode heeft hij ook maar heel weinig water nodig.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Lianne — 9 maart 2020 13:45 @ 13:45

    Goedemiddag,

    Ik heb sinds een half jaar een stralitzia nicolai. Deze groei goed erg goed! Hij is in een half jaar tijd ruim anderhalve meter gegroeid en komt nu dus ook tot aan het plafond. Hij staat in de sere en krijgt heel gunstig licht. Alleen ik wil hem zo graag behouden. Past hij zich aan aan de ruimte? Of gaat dit mis zo met de plant? Wat kunt u me adviseren

    Met vriendelijke groet Lianne


  • Reactie door lapalmeraie — 10 maart 2020 16:26 @ 16:26

    Beste Lianne

    De groei echt remmen gaat niet maar in principe wordt deze plant niet snel heel veel groter in pot dan zo’n 2,5 à 3 meter. Zeker bij voldoende licht zodat hij mooi compact en dus niet uitgerekt groeit. Gebruik zeker ook een vrij lage pot om niet onnodig hoogte te verliezen met een mooie hoge sierpot.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Els — 21 april 2020 10:19 @ 10:19

    Hallo
    Ik heb een strelitzia Augusta
    En toch al bijna een jaar. heb helaas een 2 tal bladeren moeten verwijderen maar komt sindsdien GN nieuw blad en is toch al een maand of 5..staat wel mooi.. groene bladeren staat ook goed in het licht en 1 x week water …
    Wanneer komt er nieuw blad ??
    Mvg


  • Reactie door lapalmeraie — 21 april 2020 12:46 @ 12:46

    Beste Els

    Ik heb natuurlijk ook geen glazen bol maar weet dat de groei sowieso wat stil ligt gedurende de wintermaanden.Het is dus heel normaal dat u een tijdje geen groei gezien hebt.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Catharina — 27 juni 2020 21:00 @ 21:00

    https://ibb.co/brwLTsn
    https://ibb.co/d0CHM2J

    Beste,

    Mijn strelitzia Nicolai is ruim 4 meter hoog en groeit heel snel.
    Nu splijten ineens bladstelen aan de onderkant van de stam en komen er witte wortels? naar boven. Eerst dacht ik dat de plant zou gaan bloeien, maar dat lijkt me sterk. Weet u wat het is en moet ik er iets mee?

    Er komt ook een nieuwe stek aan naast een zo’n witte punt. Inmiddels zitten er 6 stekken aan de plant. Laat ik die allemaal zitten? Wanneer is het verstandig stellen weg te halen? De plant wordt er ook een beetje rommelig van (veel kleine dunne planten nu naast een flink hoge plant).

    Alvast dank voor uw reactie.

    Mvg, Catharina


  • Reactie door lapalmeraie — 30 juni 2020 17:14 @ 17:14

    Beste Catharina

    Ik kan me er zo niet direct iets bij voorstellen en helaas zijn de foto’s niet erg duidelijk. Bloeien kan, zeker vanaf dat formaat maar ik zou liever wat betere foto’s zien. Dat mag eventueel ook via mail met als het kan ook foto’s met de plant in zijn geheel.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Catharina — 30 juni 2020 18:57 @ 18:57

    Beste,

    De foto’s heb ik wat te dichtbij de stam genomen denk ik.
    Naar wel e-mailadres kan ik de foto’s mailen?

    Hg,
    Catharina


  • Reactie door lapalmeraie — 30 juni 2020 19:07 @ 19:07

    Beste Catharina

    Inderdaad. U ontving in uw opgegeven mailbox ook het antwoord als mail.Daar mag u gewoon op replyen.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Martine — 8 juli 2020 12:08 @ 12:08

    Hoi,

    Onze jonge strelitia krijgt gele bladeren. Geven we teveel water?
    Wat kan de oorzaak zijn?

    Mvg Martine


  • Reactie door lapalmeraie — 8 juli 2020 12:12 @ 12:12

    Beste Martine

    Het kan diverse oorzaken hebben maar te veel water is zeker een mogelijkheid die voor de hand ligt.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Martine — 8 juli 2020 13:07 @ 13:07

    Wat zou het nog meer kunnen zijn ?


  • Reactie door lapalmeraie — 8 juli 2020 13:27 @ 13:27

    Beste Martine

    Eventueel een plaag, bijvoorbeeld schildluis of spintmijt. Maar teveel water lijkt me aannemelijker zoals gezegd.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Lieve — 11 juli 2020 17:31 @ 17:31

    Goedenavond,

    Ik zit te denken om een grote nicolai aan te schaffen van minimaal 2 a 2,5 meter.
    Binnen hebben wij hier niet echt plek voor. Ik zou deze graag op onze binnenplaats hebben, waar er doorgaans weinig wind staat. Tevens is de tuin op het zuiden, waardoor hij ‘s ochtends al zon krijgt tot maximaal 1400 a 1500 uur. De binnenplaats is dus beschut, waardoor de temperaturen altijd wat hoger uitvallen. Verwacht u dat ik met deze omstandigheden de plant heel het jaar buiten kan laten staan?

    Alvast bedankt!


  • Reactie door Silvia — 13 juli 2020 08:01 @ 08:01

    Ik heb een strelizia nicolai mag je ook een blad met steel en al af knipoen om de plant binnenshuis in toom te houden


  • Reactie door lapalmeraie — 13 juli 2020 20:33 @ 20:33

    Beste Lieve

    Nee, deze plant kan namelijk echt geen vorst verdragen en dat risico is er buiten toch altijd ookal zijn de winters de laatste jaren wat zachter. Bij een kortstondige -2°C is er al fameuze bladschade, ik spreek uit eigen ervaring. Meer en de plant kan het niet meer navertellen.

    Sowieso zou ik ook met een kleine plant beginnen. Dat is niet alleen een stuk leuker om zelf op te kweken. Het is ook voordeliger en maakt een eventuele tegenslag minder pijnlijk.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door lapalmeraie — 13 juli 2020 21:01 @ 21:01

    Beste Silvia

    Dat mag zeker en doe in elke winter ook wanneer ze weer binnen staan. Let echter wel op dat de plant niet echt klein gehouden kan worden door snoei, hij blijft telkens vanuit het midden een nieuw blad vormen. Dit telkens wegknippen leidt op termijn tot een lelijke en bladloze plant aangezien het oude blad ook langzaam zal afsterven. Maar een te veel doorhangend blad wegknippen bijvoorbeeld is geen enkel probleem.

    Het is overigens interessanter om de plant zo licht mogelijk te plaatsen omdat hij zo veel compacter groeit en ook minder plaats zal innemen dan op een relatief donkere plaats. Relatief donker is in feite alles dat niet pal achter een raam is.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Marco — 14 augustus 2020 22:04 @ 22:04

    Beste Lapalmeraie, ik heb een Strelizia Nicolai gekocht van ongeveer 1 meter hoog (vanaf bovenkant kweekpot.

    Nu wil ik zelf de pot opmaken. Heb een Elho pot welke dicht is en las hier dat overtollig water weg moet kunnen lopen ivm wortelrot, dus morgen haal ik even een pot met gaten en een schotel. Maar mijn vraag gaat over een goede opmaak van de pot.

    Kan ik 3 cm hydrokorrels op de bodem te zetten, vervolgens de rest met normale potgrond en dan bovenop een laagje hydrokorrels zodat water niet uit pot verdampt? Is het ook beter om de kweekpot te verwijderen en de kluit in de nieuwe pot te zetten? Ik las dat de nieuwe pot dan dezelfde groote dient te zijn als de kweekpot, zodat de plant niet te snel groeit. Hij is immers net uit het tuincentrum.

    Vind het blad erg mooi. Persoonlijk vind ik ‘m mooier dan de bananenplant.


  • Reactie door Marco — 14 augustus 2020 22:08 @ 22:08

    Als toevoeging: …als je ‘m toch in een pot zonder afwatering zet, dan geen hydrokorrels toevoegen onderin? Of andere opmaak? Of echt een no go voor deze plant? Heb namelijk allemaal dezelfde type potten.


  • Reactie door lapalmeraie — 19 augustus 2020 12:16 @ 12:16

    Beste Marco

    Een probleem met volledig gesloten potten is dat er snel een laagje water onderin kan blijven staan en zeker planten die liever wat droger staan zoals de Strelitzia. Nu kunt u de pot natuurlijk ook gewoon zelf aanpassen door er gaten in te boren en een onderschaal te gebruiken. Bij veel Elho potten is er sprake van een geïntegreerde onderschaal dat ze een waterreservoir noemen. Ook dat is niet ideaal omdat je moeilijk zicht hebt op de hoeveelheid water die daar in staat, althans zo lijkt me.Een gewone klassieke pot met gaten op een onderschaal of in een gesloten sierpot is perfect. Zo kunt u altijd vlug checken of er water onderin staat en hoeveel en zelfs enkel maar water geven via de onderkant zodat de plant het zelf opneemt. Dat heeft nog enkele andere voordelen zoals u ook kunt lezen in mijn artikel http://palmvrienden.net/lapalmeraie/2011/06/watergift/

    Een klein laagje goed afwaterend materiaal in de bodem is handig zodat de gaten niet verstopt raken en er geen potgrond uitloopt. Verder opvullen met goede potgrond, rond de bestaande kluit. U moet deze niet ontwarren of aarde eruit halen, gewoon zo neerzetten op dezelfde hoogte tov de vorige pot en verder aanvullen. Afdekken kan ook weer met een dun laagje. Ik gebruik zelf vaak lavagruis maar hydrokorrels of grind kan ook allemaal. Qua verdamping is het bij deze plant op zich niet zo’n ramp maar vooral tegen varenrouwvliegjes die anders eitjes in de potgrond leggen en tegen onkruid.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Katleen — 9 december 2020 15:58 @ 15:58

    Hallo

    Ik heb dit voorjaar een mooie strelitzia nicolai gekocht. Hij groeit hier fantastisch goed met als nadeel dat hij ondertussen bijna tegen ons 3m hoge plafond uit komt…
    Mijn vraag is daarom of het mogelijk is om deze plant te snoeien? Ook al vind ik dit zelf zonde, maar zijn bladeren tot tegen het plafond laten ombuigen lijkt mij ook geen goede optie te zijn…

    Ook heeft hij al zijplanten gekregen van 1m hoog. Op welke manier kan ik deze scheiden van de moederplant?
    Ik heb dit in het voorjaar geprobeerd maar de zijtakken hadden geen wortels waardoor dit niet gelukt is dus ik vermoed dat ik iets fout heb gedaan.

    Alvast bedankt


  • Reactie door lapalmeraie — 10 december 2020 11:12 @ 11:12

    Beste Katleen

    Deze planten worden inderdaad, zelfs in pot, vrij hoog. De groei valt helaas niet in te perken door snoei zoals dit bij loofbomen het geval is. Wel kunt u de plant compacter houden door hem zo licht mogelijk te zetten. Op een donkerder plaats groeit hij namelijk uitgerekt letterlijk op zoek naar licht. Eventueel, indien hij in een hoge pot staat kun u nog plaats winnen door een lage pot te gebruiken. Hierdoor moet dan eventueel de wortelkluit gesnoeid worden maar daar heeft deze plant weinig last van. Dit geldt ook voor de uitlopers, die kunnen er met behulp van een spade zo van af gestoken worden.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Jorrit de Vries — 1 maart 2021 22:02 @ 22:02

    Hallo,

    Wat een super handige site, bedankt voor alle informatie! Ik heb een strelitzia reginae en heb deze de afgelopen maanden bij het raam weg gehaald om deze te beschermen tegen de kou. Sinds kort staat deze weer bij het raam (op het zuid-westen) en krullen bij directe zonneschijn de bladeren op als een sigaar. Na een tijdje in de schaduw keren de bladeren. terug naar hun oorspronkelijke staat. Nu heb ik gelezen in andere reacties dat dit komt door het intense directe zonlicht en dat er een gewenningsperiode nodig is. Mijn vraag is: is het directe licht schadelijk voor de plant als deze er nog aan moet wenen? De bladeren zien er nog gaaf uit maar ik ben bang dat mijn plant beschadigd. Ook vroeg ik mij af hoe lang de plant moet wennen aan het licht?

    Alvast bedankt,

    Jorrit


  • Reactie door lapalmeraie — 2 maart 2021 10:29 @ 10:29

    Beste Jorrit

    Bedankt voor de leuke feedback. De gewenningsperiode geldt alleen maar voor buiten, in de volle zon. Achter het raam wordt het merendeel van het schadelijke UV-licht immers toch weg gefilterd. Ik vermoed ook dat het, zelfs achter het raam, niet zo heel koud zal worden? Toch zeker niet lager dan 10°C? De plant zou dus gewoon prima kunnen blijven staan. Houd er echter wel rekening mee dat een koelere periode wel noodzakelijk is om de plant weer in bloei te krijgen, een jaar rond in de huiskamer resulteert in een plant zonder bloemen. Het opkrullen van het blad is een tijdelijke reactie van de plant om de verdamping te beperken. Dit gebeurde vermoedelijk doordat de zon er even vol op stond. Door wat extra water te geven op die momenten wordt dat oprollen wel iets beperkt.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Ivan Soons — 5 juni 2021 11:20 @ 11:20

    Beste,
    Ik had een Reginae van meer dan 2m die uit een kweekserre kwam. De verkoper had me aangeraden om ze meteen in een kuip van 50cm diameter te zetten. Dit gedaan en ik kreeg de ene mooie oranje bloem achter de ander. Zo’n 6 op rij. Maar dan gebeurde het. Van buitenaf te beginnen begon elk blad naar buiten af te hangen en na enkele weken stond er geen blad meer rechtop… dan heb ik alles maar met de grond vlak afgesneden. Resultaat… er kwam geen blad meer omhoog. Wie heeft hier een verklaring voor ? Iemand vertelde mij nadien dat als er een bloem ontstaat, die meteen moet afsnijden omdat die alle energie van de plant wegneemt. Maar dat kan de plant toch niet doden ???
    Groet,
    Ivan


  • Reactie door lapalmeraie — 8 juni 2021 11:02 @ 11:02

    Beste Ivan

    De bloei is zeker geen probleem voor de plant en het afsnijden is absoluut niet nodig, maar heeft ook geen negatieve gevolgen. Het plots doorhangen van het blad komt m.i. puur door de aangepaste omstandigheden, van de ideale lichte en warme serre naar de omstandigheden bij u thuis. Op zich had dit enkel een invloed om het bestaande blad en zou het nieuwe blad weer mooi stevig rechtop blijven staan. Door het echter vlak boven de grond af te snijden is de kans groot lijkt mij dat u de groeipunten uit de plant hebt weggesneden. Ik ben niet zeker of de plant nu nog opnieuw kan uitlopen vanuit de wortels. Ik vrees er wat voor.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Viki Wouters — 20 juni 2021 20:41 @ 20:41

    Wij hebben sinds enkele maanden een strelizia nicolai. Op zich doet deze het heel goed aangezien we er al verschillende niuewe bladeren hebben zien verschijnen. In de hoogte is die echter nog niets gegroeid (plant is ongeveer 60cm hoog nu). Hij is verpot en heeft zeker plaats, licht en water genoeg. Is het normaal dat er eerst veel bladeren bijkomen en dan pas in de hoogte begint te groeien?


  • Reactie door lapalmeraie — 21 juni 2021 13:56 @ 13:56

    Beste Viki

    Elk nieuw blad wordt haaks tegenover het vorige blad, in het midden van de plant gevormd. Dit nieuwe blad zal telkens iets groter zijn dan het vorige. Nu is de groei behoorlijk traag en zijn enkele nieuwe bladeren per seizoen al heel netjes. Wanneer ze klein zijn is dat behoorlijk frustrerend maar eens ze wat groter zijn is dat eigenlijk juist fijn want ze staan voor u het weet tegen het plafond aan. Doorgaans worden ze verkocht met verschillende uitlopers voor een voller resultaat, waarbij elke uitloper ook weer eigen bladeren vormt. Vandaar dat u toch al wat nieuwe bladeren zag verschijnen.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Sanne — 23 oktober 2021 01:39 @ 01:39

    Geachte lezers,
    Is er niemand bekend met strelizias nicolai if alba die toch de winter buiten overleven in de volle grond? Ik heb de plant in een aantal tuinen zien staan in de volle grond. Zouden ze die iedere winter weer uitgraven? Of kun je nog iets anders doen om de plant te helpen overwinteren?
    Mvg, Sanne


  • Reactie door lapalmeraie — 25 oktober 2021 09:35 @ 09:35

    Beste Sanne

    De Strelitzia nicolai (die vrij gelijkaardig is aan de Strelitzia alba) is niet bestand tegen vorst. Geen enkele Strelitzia trouwens. Een paar jaar geleden heb ik dat zelf mogen ondervinden door een onvoorziene nachtvorst waarbij de Strelitzia’s nog buiten stonden. De kortstondige -2°C volstond om al het blad te verliezen. Gelukkig kwamen ze er wel doorheen maar bij lagere temperaturen of aanhoudende vorst is dat zeker niet het geval.
    Indien u deze toch in de volle grond zag staan in Nederland, België of zelfs grote delen van Frankrijk/Italië dan zal dat inderdaad gewoon tijdelijk zijn door ze met pot en al in de grond te zetten en er in het najaar weer uit te halen. Een trucje dat met wel meer vorstgevoelige exoten gedaan wordt. Echt aanplanten in de volle grond zal enkel maar succesvol zijn indien u ze absoluut vorstvrij weet te houden. Dat betekent een actieve bescherming; met andere woorden verwarmen. Ook de grond.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Jos cuijpers — 3 maart 2022 10:34 @ 10:34

    Hallo, heb sinds 2 jaar een grotere strelizia Nicolai. Nu valt me al geruime tijd op dat de bladstelen erg kort blijven. Staat voor het raam in gedeeltelijke zon en gaat op het voorjaar weer naar buiten. Voeding krijgt ie voldoende. Hoe komt het dat het blad geen lange steel krijgt? Veel gezocht of ik iets kan vinden hierover. Alvast bedankt. Zie foto. https://ibb.co/5x2cHKd


  • Reactie door lapalmeraie — 3 maart 2022 12:56 @ 12:56

    Beste Jos

    Ik denk dat het ook wat seizoensgebonden is. Met de kortere en somberder dagen is de groei toch een stuk onregelmatiger dan tijdens het echte groeiseizoen. De nicolai blijft daarbij overigens nog behoorlijk mooi, een reginae vormt onder deze omstandigheden zelfs vreemd gegolfd en verdraaid blad. Al met al ziet uw plant er heel mooi uit hoor. Dat komt dus wel goed.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door Melvin — 14 maart 2023 12:27 @ 12:27

    Hoi la palmeraie! Diep respect voor alle tijd die je neemt voor het beantwoorden van vragen, echt super interessant om te lezen. Nu heb ik zelf een vraag. Ooit op vakantie wat zaadjes meegenomen, door het oranje pluisje vermoede ik dat het om reginea zaad ging maar nu begin ik toch te twijfelen. De bloem was al aardig verdord en ik heb geen goede foto genomen van de moederplant, momenteel zijn ze te jong om verschil te zien (lijkt mij). Is er uiterlijk verschil tussen nicolai en reginae zaad?


  • Reactie door Melvin — 14 maart 2023 12:56 @ 12:56


  • Reactie door lapalmeraie — 14 maart 2023 13:32 @ 13:32

    Beste Melvin

    Bedankt voor de leuke reactie. Het zijn wel degelijk Strelitzia reginae zaadjes. Hoewel het zaad zelf identiek is de bloem veel massiever van de nicolai.
    Dan zijn er natuurlijk ook nog enkele andere soorten die het geweest kunnen zijn, zoals de junca maar die zijn veel minder courant en is de kans dus minder aannemelijk.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


  • Reactie door jacob — 16 mei 2023 09:40 @ 09:40

    wanner bloeit de strelitzia in de tuin?
    en doet de nicolai het evengoed met bloemen maken als de reginae? Komen er in het eerste jaar al bloemen na een koude winter als je hem binnen overwinterd?


  • Reactie door lapalmeraie — 16 mei 2023 09:59 @ 09:59

    Beste Jacob

    De bloei hangt vooral af van de leeftijd/grootte van de plant. Meestal bloeien ze pas vanaf het 5 à 6 levensjaar en mits een koude droge overwintering natuurlijk. Mijn Strelitzia reginae bloeit elk jaar sinds inmiddels heel wat jaren, waarbij hij elk jaar weer net iets meer bloemen krijgt. Van april tot november staan ze buiten maar de bloei begint altijd pas na Nieuwjaar waardoor hij in feite altijd binnen bloeit. Indien je van het begin al bloemen wilt is het dus zaak om een grotere plant aan te schaffen.

    De nicolai kan ook in pot bloeien maar dat is toch wel uitzonderlijk om eerlijk te zijn. Hij wordt daarvoor eigenlijk te groot waardoor de meeste eigenaars hem tegen die tijd al niet meer in de collectie hebben.

    Vriendelijke groeten
    La Palmeraie


Berichten RSS voor reacties op dit bericht. TrackBack URL

Geef een reactie

Gebruik FR om foto's toe te voegen !
Klik hiervoor op het logo, kies "start uploaden", kies de bestanden, klik op upload en plak de links in de reactie.
Om spam te vermijden worden berichten met meer dan 3 links pas gepubliceerd na moderatie.